'Impact invoering parkeerapp onderschat'

Gepubliceerd op: 11 december 2023

In Utrecht stak een storm op over de nieuwe bezoekersregeling voor parkeren. Dit is in de raad besproken en in Binnenlands Bestuur is de stand van zaken te lezen. De invoering van een parkeer-webapp werd volgens de verantwoordelijke wethouder ‘een geweldige misser’, zo erkende zij in de gemeenteraadsvergadering. 

 

De gemeente benaderde het project technisch en had weinig aandacht voor de gevolgen van de komst van de app voor inwoners. Tot voor kort waren Utrechtenaren gewend om hun bezoek een kortingscode door te geven voor de parkeerautomaat. Tegenwoordig moeten de inwoners zelf voor het bezoek betalen via een webapp, ‘die niet uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid’.

 

Thuis een kenteken aanmelden
Toen leverancier Centric aangaf om na het einde van het contract te stoppen met het ondersteunen van het systeem Key2Parkeren, besloot de gemeente om een parkeerapp in te voeren. Het nieuwe systeem, Mijn Parkeeractie, moet de inwoners allerlei voordelen bieden. Zo hoeven ze niet naar de automaat te lopen om betaalgeld te betalen, maar kunnen ze thuis via de webapp direct een kenteken aan- en afmelden van de visite of bijvoorbeeld van de kraamhulp.

 

Te ingewikkeld
Maar juist dat laatste blijkt een kink in de kabel: bewoners moeten opeens het parkeergeld van hun bezoekers betalen. Dat zou ertoe leiden dat ouderen minder bezoek ontvangen, schrijft het AD. Om een account aan te maken voor de webapp, moeten inwoners hun DigiD gebruiken en om te betalen via de app moeten ze een parkeersaldo opwaarderen via iDeal. Al met al blijkt het gebruik van de webapp te ingewikkeld voor ouderen en laaggeletterden. Seniorenburgemeester Connie Huiding zegt tegen het AD dat ‘de gemeente niet weet wat ze veel mensen aandoen’.

 

De gemeente biedt ondersteuning voor het gebruik van de app, met onder meer handleidingen, instructiefilmpjes, servicepunten en inloopavonden. Ook is het mogelijk om iemand anders te machtigen om de parkeerapp te gebruiken.

 

Impact onderschat
De gemeente beschouwde de invoering van de parkeerapp volgens de wethouder als een technisch softwareproject en had weinig oog voor de impact op bewoners. Zijzelf zou niet goed en te laat zijn geïnformeerd zijn door haar ambtenaren over de gevolgen van de app. De gemeente onderzoekt hoe het gebruikersgemak van de parkeerapp kan worden verbeterd en of er een beter alternatief mogelijk is voor minder digitaal vaardigen. Ook wordt bekeken of bezoekers weer zelf hun parkeergeld kunnen betalen.

 

Meer informatie
> Lees meer op www.binnenlandsbestuur.nl 

Tags

parkeerapp bezoekersparkeren parkeerautomaat

Meer nieuws

Brandsturingen: de praktijk is weerbarstig

Een brandsturing lijkt wellicht iets dat eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen brandmeldinstallatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm. Dit blijkt in de praktijk echter lang niet altijd zo eenvoudig.

Lees meer

Update ontwikkelingen D-GPK: app als eerste in Alphen

Alphen is de eerste gemeente in Nederland die de app Parkeren Plus in gebruik heeft genomen. Deze applicatie is een hulpmiddel voor mensen met een handicap om gemakkelijker op betaalde parkeerplaatsen te parkeren.

Lees meer

Start berging 112 auto’s uit Q-Park parkeergarage naast St. Antonius Ziekenhuis

Vandaag start de bergingsoperatie van de volgende 112 auto’s in de Q-Park parkeergarage naast het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein.

Lees meer

Onderzoek Omroep Brabant: kwijtgescholden parkeerboetes per gemeente

In Breda zijn vorig jaar de meeste parkeerboetes uitgedeeld en terugbetaald. Ook in Eindhoven en Tilburg werd meer dan de helft van de parkeerboetes teruggetrokken nadat er bezwaar werd gemaakt. Dat blijkt uit onderzoek van Omroep Brabant.

Lees meer

Q-Park opent 18e parkeergarage in Rotterdam

Met de officiële opening van Q-Park Rijnhaven wordt een belangrijk onderdeel aan de bereikbaarheid van 'de pols van Katendrecht' toegevoegd, en daarmee aan de soepele mobiliteit in Rotterdam.

Lees meer

Onderschat risico’s parkeergarages

Toelichting van het Vexpan Expertteam na interview met Cobouw over de onderschatte risico's van parkeergarages.

Lees meer
1 2 3 20

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief