VER: 'Boete is geen passende oplossing voor laadpaalklevers'

Gepubliceerd op: 13 april 2022

VER vindt een boete bij twee uur parkeren zonder laden onwenselijk en onuitvoerbaar. VER wil dat mensen die klaar zijn met laden hun auto verplaatsen. Gelukkig gebeurt dit ook meestal. Gemeenten geven aan dat maar een paar procent van de laadplekken te lang wordt bezet door een volgeladen auto. Een laadkleeftarief kan dan helpen dat mensen hun auto sneller verplaatsten. Dit is in reactie op een uitspraak van het Gerechtshof en aandacht in de media op deze uitspraak.

 

Zo’n laadkleeftarief kan worden ingezet tussen 09.00 en 19.00 voor auto’s die klaar zijn met laden. In de randen van de avond en de nacht is dat onwenselijk, omdat er veelal geen beschikbaar uitwijk alternatief is. We moeten van mensen niet vragen in badjas en slippers hun auto te verplaatsen. Prioriteit één is dan ook voldoende laadpalen, vooral op plekken met hoge parkeerdruk

 

Boetes geven voor te lang laden is ook heel lastig. Een handhaver kan immers niet zien hoe lang een auto klaar is met laden. Ook werkt de kleur van de LEDring op de laadpaal niet altijd goed, die aangeeft of een auto al dan niet oplaadt. Bij slimladen gaat bovendien de laadpaal in een pauzestand die foutief gezien kan worden als klaar met laden. En slimladen moet de norm voor laden worden; laden op momenten van capaciteit op het stroomnet , overschot van duurzame stroom en lage prijzen. En tot slot willen we mensen niet verleiden tot langzamer te laden omdat dan de parkeerplek gegarandeerd is.

 

De tijd die mensen niet laden op een laadplek is essentieel. Als je de auto een dag of meer niet oplaadt dan is dat onacceptabel en is een boete te overwegen, als een handhaver dat zelf heeft kunnen vaststellen. Een boete bij twee uur parkeren zonder laden vinden wij als VER onwenselijk en onuitvoerbaar.

 

Meer informatie

> Bron: Vereniging Elektrische Rijders
> Lees meer: RTL Nieuws
> Lees meer: premium artikel AD | Doe als Tesla
> Lees meer: premium artikel Volkskrant

Tags

elektrisch rijden laadpaalklevers laadinfrastructuur

Meer nieuws

Van vloeistof naar vast; beter, robuuster en veiliger!

De Solid State batterij. Van vloeistof naar vast; beter, robuuster en veiliger!

Lees meer

VER: 'Boete is geen passende oplossing voor laadpaalklevers'

VER vindt een boete bij twee uur parkeren zonder laden onwenselijk en onuitvoerbaar. VER wil dat mensen die klaar zijn met laden hun auto verplaatsen.

Lees meer

Hoe kijken parkeerprofessionals naar initiatief Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven?

Gastsprekers gingen in op een aantal van de thema's van het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Het initiatief en de krachtenbundeling van CROW

Lees meer

Krachtenbundeling voor Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven

Het initiatief van CROW, GNMI, SHPV en Vexpan om tot een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven te komen, is dinsdag 12 april door parkeerprofessionals goed ontvangen.

Lees meer

Orange Charging nieuw lid Vexpan

Orange Charging is met ingang van 1 maart 2022 lid geworden van Vexpan. Orange Charging is een partner voor laadoplossingen in diverse sectoren.

Lees meer

Voortgang CLIP in 2021

Op 4 maart 2021 is het Convenant laadinfrastructuur in parkeergarages (CLIP) ondertekend. Een jaar later: wat is de voortgang in het afgelopen jaar?

Lees meer
1 2 3 6

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief