Opleiden in parkeerbranche in beweging
Parkeren is een breed vakgebied met complexe vraagstukken. Vandaar dat er een stijgende vraag is naar professionals. In nauwe samenwerking met Vexpan biedt DTV Academy de praktijkgerichte post-hbo opleiding Parkeren aan. Daar komen twee nieuwe cursussen bij: over Gebiedsontwikkeling en parkeren, en over NEN 2443 en het ontwerpen van parkeergarages. Aanleiding voor een dubbelinterview met Chantal van der Wolk bestuurslid bij Vexpan en Natalie Veenkamp, adviseur bij DTV Academy.
Van de redactie Vexpansie | Mariëlle Steeneveld, eindredacteur en werkzaam voor verenigingsbureau Vexpan
Chantal, als nieuw bestuurslid van Vexpan heb jij Opleiding in je portefeuille. Waarom?
Chantal: “Dat komt door mijn achtergrond. Overigens ben ik officieel nog aspirant bestuurslid. Bij gemeente Hoorn ben ik parkeermanager. Daarvoor werkte ik onder meer bij RAI Amsterdam en gemeente Amsterdam. Die commerciële achtergrond en ervaringen zet ik nu in bij de gemeente Hoorn. Maar ook bij DTV Academy voor de post-hbo opleiding. Sinds dit jaar deel ik als docent mijn praktijkervaring bij de module ‘Data als sturingsmechanisme’. En die combinaties neem ik mee in het bestuur van Vexpan. Bij Vexpan vinden we kennis delen heel belangrijk. Daarom is het goed om deze samenwerking te verdiepen.”
Waarom is opleiden in de parkeerbranche zo belangrijk?
Chantal: “Parkeren is veel meer dan alleen het vinden van een plek voor je auto. Het raakt aan stedelijke ontwikkeling, mobiliteit, duurzaamheid en technologie. Er is veel specialistische kennis nodig, en die kennis willen we overdragen aan mensen die voor het eerst in onze branche komen werken. Maar ook aan de nieuwe generatie. Samen zorgen we ervoor dat professionals up-to-date blijven.”
Natalie: “Het is daarnaast belangrijk dat de deelnemers van ons lesaanbod meteen aan de slag kunnen met wat ze leren. Bij DTV Academy hanteren we het principe ‘vandaag geleerd, morgen toegepast’. We merken dat de parkeerbranche snel verandert en dat er behoefte is aan hands-on kennis, maar ook vaardigheden. Trainen heeft een meerwaarde boven kennisdelen. Door samen te werken met experts uit het werkveld, zoals leden van Vexpan en Chantal, zorgen we ervoor dat de opleidingen aansluiten bij de praktijk.”
Welke ontwikkelingen zien jullie in de parkeerbranche die tot de nieuwe modulen leiden?
Natalie: “Een belangrijke trend is dat parkeren steeds vaker wordt geïntegreerd in bredere mobiliteits- en gebiedsontwikkelingsconcepten. Denk aan mobiliteitshubs en deelmobiliteit. Dat vraagt om een andere manier van denken en plannen. Daarom starten we met een ééndaagse cursus over gebiedsontwikkeling en parkeren. Hoe mooi je mobiliteitsconcept ook is op papier… wie wordt straks de eigenaar? En is er dan nog wel een exploitant te vinden die het totale concept rendabel kan maken? In gebiedsontwikkelingen is het MobiliteitsProgramma van Eisen (MPvE’s) vaak ambitieus. Maar wat zijn de echte kosten, wie gaat het betalen en hoe zorg je dat parkeren, mobiliteit en andere terreinen elkaar versterken? Marc Moonen van Kwirkey is de initiator, ontwikkelt deze cursus in samenwerking met DTV en is ook de docent.”
Chantal: “Dit is een goede cursus voor beleidsmakers van gemeenten en projectontwikkelaars. Binnen de Commissie Gemeenten van Vexpan, waar ik ook in zit, spreken wij ook hierover.”
Natalie: “Daarnaast zien we dat de eisen aan parkeergarages veranderen. De NEN 2443-norm is niet alleen een technische richtlijn, maar bepaalt ook het gebruiksgemak. Eind dit jaar komt de nieuwe NEN 2443 uit. Daarom starten we dan met de cursus ‘Ontwerp van parkeergarages, NEN 2443 in relatie tot functionaliteit’. Tijdens de cursus leren deelnemers hoe ze slimme, gebruikersvriendelijke ontwerpen maken. Daarin deelt docent Bart Schinkel van Kwirkey tips en valkuilen voor een slimme, gebruikersvriendelijke parkeergarage.”
Chantal: “Voor de deelnemers van deze cursussen zijn dan ook de ‘7 Handreikingen voor duurzaam onderhoud van parkeergarages’ die Vexpan en VBR/Bouwend Nederland hebben samengesteld helpend.”
Hoe kunnen organisaties en professionals hiervan profiteren?
Natalie: “Of je nu een beleidsmaker, projectleider of ontwikkelaar bent, deze cursussen geven je de tools om betere beslissingen te nemen. Je krijgt grip op de kosten, de regelgeving en de praktische uitvoering. Daardoor bespaar je uiteindelijk tijd en geld. Onze cursussen worden gegeven door docenten die zelf in het vakgebied werken.”
Chantal: “Wat ik zelf heel waardevol vind, is dat je meteen je beroepssituatie kunt inbrengen. Ik zie in mijn eigen werk bij de gemeente Hoorn hoe belangrijk het is om data goed te gebruiken bij parkeerbeleid. In de cursus ‘Data als sturingsmechanisme’ laten we zien hoe je data inzet om betere beslissingen te nemen. Studenten kunnen die kennis direct toepassen in hun eigen werk.”
Hoe draagt deze opleiding bij aan samenwerking in de branche?
Chantal: “Een groot voordeel is dat deelnemers uit verschillende gemeenten en organisaties elkaar leren kennen. Ook middelgrote en kleinere gemeenten. Je bouwt een netwerk op en kunt elkaar later makkelijk vinden. In de praktijk zie ik dat parkeermanagers vaak dezelfde uitdagingen hebben. Door samen op te leiden, versterken we ook de samenwerking binnen de branche.”
Natalie: “Precies. Tijdens de lessen merk je dat deelnemers elkaar vragen stellen: ‘Hoe doen jullie dat?’ Die interactie is enorm waardevol. En omdat Vexpan en DTV Academy samenwerken, hebben deelnemers meteen toegang tot een breder netwerk en de nieuwste inzichten uit de praktijk.”
Vexpan doet meer met opleiden
Naast de samenwerking met DTV Academy werkt Vexpan ook samen met de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) om kennisontwikkeling in de parkeerbranche te stimuleren. In samenwerking met HAN Automotive Research doen studenten onderzoek naar trends en ontwikkelingen in mobiliteit en parkeren. Leden van Vexpan kunnen casussen aandragen voor studentonderzoeken en bijdragen aan publicaties. Dit biedt een unieke kans om kennis uit de praktijk te koppelen aan innovatief onderzoek.
Oproep aan Vexpan-leden
Vexpan stimuleert actief kennisdeling en nodigt haar leden uit om mee te werken aan gastlessen, webinars of als sprekers. Of het nu gaat om praktijkervaring, innovatieve projecten of nieuwe inzichten in de parkeerbranche, het is waardevol om bij te dragen aan de opleiding van de volgende generatie parkeerspecialisten. Geïnteresseerd? Neem contact op met Vexpan en deel jouw expertise met de professionals van de toekomst!
Met deze samenwerkingen blijft de parkeerbranche in beweging. Wil je meer weten over de opleidingen of bijdragen aan kennisdeling? Kijk dan op de websites van Vexpan en DTV Academy.
Meer informatie
> DTV Academy
> 7 Handreikingen voor duurzaam onderhoud parkeergarages
> Vragen naar aanleiding van dit artikel? Stuur ons een mail: Info@vexpan.nl
Bekijk meer artikelen
Informatiebijeenkomst NEN 9120 Toegankelijkheid van Gebouwen
NEN organiseert 16 mei een informatiebijeenkomst over NEN 9120. Deze beschrijft wat er nodig is om gebouwen toegankelijk en bruikbaar te maken voor een brede groep gebruikers. Vexpan heeft aanvullend advies.
Lees meerWeesauto’s: een probleem op straat, maar weinig zicht op beleid
Wegslepen van auto’s is een wezenlijk onderdeel van parkeerregulering. Een bijzonder type, zijn de zogeheten weesauto’s. Hoe gaat gemeente Amsterdam hiermee om? Een vraag van de redactie van Vexpansie.
Lees meerRenkum kiest voor mensgerichte mobiliteit
Gemeente Renkum heeft een vernieuwde Mobiliteitsvisie met een koerswijziging: van een traditionele, verkeerskundige benadering naar mensgericht. Dit beleid is in eigen beheer ontwikkeld.
Lees meerOpleiden in parkeerbranche in beweging
Parkeren is een breed vakgebied met complexe vraagstukken. Vandaar dat er een stijgende vraag is naar professionals. Een dubbelinterview met Chantal van der Wolk (Vexpan) en Natalie Veenkamp (DTV Academy).
Lees meerRotterdam treedt op tegen foutgeparkeerde deelscooters en -fietsen
Omgevallen scooters, fietsen die plompverloren zijn achtergelaten en bakfietsen die de stoep blokkeren. Rotterdam doet wat aan de parkeeroverlast van deelvervoer. Er komen strengere regels én meer parkeerhubs.
Lees meer'Inkomsten boa-boetes moeten naar gemeenten'
VVD in Den Haag stelt in een opinieartikel in de Telegraaf voor om de opbrengsten van boa-boetes voortaan ten goede te laten komen aan de gemeentebegrotingen. Zoals bij foutparkeren.
Lees meer