Internetconsultatie Besluit uitzonderingen acceptatie contant geld
Het ministerie van Financiën is een internetconsultatie gestart over het Besluit uitzonderingen acceptatie contant geld. Het kabinet wil een wettelijke acceptatieplicht voor contant geld. Het kabinet stelt ook een aantal situaties vast voor uitzondering, zoals onbemande locaties. Dat zou dan ook voor parkeergarages gelden. De internetconsultatie is 14 november 2025 ingegaan en geldt voor zes weken. Het streven is dat de wettelijke acceptatieplicht ingaat in 2027.
De wettelijke acceptatieplicht houdt in dat consumenten bij de toonbank in winkels en horecagelegenheden voortaan altijd met contant geld moeten kunnen betalen. Toch zijn er situaties waarin het accepteren van contant geld kan worden geweigerd, bijvoorbeeld wegens specifieke werkzaamheden of veiligheidsredenen.
Volgens het ontwerpbesluit van minister Heinen dat nu zes weken ter consultatie ligt, zijn er meerdere uitzonderingen geformuleerd. Zo mag contant geld worden geweigerd tussen 22:00 en 06:00 uur. Daarnaast geldt de acceptatieplicht niet voor betalingen voor online aankopen, periodieke betalingen van abonnementen zoals een telefoonabonnement of energierekening, of bij de aankoop van vervoersbewijzen in het openbaar vervoer. (Maaltijd)bezorgers en huis-aan-huis verkoop vallen eveneens buiten het bereik van deze verplichting. Voor onbemande locaties, zoals tankstations en tolpoorten, geldt hetzelfde: hier hoeft contant geld niet te worden geaccepteerd.
Veiligheidsrisico’s
Ondernemers kunnen ook tijdelijk afwijken van de acceptatieplicht wanneer er sprake is van veiligheidsrisico’s. Dit kan bijvoorbeeld wanneer zich een acute dreiging voordoet, zoals een overval. Speciaal voor kleine ondernemers met minder dan vier werknemers is het toegestaan om omwille van veiligheid betalingen met contant geld te weigeren.
Het kabinet streeft ernaar om de acceptatieplicht per 2027 in te voeren. Ook wordt er momenteel op Europees niveau onderhandeld over soortgelijke regelgeving. Mocht Europese wetgeving worden aangenomen, dan kan dit van invloed zijn op de uitzonderingen zoals nu voorgesteld door het kabinet.
Meer informatie
> Bron: Rijksoverheid.nl
Meer nieuws
30 jaar fiscalisering deel 2
In dit artikel komt het besluit parkeerbelasting dat bij de wetswijziging van de gemeentewet hoort aan de orde en worden de belangrijkste wijzigingen daarin toegelicht.
Lees meerParkeren in het buitenland: zoeken naar parkeerplek lastigst
Het vinden van een parkeerplek blijkt in het buitenland een lastig karwei. 44 procent parkeert soms tot heel vaak op plekken zonder te weten of dat mag.
Lees meerEPA-2022 Congres
Van 12 -14 september is het EPA-Congres in Brussel. Vexpanleden krijgen korting op de toegang.
Lees meerMaaS: hoe regel je dat in een bestemmingsplan?
Mobility as a Service wordt steeds vaker ingezet als (gedeeltelijke) oplossing voor de parkeervraag van een nieuwbouwlocatie. Hoe dit juridisch moet worden geregeld in een bestemmingsplan levert nog wel eens vragen op. Vrijwillige deelname blijkt een risico.
Lees meerBolt biedt Enschede elektrische deelfietsen met alcoholslot
Mobiliteitsplatform Bolt kiest voor Enschede met de start van het aanbieden van elektrische deelfietsen in Nederland. Bijzonder detail: de fietsen zijn voorzien van een alcoholslot. Een van de veiligheidsmaatregelen dat het bedrijf uit Estland biedt.
Lees meerHub naar een regionale aanpak!?
Er verschijnen steeds meer visies en strategieën met betrekking tot mobiliteitshubs en deelmobiliteit. Welke rol heeft de overheid hierin en wat kunnen we aan de markt overlaten?
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.