Nationaal Laadonderzoek 2024: elektrische rijder wil slim laden

Gepubliceerd op: 13 september 2024

Steeds meer elektrische rijders zien de voordelen van slim laden bij de laadpaal, zo blijkt uit Nationaal Laadonderzoek 2024. Het jaarlijkse onderzoek, dit jaar de vijfde editie, is het grootste landelijke onderzoek naar de meningen en ervaringen van elektrische rijders (EV-rijders). Slim laden kan goed zijn voor de portemonnee van de elektrische rijder én helpt bovendien om het stroomnet te ontlasten tijdens piekuren.

 

4.952 deelnemers
Het Nationaal Laadonderzoek is in samenwerking met de Nationale Agenda
Laadinfrastructuur (NAL) opgezet en uitgevoerd en is een initiatief van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), ElaadNL en de Vereniging Elektrische Rijders (VER). De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is betrokken bij de uitvoering en validatie van het onderzoek. Aan het onderzoek deden 4.952 deelnemers mee.

 

Bij slim laden plugt de automobilist in bij aankomst, maar het laden begint, bijvoorbeeld via een app, op een ander moment of met een andere snelheid. Afhankelijk van wanneer de stroom goedkoper is, er meer duurzame stroom is, of wanneer het minder druk is op het stroomnet.

 

Laden met eigen zonnepanelen
Vooral thuis wordt al vaak slim geladen. Van de mensen die slim laden doet 83 procent dit thuis. Met name elektrische rijders die zelf de laadrekeningen betalen – zo’n twee derde – hebben veel interesse in slim laden, zo blijkt uit het onderzoek.

 

Veelgebruikt is laden op dynamische stroomtarieven en laden op duurzaam opgewekte energie afkomstig van zonnepanelen op de eigen woning. Bijna alle thuisladers hebben zonnepanelen; 91 procent. Zij willen de opgewekte zonnestroom vaker gebruiken voor opladen. Elektrische rijders hebben veel interesse om vaker gebruik te maken van lage stroomtarieven in daluren. 23 procent laadt al thuis met een dynamisch stroomcontract en is daar heel tevreden over. 31 procent wil dit nog gaan gebruiken. In Nederland maakt nu 4 procent van de huishoudens gebruik van dynamische stroomtarieven.

 

Publieke laadpalen
De elektrische rijder is het afgelopen jaar vaker gaan slim laden op het werk en bij de publieke laadpaal. 17 procent geeft aan weleens slim te laden op het werk, tegenover 10 procent vorig jaar. Bij de openbare laadpaal is dit gestegen tot 23 procent vergeleken met 14 procent vorig jaar.
Een vijfde van de elektrische rijders wil graag dynamische tarieven aan de publieke laadpaal. Zij geven daarbij aan zelf te willen bepalen wanneer zij wel of niet slim laden tijdens piek- en daluren. Elektrische rijders hebben minder behoefte aan laadzekerheid bij het slim laden. Vorig jaar gaf 72 procent aan alleen te kiezen voor slim laden als er een minimaal laadvolume gegarandeerd kon worden. Dit jaar is dat 43 procent.

 

Piekuren
Elektrische rijders zijn onder voorwaarden bereid tijdens piekuren meer te betalen voor laden. Maar wel met een zogenoemde opt-out mogelijkheid; ofwel tegen meerprijs te allen tijde aan een laadpunt kunnen laden. 70 procent wil slim laden uit kunnen zetten aan de publieke laadpaal. Ook als een opt-out zou leiden tot een hoger laadtarief verwacht 32 procent dit wel eens te gebruiken.

 

Bi-directioneel laden
Normaal gesproken stroomt elektriciteit naar de auto toe. Maar bij bi-directioneel laden kan het ook andersom en wordt de batterij van de elektrische auto als tijdelijke opslag gebruikt. De thuislader wil graag bi-directioneel kunnen laden (49 procent) vooral voor het opslaan van stroom uit zonnepanelen om deze later te gebruiken om het eigen huis van stroom te voorzien. 68 procent denkt dat de elektrische auto een onlosmakelijk onderdeel wordt van de energietransitie en 37 procent denkt (heel) waarschijnlijk geld te gaan verdienen met de eigen ‘rijdende batterij’.

 

Hoge tevredenheid
Alle laadinfrastructuur in Nederland scoort een ruim voldoende of hoger. Het thuislaadpunt wordt net zoals vorige edities het best beoordeeld met een 9,2. Laadpunten in het buitenland scoren het laagst (6,2), hoewel de beoordeling is verbeterd vergeleken met vorig jaar (5,9). Privé laden wordt het meest gebruikt. De meeste respondenten (72 procent) hebben de mogelijkheid thuis aan een privé laadpaal op te laden. De laadmix in geladen kilometers is: 58 procent thuis, 15 procent publiek bij huis, 5 procent publiek elders, 12 procent werk, 9 procent snellader. De batterij van de elektrische auto voldoet meestal voor de dagelijkse afstanden. 45 procent van de elektrische rijders hoeft onderweg nooit bij te laden; exclusief vakantie. Dat is 5 procentpunt meer dan vorig jaar. Driekwart van de elektrische rijders hoeft slechts maximaal 1 keer per maand bij te laden.

 

Het volledige nationaal laadonderzoek 2024 is hier te downloaden.

 

Meer informatie:
> Bron: Nederland Elektrisch

Tags

Nederland Elektrisch Nationaal Laadonderzoek 2024 Laadpaal

Meer nieuws

Behoefte aan betaalbare parkeergarage om de hoek

Hoe denkt Nederland over parkeren op straat en in garages? EasyPark deed onderzoek. Automobilisten willen best parkeren in garages, maar vinden kosten te hoog.

Lees meer

Abel Sensors nieuw lid Vexpan

Vexpan heet Abel Sensors welkom als nieuw lid van Platform voor Parkeren Nederland. Dit technologisch ontwikkelbedrijf in Delft maakt realtime dataoplossingen door toepassing van slimme sensoren.

Lees meer

Voorbereiden op Wet kwaliteitsborging (Wkb) voor het bouwen

Bouwend Nederland licht de belangrijkste informatie over de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen kort en krachtig toe op hun site, inclusief een animatievideo. Wkb gaat vooralsnog in op 1 januari 2024.

Lees meer

HC PS nieuw lid Vexpan

Graag heet Vexpan HC PS van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. HC PS is specialist op het gebied van parkeergarage ventilatiesystemen en gespecialiseerd in het ontwerpen, leveren en onderhouden van (brand)veiligheidssystemen voor toepassing in parkeergarages en trappenhuizen.

Lees meer

Beeld over brandveiligheid in parkeergarages belangrijk aandachtsveld

Brandveiligheid in parkeergarages is een belangrijk aandachtsveld voor Vexpan. Zeker gezien de toename van EV's en uitbreiding van laadinfrastructuur. Tijdens de netwerkborrel toonde NAL aan dat er weinig branden bekend zijn met EV’s.

Lees meer

IP Parking leverancier voor 6 gemeentelijke parkeergarages gemeente Haarlem

De gemeente Haarlem heeft IP Parking geselecteerd om het volledige parkeermanagementsysteem te vervangen van de 6 gemeentelijke parkeergarages. Een opdracht waarbij IP Parking alle verouderde apparatuur en software vervangt.

Lees meer
1 14 15 16 17 18 29

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief