'Ondenkbaar' betaald parkeren nu tóch mogelijkheid door parkeerchaos Mall of the Netherlands
De gemeente Leidschendam-Voorburg wil een einde maken aan de parkeerchaos die heerst in wijken rond de Mall of the Netherlands. Zo meldt Omroep West. Er liggen drie voorstellen op tafel die een einde moeten maken aan de parkeerproblematiek. Opvallend is dat de invoer van betaald parkeren ook een optie is, iets wat tot voor kort ondenkbaar was.
Naast de Mall of the Netherlands zorgen ook nabijgelegen voorzieningen als ziekenhuizen, sportvelden en gebedshuizen voor extra drukte op de parkeerplaatsen. Als het aan de coalitie ligt, moet vergunningsparkeren in combinatie met blauwe zones de problemen verhelpen. Bewoners kunnen dan een parkeerontheffing kopen. Tegelijkertijd kan iedereen met een blauwe schijf kort parkeren én worden langparkeerders geweerd. Echter kent dit voorstel de nodige haken en ogen.
Vergunningsparkeren alleen op ‘zeer kleine schaal’
Een andere mogelijkheid die de coalitie voorstelt, is vergunningsparkeren zonder blauwe zones. Hoewel dit een einde maakt aan de parkeerfrustraties van bewoners (immers: niet-vergunningshouders kunnen nergens meer parkeren buiten de Mall of the Netherlands), mag vergunningsparkeren alleen worden ingevoerd op ‘zeer kleine schaal’, staat in de Nota Parkeerbeleid 2021.
Is betaald parkeren dan niet de makkelijkste oplossing? Zowel het coalitieakkoord en de nota Parkeerbeleid 2021 zijn duidelijk: betaald parkeren is geen optie. ‘Onze gemeente heft geen parkeerbelasting, dat houden we zo’, staat in het coalitieakkoord.
Toch ligt er nu een concreet plan op tafel waarin bewoners een parkeervergunning (en een bezoekersvergunning) kunnen aanvragen en waarbij de rest betaalt voor de parkeerplek. De gemeente denkt op deze manier de parkeerdruk te kunnen reguleren. Dit kost relatief weinig geld, omdat parkeerhandhaving geautomatiseerd is door de inzet van scanauto’s. Op 12 november is de gemeenteraad aan zet.
Meer informatie
> Lees het hele bericht van Omroep West
Meer nieuws
Vervoerwijzekeuze naar centrumgebieden - verleden, heden en toekomst
Sjoerd Stienstra en Robin van Lieshout beschouwen op basis van verschillende onderzoeken de ontwikkeling van de vervoerwijzekeuze naar centrumgebieden en de economische effecten daarvan. Verleden, heden en toekomst.
Lees meerMeer ruimte voor woningbouw door flexibele parkeernormen
Gemeenten kunnen méér ruimte maken voor optopprojecten. De provincies Utrecht en Zuid-Holland, Platform31 en Aedes ontwikkelden een handreiking voor slim omgaan met parkeernormen.
Lees meerCBS: Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder
Personenauto’s zijn de afgelopen tien jaar gemiddeld 94 kilo, 8,1 procent, zwaarder geworden. Ook zijn nieuwere auto’s gemiddeld steeds langer en breder. Dit meldt het CBS.
Lees meerInformatiebijeenkomst NEN 9120 Toegankelijkheid van Gebouwen
NEN organiseert 16 mei een informatiebijeenkomst over NEN 9120. Deze beschrijft wat er nodig is om gebouwen toegankelijk en bruikbaar te maken voor een brede groep gebruikers. Vexpan heeft aanvullend advies.
Lees meerWeesauto’s: een probleem op straat, maar weinig zicht op beleid
Wegslepen van auto’s is een wezenlijk onderdeel van parkeerregulering. Een bijzonder type, zijn de zogeheten weesauto’s. Hoe gaat gemeente Amsterdam hiermee om? Een vraag van de redactie van Vexpansie.
Lees meerRenkum kiest voor mensgerichte mobiliteit
Gemeente Renkum heeft een vernieuwde Mobiliteitsvisie met een koerswijziging: van een traditionele, verkeerskundige benadering naar mensgericht. Dit beleid is in eigen beheer ontwikkeld.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.