Gemeente Den Haag stopt proef met hoge parkeertarieven

Gepubliceerd op: 15 juli 2024

De gemeente Den Haag stapt af van het hoge parkeertarief in delen van de stad. Dat heeft het college in een brief aan de gemeenteraad laten weten. In plaats daarvan moet er een systeem komen waarbij het per uur duurder wordt om je auto te parkeren.

 

Vorig jaar mei ging in twee gebieden in Scheveningen en het centrum van Den Haag een proef van start waarbij er voor het parkeren altijd een dagkaart van 50 euro afgerekend moest worden. De gemeente wilde zo overlast voor omwonenden beperken, door bezoekers te laten uitwijken naar een parkeergarage.

 

Proef succes maar ondernemers kritisch
De proef met parkeren voor 50 euro duurde een jaar, en deze week volgde een evaluatie. Daaruit bleek volgens de gemeente dat bewoners over het algemeen tevreden zijn over de nieuwe aanpak, maar dat ondernemers minder positief zijn. Het college noemt de proef een succes, maar door de kritiek van de ondernemers wordt toch gezocht naar een alternatief, meldt Omroep West. Er wordt nu gekeken naar een andere oplossing, namelijk het zogeheten progressief betalen. Bij dit systeem wordt het uurtarief steeds hoger naarmate er langer wordt geparkeerd.

 

Meer informatie
> Lees het hele artikel van NOS ism Omroep West
> Lees meer over de Parkeerstrategie 2021 – 2030 van de gemeente Den Haag (eerder verschenen in Vexpansie)
> Raadsbesluit
> Commissiebrief waarin de proef (punt 1) wordt toegelicht
> Artikel over pilot

 

 

 

Tags

parkeren bewonersparkeren pilot vergunninghoudersparkeren

Meer nieuws

Gemeente Nieuwegein gooit het roer om!

Gemeente Nieuwegein heeft in september 2020 nieuw parkeerbeleid vastgesteld dat nadrukkelijk rekening houdt met de Omgevingswet en bijdraagt aan een prettiger leefomgeving door de wijze waarop het omgaat met parkeernormen.

Lees meer

Iets in geuren en kleuren vertellen

Wanneer we iets willen aangeven in de openbare ruimte/parkeergarage gebruiken we kleur, maar er wordt lang niet altijd nagedacht of de gebruikte nuances in de kleurstelling en contrasten tussen de kleuren onderling wel door iedereen herkend kunnen worden

Lees meer

Hoe ziet de toekomst van toegangstechnologie eruit?

Een blik op hoe toegangstechnologie zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

Lees meer

Differentiëren in parkeertarieven

Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?

Lees meer

Juridisch loket voor gemeenten

Het Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur (GNMI) beantwoordt alle juridische vragen van gemeenten over parkeren.

Lees meer

Minder parkeerplaatsen

Als we anders kunnen omgaan met hogere parkeernormen worden hogere woningdichtheden haalbaar, zonder dat dit ten koste van de ruimtelijke kwaliteit gaat.

Lees meer
1 46 47 48 49 50 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief