'Impact invoering parkeerapp onderschat'

Gepubliceerd op: 11 december 2023

In Utrecht stak een storm op over de nieuwe bezoekersregeling voor parkeren. Dit is in de raad besproken en in Binnenlands Bestuur is de stand van zaken te lezen. De invoering van een parkeer-webapp werd volgens de verantwoordelijke wethouder ‘een geweldige misser’, zo erkende zij in de gemeenteraadsvergadering. 

 

De gemeente benaderde het project technisch en had weinig aandacht voor de gevolgen van de komst van de app voor inwoners. Tot voor kort waren Utrechtenaren gewend om hun bezoek een kortingscode door te geven voor de parkeerautomaat. Tegenwoordig moeten de inwoners zelf voor het bezoek betalen via een webapp, ‘die niet uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid’.

 

Thuis een kenteken aanmelden
Toen leverancier Centric aangaf om na het einde van het contract te stoppen met het ondersteunen van het systeem Key2Parkeren, besloot de gemeente om een parkeerapp in te voeren. Het nieuwe systeem, Mijn Parkeeractie, moet de inwoners allerlei voordelen bieden. Zo hoeven ze niet naar de automaat te lopen om betaalgeld te betalen, maar kunnen ze thuis via de webapp direct een kenteken aan- en afmelden van de visite of bijvoorbeeld van de kraamhulp.

 

Te ingewikkeld
Maar juist dat laatste blijkt een kink in de kabel: bewoners moeten opeens het parkeergeld van hun bezoekers betalen. Dat zou ertoe leiden dat ouderen minder bezoek ontvangen, schrijft het AD. Om een account aan te maken voor de webapp, moeten inwoners hun DigiD gebruiken en om te betalen via de app moeten ze een parkeersaldo opwaarderen via iDeal. Al met al blijkt het gebruik van de webapp te ingewikkeld voor ouderen en laaggeletterden. Seniorenburgemeester Connie Huiding zegt tegen het AD dat ‘de gemeente niet weet wat ze veel mensen aandoen’.

 

De gemeente biedt ondersteuning voor het gebruik van de app, met onder meer handleidingen, instructiefilmpjes, servicepunten en inloopavonden. Ook is het mogelijk om iemand anders te machtigen om de parkeerapp te gebruiken.

 

Impact onderschat
De gemeente beschouwde de invoering van de parkeerapp volgens de wethouder als een technisch softwareproject en had weinig oog voor de impact op bewoners. Zijzelf zou niet goed en te laat zijn geïnformeerd zijn door haar ambtenaren over de gevolgen van de app. De gemeente onderzoekt hoe het gebruikersgemak van de parkeerapp kan worden verbeterd en of er een beter alternatief mogelijk is voor minder digitaal vaardigen. Ook wordt bekeken of bezoekers weer zelf hun parkeergeld kunnen betalen.

 

Meer informatie
> Lees meer op www.binnenlandsbestuur.nl 

Tags

parkeerapp bezoekersparkeren parkeerautomaat

Meer nieuws

Vervangen dekvloeren en stopzetten wapeningscorrosie

Projectinformatie | In de parkeergarage onder Het Raadhuis te Amstelveen bleek in 2022 sprake te zijn van grote delen losliggende dekvloeren. Bij lokaal herstel hiervan werd vast gesteld dat ook sprake was van betonschade met wapeningscorrosie in de onderliggende constructieve vloer.

Lees meer

Herkeuring ESPA Award: Kans op vernieuwde kwaliteitsonderscheiding voor parkeergarages

Parkeergarages kunnen opnieuw in aanmerking komen voor een vernieuwde ESPA Award van de European Parking Association (EPA). Parkeergarages die meer dan zeven jaar geleden het keurmerk hebben ontvangen, krijgen een uitnodiging van Vexpan voor de herkeuring.

Lees meer

Schonere lucht in parkeergarage Maasburg in Cuijk

De gemeente Land van Cuijk heeft de luchtzuiveringsinstallatie laten vernieuwen van de parkeergarage Maasburg in Cuijk. Het is een technologisch hoogstandje uit Gassel. 'Dit willen wij doen omdat wij meedoen aan het landelijke Schone Lucht Akkoord.'

Lees meer

NEN 9120 en de gevolgen voor parkeren

Gisteren nam minister Keijzer de nieuwe NEN 9120 – Toegankelijkheid Gebouwen – in ontvangst tijdens de Bouwbeurs. Vexpan heeft verzocht om het aantal parkeerplaatsen dat NEN 9120 adviseert niet te verhogen ten opzichte van de bestaande praktijk.

Lees meer

Sekswerkbedrijf als idee tijdelijke invulling parkeergarage Utrecht

Vanaf september 2025 is de gemeente Utrecht eigenaar van parkeergarage Paardenveld. Na 2035 gaan ze dit gebied opnieuw inrichten. De gemeente denkt nu na over de invulling van de parkeergarage, bijvoorbeeld een klein sekswerkbedrijf.

Lees meer

EasyPark Group neemt Flowbird over

EasyPark Group, aanbieder van digitale parkeer- en mobiliteitsoplossingen, heeft de Flowbird Group overgenomen. Deze maakt het verder digitaliseren van stedelijke mobiliteit mogelijk en draagt bij aan het verbeteren van de leefbaarheid in steden.

Lees meer
1 2 3 4 24

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief