‘Kunstmatige intelligentie helpt energieconsumptie elektrisch vervoer slim te sturen’
Netbeheerders en energieleveranciers krijgen technologie tot hun beschikking om binnen Europa de energievraag en het stroomverbruik van elektrisch vervoer te kunnen sturen met behulp van kunstmatige intelligentie. Het Arnhemse bedrijf Deftpower ontwikkelt momenteel een nieuwe tak van haar bestaande platform voor het opladen van elektrische voertuigen.
Laadpas
Het platform zorgt ervoor dat automobilisten binnen Europa overal met dezelfde laadpas terechtkunnen, ook al zijn er regionaal en internationaal veel verschillen tussen 770.000 openbare en semi-openbare laadpunten die door heel Europa staan. Energiebedrijven, autofabrikanten en leasemaatschappij die hun klanten een laadpas meegeven, lopen er tegenaan dat het ontbreekt aan uniformiteit en standaardisatie op de internationale markt voor elektrisch vervoer. ‘Wij brengen structuur aan in deze markt met ons platform waarmee bedrijven een laad-app kunnen opzetten’, zegt Jacob van Zonneveld, medeoprichter van Deftpower.
Voorspellende algoritmes
Deftpower werkt momenteel aan een systeem dat deze vraagsturing technisch mogelijk moet maken. Van Zonneveld: ‘Het moeilijkste wat we gaan bouwen zijn algoritmes om te voorspellen hoeveel consumptie wij kunnen verschuiven, op welk moment en op welke plaats. Daar komt veel kunstmatige intelligentie aan te pas. We verwachten dat onze voorspelling vanaf komend jaar voor 95 procent accuraat is.’
Deftpower test het systeem momenteel in Nederland en Noorwegen, waarbij afspraken worden gemaakt met laadpaaleigenaren, energieleveranciers en netbeheerders. De volgende stap is teruglevering aan het net. ‘Ook dat kunnen wij straks managen. Maar voorlopig zijn er nog veel obstakels die buiten onze invloed liggen. De meeste elektrische auto’s kunnen niet terugleveren en ook de laadpalen zijn daarvoor nog niet geschikt. Daarnaast zijn er juridische belemmeringen, dus de eerstvolgende 5 jaar zie ik het helaas nog niet gebeuren.’
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft het bedrijf geholpen met de aanmelding voor Horizon Europe bij de European Innovation Council (EIC) van de Europese Commissie.
Meer informatie
> Lees het hele bericht op Nederlandelektrisch.nl
> Lees meer over aanbevelingen netcongestie in jaarrapport werkgroep CLIP, Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages
Meer nieuws
Slimme laadpleinen breken door in Nederland
Laadpleinen waar groepen elektrische auto’s slim opgeladen worden, zijn definitief doorgebroken in Nederland. Dat is de conclusie van de Proeftuin Slimme Laadpleinen
Lees meerElektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL
Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.
Lees meerElektrisch of waterstof?
Maatregelen tegen klimaatverandering, luchtverontreiniging en terugdringing van fossiele brandstoffen hebben tot gevolg dat de auto met verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Alternatieven voor de toekomst zijn enerzijds (volledig) elektrische auto’s, en anderzijds waterstofauto’s.
Lees meerSnelladen niet populair bij ev-rijders
De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.
Lees meerWanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?
Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.
Lees meerZonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk
De klimaatwet in Frankrijk bepaalt: Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto's kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.