Nieuw afwegingskader voor plaatsen snelladers
Snelladen is een essentieel onderdeel van de laadinfrastructuur. Waar en hoe kunnen gemeente het beste snelladers plaatsen binnen de openbare laadinfrastructuur? Met het nieuwe afwegingskader van NKL Nederland vinden gemeenten het antwoord.
Aan de slag
Snelladers nemen meer ruimte in en belasten het stroomnet meer dan reguliere laadpalen. Ook gaat het vaak om hogere investeringen en langere plannings- en realisatietermijnen. Dat maakt de beleidsontwikkeling voor een snellaadinfrastructuur anders dan voor reguliere laadinfrastructuur.
Het afwegingskader binnenstedelijk snelladen richt zich met name op personenvervoer en commerciële logistiek die hierop lijkt, zoals bestelbussen. Het helpt passende keuzes te maken voor visie en beleid van gemeenten.
Meer informatie
> Bron: nederlandelektrisch.nl
> NKL Nederland
> Download afwegingskader
Meer nieuws
Slimme laadpleinen breken door in Nederland
Laadpleinen waar groepen elektrische auto’s slim opgeladen worden, zijn definitief doorgebroken in Nederland. Dat is de conclusie van de Proeftuin Slimme Laadpleinen
Lees meerElektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL
Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.
Lees meerElektrisch of waterstof?
Maatregelen tegen klimaatverandering, luchtverontreiniging en terugdringing van fossiele brandstoffen hebben tot gevolg dat de auto met verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Alternatieven voor de toekomst zijn enerzijds (volledig) elektrische auto’s, en anderzijds waterstofauto’s.
Lees meerSnelladen niet populair bij ev-rijders
De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.
Lees meerWanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?
Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.
Lees meerZonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk
De klimaatwet in Frankrijk bepaalt: Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto's kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.