Lancering nieuw dataplatform voor laadpalen: DOT-NL
Tijdens het jaarlijkse event van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur is het dataplatform DOT-NL gelanceerd. Dit platform bundelt actuele informatie over het Nederlandse laadnetwerk. Tijdens deze bijeenkomst presenteerde werkgroep CLIP ook de adviezen en aanbevelingen.
DOT-NL, een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, wordt ontwikkeld en beheerd door het Nationaal Dataportaal Wegverkeer. Het platform brengt voor het eerst gegevens over laadlocaties en tarieven op één plek samen. Bestuurders krijgen hierdoor betrouwbaar inzicht in passende en beschikbare laaddiensten.
Volgens het ministerie maakt DOT-NL het laadaanbod transparanter en vergroot het het vertrouwen van gebruikers. De informatie op het platform is gratis toegankelijk en voortdurend actueel.
Europese verplichting
Ook voor bedrijven biedt DOT-NL kansen. Zij kunnen de data gebruiken om nieuwe diensten te ontwikkelen en verbindingen te maken met andere sectoren. Daarmee draagt het platform bij aan de groei van de laadinfrastructuur en aan de overstap naar duurzamere vormen van mobiliteit.
De inrichting van DOT-NL is verplicht op basis van de Europese wetgeving AFIR, die voorschrijft dat laadpaalexploitanten hun gegevens moeten aanleveren. Technische documentatie is te vinden via de website van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer.
Meer informatie
> Bron: nederlandelektrisch.nl
> Platform DOT-NL
> Themapagina E-laden
> Werkgroep CLIP, Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages | Vexpan & Ministerie IenW
Meer nieuws
Slimme laadpleinen breken door in Nederland
Laadpleinen waar groepen elektrische auto’s slim opgeladen worden, zijn definitief doorgebroken in Nederland. Dat is de conclusie van de Proeftuin Slimme Laadpleinen
Lees meerElektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL
Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.
Lees meerElektrisch of waterstof?
Maatregelen tegen klimaatverandering, luchtverontreiniging en terugdringing van fossiele brandstoffen hebben tot gevolg dat de auto met verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Alternatieven voor de toekomst zijn enerzijds (volledig) elektrische auto’s, en anderzijds waterstofauto’s.
Lees meerSnelladen niet populair bij ev-rijders
De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.
Lees meerWanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?
Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.
Lees meerZonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk
De klimaatwet in Frankrijk bepaalt: Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto's kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.