Onverwachte impact parkeervergunning: buurt Dordrecht betegelt voortuin

Gepubliceerd op: 10 januari 2025

Nieuwe parkeerregels in Dordrecht hebben een onverwacht effect dat haaks staat op het klimaatbeleid van de gemeente. Nu in de straten van de Indische buurt een parkeervergunning nodig is, ruilt de ene na de andere bewoner de groene voortuin in voor tegels, zodat ze hun auto daar voor nop kunnen neerzetten. En dat terwijl Dordrecht al jaren moeite doet om die wijk te vergroenen. ,,Er waren hier niet eens parkeerproblemen’’, zo is te lezen in AD.

 

Tegels eruit, groen erin! Dat is al jaren de slogan waarmee de gemeente Dordtenaren probeert te verleiden om de tegels uit hun tuin te trekken ten behoeve van het klimaat, afwatering en biodiversiteit. Bewoners van de Indische buurt hebben sinds 1 januari een parkeervergunning nodig om hun auto in de straat te parkeren. Dat moet de parkeerdruk verminderen, maar nu offert de ene na de andere bewoner zijn voortuin op om er een parkeerplaats van te maken. ,,Betaald parkeren is op 1 januari 2025 ingevoerd om de parkeerdruk op openbare parkeerplaatsen te verlagen’’, zegt een woordvoerder. ,,We kunnen inwoners niet verplichten hun tuin te vergroenen, alleen informeren dat dit beter is voor het klimaat en om hittestress te verminderen.’’

Meer informatie
> Bron: AD

Tags

parkeervergunning beleid

Meer nieuws

Q-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag

Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.

Lees meer

Keynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’

Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.

Lees meer

Uitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden

De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'

Lees meer

Sociaal bewogen parkeerbeleid

Donald Appleyard, professor aan de Berkeley Universiteit in Californië, heeft in 1969 samen met Mark Lintell een studie gepubliceerd over de invloed van verkeer op de leefbaarheid en kwaliteit van de stad.

Lees meer

Maximumtarief naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2024

Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2024 vastgesteld op € 76,70 (was € 72,90).

Lees meer

Autoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen

De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen.

Lees meer
1 24 25 26 27 28 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief