'Ondenkbaar' betaald parkeren nu tóch mogelijkheid door parkeerchaos Mall of the Netherlands
De gemeente Leidschendam-Voorburg wil een einde maken aan de parkeerchaos die heerst in wijken rond de Mall of the Netherlands. Zo meldt Omroep West. Er liggen drie voorstellen op tafel die een einde moeten maken aan de parkeerproblematiek. Opvallend is dat de invoer van betaald parkeren ook een optie is, iets wat tot voor kort ondenkbaar was.
Naast de Mall of the Netherlands zorgen ook nabijgelegen voorzieningen als ziekenhuizen, sportvelden en gebedshuizen voor extra drukte op de parkeerplaatsen. Als het aan de coalitie ligt, moet vergunningsparkeren in combinatie met blauwe zones de problemen verhelpen. Bewoners kunnen dan een parkeerontheffing kopen. Tegelijkertijd kan iedereen met een blauwe schijf kort parkeren én worden langparkeerders geweerd. Echter kent dit voorstel de nodige haken en ogen.
Vergunningsparkeren alleen op ‘zeer kleine schaal’
Een andere mogelijkheid die de coalitie voorstelt, is vergunningsparkeren zonder blauwe zones. Hoewel dit een einde maakt aan de parkeerfrustraties van bewoners (immers: niet-vergunningshouders kunnen nergens meer parkeren buiten de Mall of the Netherlands), mag vergunningsparkeren alleen worden ingevoerd op ‘zeer kleine schaal’, staat in de Nota Parkeerbeleid 2021.
Is betaald parkeren dan niet de makkelijkste oplossing? Zowel het coalitieakkoord en de nota Parkeerbeleid 2021 zijn duidelijk: betaald parkeren is geen optie. ‘Onze gemeente heft geen parkeerbelasting, dat houden we zo’, staat in het coalitieakkoord.
Toch ligt er nu een concreet plan op tafel waarin bewoners een parkeervergunning (en een bezoekersvergunning) kunnen aanvragen en waarbij de rest betaalt voor de parkeerplek. De gemeente denkt op deze manier de parkeerdruk te kunnen reguleren. Dit kost relatief weinig geld, omdat parkeerhandhaving geautomatiseerd is door de inzet van scanauto’s. Op 12 november is de gemeenteraad aan zet.
Meer informatie
> Lees het hele bericht van Omroep West
Meer nieuws
Q-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag
Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.
Lees meerKeynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’
Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.
Lees meerUitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden
De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'
Lees meerSociaal bewogen parkeerbeleid
Donald Appleyard, professor aan de Berkeley Universiteit in Californië, heeft in 1969 samen met Mark Lintell een studie gepubliceerd over de invloed van verkeer op de leefbaarheid en kwaliteit van de stad.
Lees meerMaximumtarief naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2024
Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2024 vastgesteld op € 76,70 (was € 72,90).
Lees meerAutoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen
De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.