Onverwachte impact parkeervergunning: buurt Dordrecht betegelt voortuin
Nieuwe parkeerregels in Dordrecht hebben een onverwacht effect dat haaks staat op het klimaatbeleid van de gemeente. Nu in de straten van de Indische buurt een parkeervergunning nodig is, ruilt de ene na de andere bewoner de groene voortuin in voor tegels, zodat ze hun auto daar voor nop kunnen neerzetten. En dat terwijl Dordrecht al jaren moeite doet om die wijk te vergroenen. ,,Er waren hier niet eens parkeerproblemen’’, zo is te lezen in AD.
Tegels eruit, groen erin! Dat is al jaren de slogan waarmee de gemeente Dordtenaren probeert te verleiden om de tegels uit hun tuin te trekken ten behoeve van het klimaat, afwatering en biodiversiteit. Bewoners van de Indische buurt hebben sinds 1 januari een parkeervergunning nodig om hun auto in de straat te parkeren. Dat moet de parkeerdruk verminderen, maar nu offert de ene na de andere bewoner zijn voortuin op om er een parkeerplaats van te maken. ,,Betaald parkeren is op 1 januari 2025 ingevoerd om de parkeerdruk op openbare parkeerplaatsen te verlagen’’, zegt een woordvoerder. ,,We kunnen inwoners niet verplichten hun tuin te vergroenen, alleen informeren dat dit beter is voor het klimaat en om hittestress te verminderen.’’
Meer nieuws
Vernieuwde Beleidsregels Parkeren Nijmegen
Bijna jaarlijks worden de Beleidsregels Parkeren herzien, passend binnen vastgestelde Parkeernota. Hierin staan de parkeernormen bij ruimtelijke ontwikkelingen in Nijmegen voor de komende jaren.
Lees meerParkeerbeleid in Beverwijk duidelijker en simpeler
Gemeente Beverwijk versimpelt het parkeerbeleid. Iedereen kan vanaf 1 januari 2025 elke dag het eerste uur gratis parkeren. Dit heeft de gemeenteraad besloten op 14 november.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld | Martin Bartels: ‘Correcte handhaving is het fundament voor parkeerbeheer’
Martin Bartels is al lange tijd werkzaam bij Parkeerbeheer in de gemeente Roosendaal. Met passie vertelt hij over zijn werk, over de stad en over de uitdagingen waar hij dagelijks mee te maken heeft.
Lees meerOff-street parkeren zonder slagbomen
Met de ervaring van EasyPark in diverse landen sprak André Wielaard over parkeren zonder slagboom. Vanuit regelgeving blijkt nog een sterke beperking in Nederland om deze comfortabele wijze van parkeren voor de gebruikers in te voeren.
Lees meerNijmegen: parkeerplekken voor de deur moeten weg
Hij is donker, eng en te ver weg. De parkeergarage die als alternatief moet dienen voor de parkeerplaatsen voor de deur die de bewoners kwijtraken. Volgens de gemeente Nijmegen moet het groener in de stad.
Lees meerEindrapportage Deelmobiliteit in Gebiedsontwikkeling
In opdracht van het nationale samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit is een nader onderzoek gedaan naar casuïstiek, dilemma’s en al geleerde lessen van deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.