Nieuwe manier slim laden gebruikt meer zonne- en windenergie en spaart CO2

Gepubliceerd op: 30 mei 2023

Door een nieuwe manier van slim laden kunnen elektrische auto’s in Nederland meer wind- en zonnestroom benutten, is er minder stroom uit gas- en kolencentrales nodig, daalt de CO2-uitstoot en wordt het elektriciteitsnet minder belast. TotalEnergies in Nederland is deze maand begonnen om zijn nieuwe duurzame techniek gefaseerd uit te rollen in zijn gehele netwerk van openbare laadpalen.

 

[Persbericht van Total Energies]

 

Nederland kent al de term slim laden voor elektrische auto’s. De vraag naar stroom is namelijk niet op elk moment van de dag gelijk. Om ’s avonds tijdens piekuren de vraag naar elektriciteit op te vangen, is nu nog fossiele stroom uit gas- en kolencentrales nodig. Tegelijkertijd is de vraag naar stroom tijdens daluren in de middag of het weekend soms zo laag, dat wind- en zonne-installaties meer opwekken dan nodig is. Vraag en aanbod kunnen beter op elkaar afgestemd worden door het laden van elektrische auto’s te verplaatsen naar een gunstiger moment. Bijvoorbeeld wanneer er minder stroom wordt verbruikt op het net.

 

TotalEnergies gebruikt deze methode en voegt daar een slim algoritme aan toe, dat rekening houdt met wat er daadwerkelijk bij een laadpunt gebeurt. De nieuwe manier die de TotalEnergies introduceert houdt met alle omstandigheden rekening. Zowel met het aantal auto’s dat gelijktijdig laadt, hoe lang iemand al is aangesloten, hoeveel stroom een auto daadwerkelijk nodig heeft, de beschikbaarheid van groene stroom en de belasting van het net. Wanneer er veel stroom uit zon en wind beschikbaar is, verhoogt de beheerder het vermogen van de laadpalen. Daardoor kunnen elektrische auto’s meer en sneller laden. Slimme techniek zorgt ervoor dat auto’s die al langere tijd aan het laden zijn als eerste minder vermogen krijgen als er minder groene energie beschikbaar is. Zo ondervinden de auto’s die nog veel energie nodig hebben geen hinder van slim laden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Machine Learning technologie. Zo kan het bedrijf de vraag beter afstemmen op het aanbod van duurzaam opgewekte stroom zonder dat klanten beperkt worden in hun mobiliteit, wordt Nederland minder afhankelijk van fossiele energie en wordt de belasting van het stroomnet beperkt.

 

Andere systemen voor slim laden stellen hun laadcapaciteit vooral af op de prijs van elektriciteit. TotalEnergies hanteert een ander criterium. ,,Wij sturen op CO2-besparing en stimuleren het gebruik van energie uit zon en wind”, zegt directeur Stefaan De Ganck van TotalEnergies Charging Solutions Nederland. ,,In de praktijk is de prijs van stroom vaak lager wanneer er veel groene stroom op het net beschikbaar is. Ook wordt het elektriciteitsnet op die momenten vaak minder belast. Dat zijn mooie bijkomstigheden, waar ook de e-rijder van kan profiteren.”

 

TotalEnergies is de eerste aanbieder in Nederland die dit op het hele openbare netwerk gaat doen. De beheerder beschikt hier over een snelgroeiend netwerk van 13.000 laadpunten, waarvan het grootste deel in de regio Noordwest (Noord-Holland, Flevoland, Utrecht, projectbureau MRA-Elektrisch) en de provincie Friesland. De implementatie gaat in goed overleg met deze regio’s.

 

De nieuwe slim laden-technologie is de afgelopen jaren uitgebreid getest. Het uitgangspunt daarbij is en blijft dat de elektrische rijder ervan op aan kan dat de batterij voldoende vol is bij vertrek, zonder dat hij er iets voor hoeft te doen.

 

Meer informatie

> Persbericht van Total Energies

Tags

e-laden slim laden duurzaamheid

Meer nieuws

VER: 'Boete is geen passende oplossing voor laadpaalklevers'

VER vindt een boete bij twee uur parkeren zonder laden onwenselijk en onuitvoerbaar. VER wil dat mensen die klaar zijn met laden hun auto verplaatsen.

Lees meer

Hoe kijken parkeerprofessionals naar initiatief Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven?

Gastsprekers gingen in op een aantal van de thema's van het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Het initiatief en de krachtenbundeling van CROW

Lees meer

Krachtenbundeling voor Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven

Het initiatief van CROW, GNMI, SHPV en Vexpan om tot een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven te komen, is dinsdag 12 april door parkeerprofessionals goed ontvangen.

Lees meer

Orange Charging nieuw lid Vexpan

Orange Charging is met ingang van 1 maart 2022 lid geworden van Vexpan. Orange Charging is een partner voor laadoplossingen in diverse sectoren.

Lees meer

Voortgang CLIP in 2021

Op 4 maart 2021 is het Convenant laadinfrastructuur in parkeergarages (CLIP) ondertekend. Een jaar later: wat is de voortgang in het afgelopen jaar?

Lees meer

Interparking breidt laadcapaciteit in Haagse parkeergarage Museumkwartier fors uit

In parkeergarage Museumkwartier te Den Haag is het aantal laadplaatsen voor elektrische auto’s meer dan verdubbeld. De capaciteit is uitgebreid van 8 naar 20 plekken en

Lees meer
1 15 16 17 18 19 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief