Handhaving en invordering naheffingen parkeerbelasting
Tijdens de najaarsvergadering van Vexpan gaven Martin Curfs van Inpublic en Joan van Yperen van Tobias Fiscaal een presentatie over “Handhaving en invordering naheffingen parkeerbelasting.” op nationaal niveau. Deze titel geeft al de essentie van de Europese discussie weer waarvoor EPA aan het lobbyen is, waarover Tom Antonissen van EPA voor hen een toelichting gaf.
[Verslag van Peter Martens, erelid van Vexpan]
In het totale proces zorgt Inpublic voor de handhaving op straat, waarbij gebruik kan worden gemaakt van scanauto’s. Deze scanauto’s worden feitelijk door meerdere opdrachtgevers (gemeenten) gedeeld. Menselijke nacontrole van de digitale handhavingsresultaten vindt plaats voordat het invorderingsproces in gang wordt gezet.
Geen boetelawines
Een week voor de bijeenkomst was in het nieuws de “boetelawines”, waarbij mensen in een paar dagen meerdere boetes ontvingen als gevolg van één fout, vaak in geval van een vergunning. Bij voorbeeld wanneer per ongeluk in een verkeerd (aangrenzend) vergunningsgebied was geparkeerd, of bij intrekken of verlopen van een parkeervergunning of wanneer een kentekenwijziging bij een nieuwe auto niet was doorgegeven. In de samenwerking tussen InPublic en Tobias Fiscaal komen deze “boetelawines” niet voor.
Ingebouwde ‘alert functionaliteit’
InPublic en Tobias Fiscaal voorkomen ‘boetelawines’ omdat zij gebruik maken van een ingebouwde alert functionaliteit waarbij de naheffingen on hold worden gezet vóór verzending. En in dergelijke gevallen wordt contact opgenomen met de eigenaar om dergelijke “loze alarmen” te stoppen, die het handhavings- en invorderingssysteem ernstig kunnen overbelasten.
Invordering zo klantvriendelijk mogelijk
Na deze validering van de handhavingsresultaten worden de data overgedragen naar het invorderingssysteem. Dit kan de gemeente in eigen beheer uitvoeren of uitbesteden. In het laatste geval is Tobias Fiscaal een optie. Tobias staat voor Totaal Oplossing Bekeuring Invoer en Afhandeling Systeem en was oorspronkelijk onderdeel van de KLPD (Korps Landelijke Politie Diensten). In het afhandelingsproces zijn efficiëntie en laagdrempeligheid belangrijke factoren, om namens de gemeente zo klantvriendelijk mogelijk over te komen naar de beboete kentekenhouders, die uiteindelijk veelal bezoekers van de gemeente zijn. Daartoe is er zowel een portal voor de klanten/gemeenten als voor de kentekenhouders beschikbaar waar alle relevante gegevens beschikbaar zijn.
Tobias Fiscaal maakt gebruik van het EUCARIS uitwisselingssysteem (EUropean CAR and driving licence Information System) waarmee buitenlandse eigenaren bij overtredingen kunnen worden geïdentificeerd. Namens Nederland is RDW daarop aangesloten en Tobias is door de gemeentelijke opdrachtgevers gemandateerd om via EUCARIS de gegevens op te vragen. Via bilaterale afspraken tussen landen kunnen hiermee ook deze overtreders worden geídentificeerd en boetes worden verzonden, ook al valt niet-betalen van parkeren vooralsnog buiten de eerder genoemde pan-Europese CBE-richtlijn, waarvan EUCARIS het uitvoerend mechanisme is.
Meer informatie
> Tobias Fiscaal
> InPublic
Meer nieuws
Energietransitie en parkeren: ontwikkelingen met aandachtspunten voor schadeverzekeringen
Met de toename van elektrisch aangedreven auto’s, neemt ook de vraag naar laadunits bij parkeergarages toe. Vanuit het perspectief van brandverzekeraars betekent dit een extra risico.
Lees meerBMW en gemeente Rotterdam helpen elektrische rijders
Met het pilotproject Charge & Repark proberen BMW en de gemeente Rotterdam elektrische rijders op een positieve manier te stimuleren om de laadpaal vrij te maken
Lees meerOnderzoek naar laadprofielen: inzicht in belasting stroomnet door effect slim laden EV's
Data-onderzoekers van ElaadNL hebben laadprofielen opgesteld die inzicht geven op welke wijze het stroomnet belast wordt door het laden van elektrische auto’s in 2030.
Lees meerOpen Innovatie Programma: TenneT op zoek naar the Holy Grail
De razendsnelle opkomst van o.a. elektrische auto’s hebben ertoe geleid dat het elektriciteitsnetwerk op springen staat. Het gebrek aan capaciteit is inmiddels zo groot dat TenneT de handen ineenslaat.
Lees meerMicrocar
Er is sinds begin 2022 een elektrische microcar op de markt die een serieus alternatief is voor de auto.
Lees meerGebruikersgroep laadinfradata NDW van start
NDW start in 2023 met het realiseren van een ontsluiting van laadinfradata. Deze data geeft inzichten die nodig zijn voor beleidskeuzes rondom de energietransitie, elektrisch rijden en het gebruik van geplaatste laadpalen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.