'Impact invoering parkeerapp onderschat'

Gepubliceerd op: 11 december 2023

In Utrecht stak een storm op over de nieuwe bezoekersregeling voor parkeren. Dit is in de raad besproken en in Binnenlands Bestuur is de stand van zaken te lezen. De invoering van een parkeer-webapp werd volgens de verantwoordelijke wethouder ‘een geweldige misser’, zo erkende zij in de gemeenteraadsvergadering. 

 

De gemeente benaderde het project technisch en had weinig aandacht voor de gevolgen van de komst van de app voor inwoners. Tot voor kort waren Utrechtenaren gewend om hun bezoek een kortingscode door te geven voor de parkeerautomaat. Tegenwoordig moeten de inwoners zelf voor het bezoek betalen via een webapp, ‘die niet uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid’.

 

Thuis een kenteken aanmelden
Toen leverancier Centric aangaf om na het einde van het contract te stoppen met het ondersteunen van het systeem Key2Parkeren, besloot de gemeente om een parkeerapp in te voeren. Het nieuwe systeem, Mijn Parkeeractie, moet de inwoners allerlei voordelen bieden. Zo hoeven ze niet naar de automaat te lopen om betaalgeld te betalen, maar kunnen ze thuis via de webapp direct een kenteken aan- en afmelden van de visite of bijvoorbeeld van de kraamhulp.

 

Te ingewikkeld
Maar juist dat laatste blijkt een kink in de kabel: bewoners moeten opeens het parkeergeld van hun bezoekers betalen. Dat zou ertoe leiden dat ouderen minder bezoek ontvangen, schrijft het AD. Om een account aan te maken voor de webapp, moeten inwoners hun DigiD gebruiken en om te betalen via de app moeten ze een parkeersaldo opwaarderen via iDeal. Al met al blijkt het gebruik van de webapp te ingewikkeld voor ouderen en laaggeletterden. Seniorenburgemeester Connie Huiding zegt tegen het AD dat ‘de gemeente niet weet wat ze veel mensen aandoen’.

 

De gemeente biedt ondersteuning voor het gebruik van de app, met onder meer handleidingen, instructiefilmpjes, servicepunten en inloopavonden. Ook is het mogelijk om iemand anders te machtigen om de parkeerapp te gebruiken.

 

Impact onderschat
De gemeente beschouwde de invoering van de parkeerapp volgens de wethouder als een technisch softwareproject en had weinig oog voor de impact op bewoners. Zijzelf zou niet goed en te laat zijn geïnformeerd zijn door haar ambtenaren over de gevolgen van de app. De gemeente onderzoekt hoe het gebruikersgemak van de parkeerapp kan worden verbeterd en of er een beter alternatief mogelijk is voor minder digitaal vaardigen. Ook wordt bekeken of bezoekers weer zelf hun parkeergeld kunnen betalen.

 

Meer informatie
> Lees meer op www.binnenlandsbestuur.nl 

Tags

parkeerapp bezoekersparkeren parkeerautomaat

Meer nieuws

Amsterdamse Parkeergarage Marnix ontvangt ESPA Gold Award

Onlangs ontving de Amsterdamse parkeergarage Marnix onder de Singelgracht de ESPA Gold Award. De prijs werd toegekend vanwege de uitstekende naleving van moderne eisen voor een parkeergarage.

Lees meer

Instorten parkeergarage Nieuwgein geen slachtoffers wel trauma's

Stofwolken vallen woest op hen neer, het wordt aardedonker, het regent gruis en stenen. ,,We gaan dood! We gaan dood!’’ schreeuwt ze. Voor het eerst vertelt de laatste bezoeker van de rampgarage in Nieuwegein haar verhaal aan AD. 

Lees meer

Bewoners Delft vinden parkeerplaatsen te smal

Bewoners van een straat in Delft zijn niet blij met extra parkeervak. Volgens hen zijn die namelijk veel te smal: ‘Ik moet via de passagiersstoel naar binnen klimmen’. Zo is te lezen op AD Delft. 

Lees meer

Politie waarschuwt voor valse QR-codestickers op parkeerautomaten

Criminelen hebben een nieuwe manier bedacht om geld af te troggelen bij nietsvermoedende parkeerders. Politie en gemeenten waarschuwen voor valse QR-codestickers op parkeerautomaten. RTL Nieuws besteedt er uitgebreid aandacht aan. 

Lees meer

Tussentijdse waarschuwing voor parkeergarage Nieuwegein

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft tijdens het onderzoek naar de ingestorte hellingbanen in de parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein een tussentijdse waarschuwing afgegeven.

Lees meer

Spraakverstaanbaarheid in NEN 2575-2:2012

Er is in de markt veel discussie over de eisen aan spraakverstaanbaarheid van ontruimingsalarminstallaties, zoals in parkeergarages. De eisen aan spraakverstaanbaarheid gelden voor de ‘gesproken woord’ ontruimingsalarminstallaties.

Lees meer
1 2 3 22

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief