Europees akkoord vernieuwde AFIR-regels elektrisch rijden

Gepubliceerd op: 14 juli 2023

Snelladen met een elektrische auto in Europa wordt nog makkelijker. Deze week is de handtekening onder het akkoord voor de vernieuwde AFIR-regels, die begin dit jaar werden voorgesteld, gezet. Waar gaat het precies om?

 

TEN-T Netwerk
Een van de belangrijkste punten is dat er straks om elke 60 kilometer een snellaadstation moet staan langs de Europese hoofdwegen. Het gaat dan om het TEN-T Netwerk. Het gaat hier om een minimum van 60 kilometer, dus op veel snelwegen zul je ook al snelladers zien die dichter bij elkaar liggen.

 

Dan zijn er ook eisen vastgesteld voor die laadstations. Ze moeten een minimaal vermogen van 400 kW hebben. Ook moet elk station minstens 4 stekkers hebben, zodat er 4 auto’s tegelijk kunnen opladen. Vanaf 2026 moet je ook eenvoudig kunnen betalen zónder tussenkomst van een derde partij. Reizigers kunnen vanaf dat moment eenvoudig met hun eigen bankaccount betalen bij een snellader. Ook moet het duidelijk zijn wat de prijs voor een kWh of laadsessie is.

 

Verdere uitbreiding
Dat betekent niet dat we er vanaf 2026 al zijn, en dat weet de Europese Unie ook. Zo is nu ook al vastgesteld dat er in 2027 een digitale omgeving actief moet zijn waarin reizigers kunnen zien wat de actuele prijs bij een laadstation is, hoeveel lader in gebruik zijn en of er een wachtrij bij een specifiek station is. Vanaf 2028 moet het laadvermogen van de snelladers in Europa al zijn bijgesteld. Dan dient een station een minimum vermogen van 600 kW te hebben.

 

Meer informatie
> De volledige overeenkomst kun je lezen op de website van het Europees Parlement.
> Bron: Vereniging Elektrische Rijders

Tags

elektrisch laden snelladen laadstations Europa

Meer nieuws

Rotterdam Nederlands meest EV-vriendelijke gemeente

Gemeente Rotterdam is het meest vriendelijk voor elektrische rijders in Nederland. Dit maakt ALD Automotive bekend. Het is de eerste keer dat de leasemaatschappij de verkiezing ‘Meest EV-vriendelijke gemeente’ houdt.

Lees meer

Nieuwe regelgeving voor veilige oplaadpunten in parkeergarages

Om te zorgen dat nieuwe laadpunten in parkeergarages veilig worden aangelegd, wordt de wetgeving vanaf 1 juli 2023 aangepast. Dat heeft gevolgen voor eigenaren en beheerders van garages.

Lees meer

Laadpaalklevers

Vijf jaar geleden waren er maar 21.000 (volledig) elektrische auto’s in Nederland. Nu zijn dat er 254.000. Het aantal laadpalen groeide minder snel.

Lees meer

Hyper-efficiënte elektrische auto’s besparen potentieel 2,2 miljard euro aan verzwaringen

Hyper-efficiënte elektrische auto’s kunnen een positieve bijdrage leveren aan de energietransitie én de benodigde investeringen in de energie-infrastructuur verlagen.

Lees meer

Vexpan Nationaal Parkeercongres gericht op groene toekomst

Hoe maak je parkeren ondersteunend aan ambities van gebieden en steden? Dit was het thema van het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres, waar ook het Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven 2023 is gepresenteerd.

Lees meer

Gemeente Groningen neemt plaatsen laadpalen in eigen beheer

Heijmans Infra BV gaat de komende jaren de laadpalen voor elektrische voertuigen leveren en plaatsen in de gemeente Groningen. Het netwerk van laadpalen in de gemeente wordt de komende drie jaar met 300 tot 500 palen uitgebreid.

Lees meer
1 13 14 15 16 17 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief