Evolutie van Verkeersinformatie: Real Time Traffic Information (RTTI) Sleutel tot Slimme Mobiliteit

Gepubliceerd op: 20 november 2023

In een wereld waarin mobiliteit een cruciale rol speelt in ons dagelijks leven, is de behoefte aan actuele, nauwkeurige en relevante verkeersinformatie groter dan ooit.

Op 1 januari 2025 gaat de herziene Europese RTTI-verordening (Real Time Traffic Information) in.

 

Ties de Groot bestuurslid Vexpan

 

 

Houders van databronnen worden verplicht om deze data real time en van goede kwaliteit aan te bieden. Serviceproviders moeten vervolgens deze data ook in hun diensten verwerken, mits de data van goede kwaliteit is en bruikbaar is. De regelgeving beoogt een dialoog tussen datahouder en datagebruiker, waarbij beide partijen verantwoordelijk zijn in het proces voor de kwaliteit van de data.

Voor wegbeheerders zijn de voordelen dat ze enige invloed kunnen krijgen op routekeuzes door serviceproviders, meer verkeersveiligheid door diensten als ISA, een boodschap bij een weggebruiker laten komen zonder dat daar altijd een DRIP voor nodig is. Maar het vraagt wel kwalitatieve en actuele data – Real Time – en daarmee de nodige inspanningen om de data inderdaad real time te krijgen en te houden.

RTTI is niet zomaar een stap vooruit in navigatiesystemen; het vertegenwoordigt een cruciale stap in de richting van slimmere, efficiëntere en duurzamere mobiliteit. Met behulp van technologieën, zoals GPS, gegevensverwerking en connectiviteit, biedt RTTI bestuurders real time inzicht in de verkeersomstandigheden, waardoor ze files kunnen vermijden, reistijden kunnen optimaliseren en hun rit aanzienlijk comfortabeler en veiliger kunnen maken.

 

Dit artikel van CROW  van Gerard van Dijck Kenniswerker CROW verkent RTTI  verordening en beschrijft tegelijkertijd de impact ervan op verkeersmanagement, veiligheid en duurzaamheid. Er wordt ook ingegaan op de uitdagingen en kansen die gepaard gaan met de implementatie van RTTI.

 

 

> Meer informatie Verkeerdata en download RTTI

 

 

 

Tags

RTTI mobiliteit verkeersinformatie verkeersmanagement duurzaamheid

Meer nieuws

Extra 'macht' stadsbestuur Amersfoort bij invoering parkeervergunningen

Een meerderheid van de gemeenteraad van Amersfoort is bereid om ‘macht’ over te dragen aan het stadsbestuur. De wethouder is bevoegd om woonbuurten aan te wijzen waar betaald parkeren en parkeervergunningen worden ingevoerd.

Lees meer

Vernieuwde Beleidsregels Parkeren Nijmegen

Bijna jaarlijks worden de Beleidsregels Parkeren herzien, passend binnen vastgestelde Parkeernota. Hierin staan de parkeernormen bij ruimtelijke ontwikkelingen in Nijmegen voor de komende jaren.

Lees meer

Parkeerbeleid in Beverwijk duidelijker en simpeler

Gemeente Beverwijk versimpelt het parkeerbeleid. Iedereen kan vanaf 1 januari 2025 elke dag het eerste uur gratis parkeren. Dit heeft de gemeenteraad besloten op 14 november. 

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld | Martin Bartels: ‘Correcte handhaving is het fundament voor parkeerbeheer’

Martin Bartels is al lange tijd werkzaam bij Parkeerbeheer in de gemeente Roosendaal. Met passie vertelt hij over zijn werk, over de stad en over de uitdagingen waar hij dagelijks mee te maken heeft.

Lees meer

Off-street parkeren zonder slagbomen

Met de ervaring van EasyPark in diverse landen sprak André Wielaard over parkeren zonder slagboom. Vanuit regelgeving blijkt nog een sterke beperking in Nederland om deze comfortabele wijze van parkeren voor de gebruikers in te voeren.

Lees meer

Nijmegen: parkeerplekken voor de deur moeten weg

Hij is donker, eng en te ver weg. De parkeergarage die als alternatief moet dienen voor de parkeerplaatsen voor de deur die de bewoners kwijtraken. Volgens de gemeente Nijmegen moet het groener in de stad.

Lees meer
1 9 10 11 12 13 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief