'Inkomsten boa-boetes moeten naar gemeenten'
Fractievoorzitter Lotte van Basten Batenburg van de VVD in de Haagse gemeenteraad stelt in een opinieartikel in de Telegraaf voor om de opbrengsten van boa-boetes voortaan ten goede te laten komen aan de gemeentebegrotingen. “Handhaving op straat is een taak van de gemeenten. Maar als een boa een boete uitschrijft voor foutparkeren of huftergedrag in het verkeer, vloeien de opbrengsten in de staatskas”, schrijft Van Basten Batenburg. Zij vindt dat het boetegeld naar de gemeenten moet om meer en beter te kunnen handhaven op straat.
“Afval en andere troep op straat of hufterig gedrag in het verkeer: niemand kijkt er meer van op. Op straat zijn de lontjes zo kort, dat mensen elkaar niet meer durven aan te spreken. Regels lijken suggesties en er wordt te weinig en te slap opgetreden tegen aso’s die regels aan hun laars lappen. Het is niet zo gek dat je van steeds meer gewone burgers hoort dat ze zich niet meer prettig voelen op straat. Daar moeten we wat aan doen. En dat is onmogelijk zonder meer politie en meer handhavers op straat. De landelijke politiek moet zorgen voor meer politie. Maar meer handhavers, dat moeten gemeenten regelen. Daarom moet het kabinet alle opbrengsten van boa-boetes voortaan naar gemeenten laten gaan.”
Meer informatie
> Lees het hele bericht op dagblad070.nl
Meer nieuws
Q-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag
Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.
Lees meerKeynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’
Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.
Lees meerUitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden
De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'
Lees meerSociaal bewogen parkeerbeleid
Donald Appleyard, professor aan de Berkeley Universiteit in Californië, heeft in 1969 samen met Mark Lintell een studie gepubliceerd over de invloed van verkeer op de leefbaarheid en kwaliteit van de stad.
Lees meerMaximumtarief naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2024
Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2024 vastgesteld op € 76,70 (was € 72,90).
Lees meerAutoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen
De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.