Internetconsultatie Besluit uitzonderingen acceptatie contant geld
Het ministerie van Financiën is een internetconsultatie gestart over het Besluit uitzonderingen acceptatie contant geld. Het kabinet wil een wettelijke acceptatieplicht voor contant geld. Het kabinet stelt ook een aantal situaties vast voor uitzondering, zoals onbemande locaties. Dat zou dan ook voor parkeergarages gelden. De internetconsultatie is 14 november 2025 ingegaan en geldt voor zes weken. Het streven is dat de wettelijke acceptatieplicht ingaat in 2027.
De wettelijke acceptatieplicht houdt in dat consumenten bij de toonbank in winkels en horecagelegenheden voortaan altijd met contant geld moeten kunnen betalen. Toch zijn er situaties waarin het accepteren van contant geld kan worden geweigerd, bijvoorbeeld wegens specifieke werkzaamheden of veiligheidsredenen.
Volgens het ontwerpbesluit van minister Heinen dat nu zes weken ter consultatie ligt, zijn er meerdere uitzonderingen geformuleerd. Zo mag contant geld worden geweigerd tussen 22:00 en 06:00 uur. Daarnaast geldt de acceptatieplicht niet voor betalingen voor online aankopen, periodieke betalingen van abonnementen zoals een telefoonabonnement of energierekening, of bij de aankoop van vervoersbewijzen in het openbaar vervoer. (Maaltijd)bezorgers en huis-aan-huis verkoop vallen eveneens buiten het bereik van deze verplichting. Voor onbemande locaties, zoals tankstations en tolpoorten, geldt hetzelfde: hier hoeft contant geld niet te worden geaccepteerd.
Veiligheidsrisico’s
Ondernemers kunnen ook tijdelijk afwijken van de acceptatieplicht wanneer er sprake is van veiligheidsrisico’s. Dit kan bijvoorbeeld wanneer zich een acute dreiging voordoet, zoals een overval. Speciaal voor kleine ondernemers met minder dan vier werknemers is het toegestaan om omwille van veiligheid betalingen met contant geld te weigeren.
Het kabinet streeft ernaar om de acceptatieplicht per 2027 in te voeren. Ook wordt er momenteel op Europees niveau onderhandeld over soortgelijke regelgeving. Mocht Europese wetgeving worden aangenomen, dan kan dit van invloed zijn op de uitzonderingen zoals nu voorgesteld door het kabinet.
Meer informatie
> Bron: Rijksoverheid.nl
Meer nieuws
Amersfoort autoluwe binnenstad
De binnenstad van Amersfoort wordt meer autoluw gemaakt. Medewerkers van de afdeling Stad & Ontwikkeling vertellen hoe het proces is verlopen.
Lees meerDaadwerkelijke autobezit inzichtelijk via passendeparkeernorm.nl
Gemeentelijke parkeernormen kunnen een fors remmend effect hebben op nieuwe woningbouw. Dit komt omdat ze soms (flink) te hoog zijn. Goudappel heeft onderzoek gedaan naar het autobezit
Lees meerBestemmingsplan als kapstok voor parkeerbeleid
Een bestemmingsplan dient te beschikken over een parkeerregeling. Een concreet bouwplan dat niet past binnen het bestemmingsplan wordt getoetst aan parkeeronderbouwing.
Lees meerCanadees parkeren
Het Canadees parkeren, oftewel het met twee wielen op het trottoir parkeren is in veel steden een probleem. Zowel voor voetgangers als hulpdiensten.
Lees meerVan vloeistof naar vast; beter, robuuster en veiliger!
De Solid State batterij. Van vloeistof naar vast; beter, robuuster en veiliger!
Lees meerHoe kijken parkeerprofessionals naar initiatief Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven?
Gastsprekers gingen in op een aantal van de thema's van het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Het initiatief en de krachtenbundeling van CROW
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.