Rotterdam treedt op tegen foutgeparkeerde deelscooters en -fietsen

Gepubliceerd op: 25 maart 2025

Omgevallen scooters, fietsen die plompverloren zijn achtergelaten en bakfietsen die de stoep blokkeren. Rotterdam doet wat aan de parkeeroverlast van deelvervoer. Er komen strengere regels én meer parkeerhubs. Ook doet de gemeente een oproep aan fietsers en scooterrijders: zet de fiets of scooter netjes weg. 

 

De gemeente Rotterdam moedigt het gebruik van deelfietsen, -scooters en -bakfietsen aan. Dan komen er namelijk minder auto’s de stad in. Het is een populaire manier van reizen: in 2023 is in Rotterdam zo’n 9,7 miljoen kilometer afgelegd op deel(bak)fietsen en deelscooters. Maar dat gebruikers de fietsen en scooters niet netjes terugzetten, is een probleem.

 

‘Ergernis nummer 1’
‘Deelscooters en -fietsen zijn hartstikke gunstig voor onze stad, maar ze moeten wel normaal geparkeerd staan’, zegt wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer (Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit). ‘Het komt te vaak voor dat fietsen of scooters de stoep blokkeren en de weg versperren. Het is met stip ergernis nummer 1 onder Rotterdammers.’

 

Van 140 naar 180 hubs
Om te voorkomen dat deelfietsen en -scooters overal neergezet worden, komen er meer zogenoemde parkeerhubs. Dit zijn witte vakken op straat, speciaal bedoeld om gebruikte fietsen of scooters in terug te zetten. Buiten die vakken kan het deelvervoer niet op slot worden gezet. De gebruiker blijft dan betalen voor de fiets of scooter, omdat de rit in de app niet kan worden stopgezet. In heel Rotterdam zijn nu 140 hubs. Dat worden er dit jaar 180. De gemeente zorgt dat de hubs komen op plekken waar mensen veel overlast melden en waar veel deelvervoer wordt gebruikt.

 

‘Houd rekening met elkaar’
De gemeente handhaaft op foutgeparkeerd deelvervoer, maar toch zetten mensen de fietsen en scooters niet overal netjes weg. Daarom is er vanaf maandag ook een campagne: Ritje voorbij? Houd de stoep vrij! De gemeente roept hiermee gebruikers van deelvervoer op om parkeeroverlast te voorkomen. Zet de fiets of scooter bijvoorbeeld in de rij bij andere fietsen of scooters in een parkeerhub, zorg dat er genoeg ruimte is voor kinderwagens en rolstoelen en parkeer niet op een blindegeleidelijn.

 

Wethouder Lansink-Bastemeijer: ‘Als voetganger moet je eromheen of je ertussen wurmen en dat gáát niet als je slecht ter been bent, in een rolstoel zit of een kinderwagen voortduwt. Met deze maatregelen zeggen we: houd een beetje rekening met elkaar en parkeer je fiets of scooter gewoon netjes in het vak.’

 

Boete voor foutparkeren
Naast de extra parkeerhubs en de campagne zijn er ook strengere regels voor bedrijven die deelvervoer aanbieden in Rotterdam. Zij moeten nog meer hun best doen om parkeeroverlast te voorkomen. De bedrijven gebruiken bijvoorbeeld beloningssystemen.

Ook gebruiken ze een zogenoemde parkeerscore. Met deze score houden bedrijven bij hoe vaak iemand een fiets, bakfiets of scooter foutparkeert. Wanneer iemand meerdere keren de fout in gaat, kan hij een boete krijgen. Ook kan het bedrijf ervoor zorgen dat je geen deelfiets of -scooter meer kan gebruiken.

 

Meer informatie
>Bron: Gemeente Rotterdam

Tags

deelmobiliteit foutparkeren gemeente

Meer nieuws

Rotterdam treedt op tegen foutgeparkeerde deelscooters en -fietsen

Omgevallen scooters, fietsen die plompverloren zijn achtergelaten en bakfietsen die de stoep blokkeren. Rotterdam doet wat aan de parkeeroverlast van deelvervoer. Er komen strengere regels én meer parkeerhubs.

Lees meer

Deelmobiliteit: zware motiveringsplicht bij ruimtelijke inpassing van projecten

In dit artikel zal uiteen worden gezet welke eisen de jurisprudentie stelt aan de inzet van deelmobiliteit.

Lees meer

Landelijk reizigersonderzoek 2022

Het Landelijk reizigersonderzoek 2022 heeft trends in kaart gebracht in de mobiliteit voor verschillende reismotieven, maar met speciale aandacht voor woon-werk verkeer van 2018 tot en met 2022.

Lees meer

Europees project oplossing mobiliteitsdata

In januari 2023 gaat het nieuwe Horizon Europe-project Emeralds van start. Een internationaal consortium werkt hierin samen aan een Mobility Analytics as a Service-toolset.

Lees meer

Welk beleid op deelmobiliteit? | MaaS Kenniscafé

Een samenhangende en duidelijke visie over het beleid rondom deelmobiliteit is nodig om het gebruik te stimuleren. Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Deelmobiliteit gaat daarbij helpen.

Lees meer

Staatssecretaris Heijnen enthousiast na bezoek MaaS-pilot Utrecht

Staatssecretaris Vivianne Heijnen wilde meer weten over de ervaringen met het Mobility as a Service (MaaS)-pilot Utrecht. Bedoeld om deelvervoer te stimuleren onder inwoners

Lees meer
1 2 3 5

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief