'Impact invoering parkeerapp onderschat'

Gepubliceerd op: 11 december 2023

In Utrecht stak een storm op over de nieuwe bezoekersregeling voor parkeren. Dit is in de raad besproken en in Binnenlands Bestuur is de stand van zaken te lezen. De invoering van een parkeer-webapp werd volgens de verantwoordelijke wethouder ‘een geweldige misser’, zo erkende zij in de gemeenteraadsvergadering. 

 

De gemeente benaderde het project technisch en had weinig aandacht voor de gevolgen van de komst van de app voor inwoners. Tot voor kort waren Utrechtenaren gewend om hun bezoek een kortingscode door te geven voor de parkeerautomaat. Tegenwoordig moeten de inwoners zelf voor het bezoek betalen via een webapp, ‘die niet uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid’.

 

Thuis een kenteken aanmelden
Toen leverancier Centric aangaf om na het einde van het contract te stoppen met het ondersteunen van het systeem Key2Parkeren, besloot de gemeente om een parkeerapp in te voeren. Het nieuwe systeem, Mijn Parkeeractie, moet de inwoners allerlei voordelen bieden. Zo hoeven ze niet naar de automaat te lopen om betaalgeld te betalen, maar kunnen ze thuis via de webapp direct een kenteken aan- en afmelden van de visite of bijvoorbeeld van de kraamhulp.

 

Te ingewikkeld
Maar juist dat laatste blijkt een kink in de kabel: bewoners moeten opeens het parkeergeld van hun bezoekers betalen. Dat zou ertoe leiden dat ouderen minder bezoek ontvangen, schrijft het AD. Om een account aan te maken voor de webapp, moeten inwoners hun DigiD gebruiken en om te betalen via de app moeten ze een parkeersaldo opwaarderen via iDeal. Al met al blijkt het gebruik van de webapp te ingewikkeld voor ouderen en laaggeletterden. Seniorenburgemeester Connie Huiding zegt tegen het AD dat ‘de gemeente niet weet wat ze veel mensen aandoen’.

 

De gemeente biedt ondersteuning voor het gebruik van de app, met onder meer handleidingen, instructiefilmpjes, servicepunten en inloopavonden. Ook is het mogelijk om iemand anders te machtigen om de parkeerapp te gebruiken.

 

Impact onderschat
De gemeente beschouwde de invoering van de parkeerapp volgens de wethouder als een technisch softwareproject en had weinig oog voor de impact op bewoners. Zijzelf zou niet goed en te laat zijn geïnformeerd zijn door haar ambtenaren over de gevolgen van de app. De gemeente onderzoekt hoe het gebruikersgemak van de parkeerapp kan worden verbeterd en of er een beter alternatief mogelijk is voor minder digitaal vaardigen. Ook wordt bekeken of bezoekers weer zelf hun parkeergeld kunnen betalen.

 

Meer informatie
> Lees meer op www.binnenlandsbestuur.nl 

Tags

parkeerapp bezoekersparkeren parkeerautomaat

Meer nieuws

Sensortechnologie helpt senioren

Wayfinding-systemen kunnen aanzienlijk bijdragen aan een betere en veiligere parkeergarage voor senioren.

Lees meer

Q-Park opent eerste parkeergarage ‘aan zee’

Q-Park opent officieel zijn eerste parkeergarage in Scheveningen. Q-Park Strandweg telt drie verdiepingen en biedt daarmee plek aan 750 openbare parkeerplaatsen.

Lees meer

Onbekend en onbemind: de Adviescommissie Toepassing Gelijkwaardigheid Bouwvoorschriften

Er is een tussenweg bij verschil van mening bij bouw of verbouw: advies vragen aan de Adviescommissie Toepassing Gelijkwaardigheid Bouwvoorschriften. Daar gaan we in dit artikel op in.

Lees meer

MAX Meldpunt besteedt aandacht aan de parkeerapp

Parkeerkosten betalen gaat steeds vaker via de mobiele telefoon, met de commerciële parkeerapp. Hoe handig is dat? Het consumentenprogramma MAX Meldpunt besteedt er aandacht aan.

Lees meer

Gemeenten begroten 13,3 miljard euro aan heffingsopbrengsten in 2024

Gemeenten verwachten dit jaar 13,3 miljard euro te ontvangen uit heffingen, waaronder parkeerheffingen. Dat is 8,5 procent meer dan voor 2023 werd begroot en de grootste toename sinds 2007. Dit meldt het CBS.

Lees meer

Wat is nodig om parkeergarages seniorproof te maken?

Ouderen, maar ook anderen met beperkingen kunnen zich alleen goed verplaatsen als niet alleen de verkeersruimte rekening houdt met hun beperkingen maar ook parkeergarages.

Lees meer
1 2 3 17

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief