Gemeente Den Haag stopt proef met hoge parkeertarieven

Gepubliceerd op: 15 juli 2024

De gemeente Den Haag stapt af van het hoge parkeertarief in delen van de stad. Dat heeft het college in een brief aan de gemeenteraad laten weten. In plaats daarvan moet er een systeem komen waarbij het per uur duurder wordt om je auto te parkeren.

 

Vorig jaar mei ging in twee gebieden in Scheveningen en het centrum van Den Haag een proef van start waarbij er voor het parkeren altijd een dagkaart van 50 euro afgerekend moest worden. De gemeente wilde zo overlast voor omwonenden beperken, door bezoekers te laten uitwijken naar een parkeergarage.

 

Proef succes maar ondernemers kritisch
De proef met parkeren voor 50 euro duurde een jaar, en deze week volgde een evaluatie. Daaruit bleek volgens de gemeente dat bewoners over het algemeen tevreden zijn over de nieuwe aanpak, maar dat ondernemers minder positief zijn. Het college noemt de proef een succes, maar door de kritiek van de ondernemers wordt toch gezocht naar een alternatief, meldt Omroep West. Er wordt nu gekeken naar een andere oplossing, namelijk het zogeheten progressief betalen. Bij dit systeem wordt het uurtarief steeds hoger naarmate er langer wordt geparkeerd.

 

Meer informatie
> Lees het hele artikel van NOS ism Omroep West
> Lees meer over de Parkeerstrategie 2021 – 2030 van de gemeente Den Haag (eerder verschenen in Vexpansie)
> Raadsbesluit
> Commissiebrief waarin de proef (punt 1) wordt toegelicht
> Artikel over pilot

 

 

 

Tags

parkeren bewonersparkeren pilot vergunninghoudersparkeren

Meer nieuws

Expertteam: Eigendom en openbaarheid van parkeervoorzieningen

In een gemeente wordt een bouwplan ontwikkeld voor de bouw van circa tien appartementen. Voor de beoordeling van de daaruit volgende parkeervraag wordt met behulp van de gemeentelijke parkeernormen, en toepassing van de bijbehorende aanwezigheidspercentages, berekend hoeveel parkeerplaatsen op de verschillende maatgevende momenten benodigd zijn.

Lees meer

Gemeente Hardenberg evalueert en actualiseert gereguleerd parkeren

Net als in vergelijkbare gemeenten in de regio was in de Hardenbergse samenleving discussie over het geldende parkeerbeleid.

Lees meer

De Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief

De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.

Lees meer

Open parkeerdata: een must

Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ((IenW) hebben de handen ineengeslagen om parkeerdata beter te ontsluiten. Over vier jaar moet 95 procent van deze data als open data beschikbaar zijn.

Lees meer

Parkeren en gebiedsontwikkeling rond knooppunten

De afgelopen jaren is uit meerdere onderzoeken gebleken dat parkeerbeleid groot effect kan hebben op duurzame gebiedsontwikkeling met laag autobezit- en gebruik.

Lees meer

Parkeergarages Lammermarkt en Garenmarkt: Een aantrekkelijk entree naar de stad

Om de Leidse binnenstad aantrekkelijk en bereikbaar te houden heeft het gemeentebestuur in 2010 opdracht gegeven om twee ondergrondse parkeergarages te bouwen.

Lees meer
1 47 48 49 50 51 52

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief