Europees akkoord vernieuwde AFIR-regels elektrisch rijden
Snelladen met een elektrische auto in Europa wordt nog makkelijker. Deze week is de handtekening onder het akkoord voor de vernieuwde AFIR-regels, die begin dit jaar werden voorgesteld, gezet. Waar gaat het precies om?
TEN-T Netwerk
Een van de belangrijkste punten is dat er straks om elke 60 kilometer een snellaadstation moet staan langs de Europese hoofdwegen. Het gaat dan om het TEN-T Netwerk. Het gaat hier om een minimum van 60 kilometer, dus op veel snelwegen zul je ook al snelladers zien die dichter bij elkaar liggen.
Dan zijn er ook eisen vastgesteld voor die laadstations. Ze moeten een minimaal vermogen van 400 kW hebben. Ook moet elk station minstens 4 stekkers hebben, zodat er 4 auto’s tegelijk kunnen opladen. Vanaf 2026 moet je ook eenvoudig kunnen betalen zónder tussenkomst van een derde partij. Reizigers kunnen vanaf dat moment eenvoudig met hun eigen bankaccount betalen bij een snellader. Ook moet het duidelijk zijn wat de prijs voor een kWh of laadsessie is.
Verdere uitbreiding
Dat betekent niet dat we er vanaf 2026 al zijn, en dat weet de Europese Unie ook. Zo is nu ook al vastgesteld dat er in 2027 een digitale omgeving actief moet zijn waarin reizigers kunnen zien wat de actuele prijs bij een laadstation is, hoeveel lader in gebruik zijn en of er een wachtrij bij een specifiek station is. Vanaf 2028 moet het laadvermogen van de snelladers in Europa al zijn bijgesteld. Dan dient een station een minimum vermogen van 600 kW te hebben.
Meer informatie
> De volledige overeenkomst kun je lezen op de website van het Europees Parlement.
> Bron: Vereniging Elektrische Rijders
Meer nieuws
Energietransitie en parkeren: ontwikkelingen met aandachtspunten voor schadeverzekeringen
Met de toename van elektrisch aangedreven auto’s, neemt ook de vraag naar laadunits bij parkeergarages toe. Vanuit het perspectief van brandverzekeraars betekent dit een extra risico.
Lees meerBMW en gemeente Rotterdam helpen elektrische rijders
Met het pilotproject Charge & Repark proberen BMW en de gemeente Rotterdam elektrische rijders op een positieve manier te stimuleren om de laadpaal vrij te maken
Lees meerOnderzoek naar laadprofielen: inzicht in belasting stroomnet door effect slim laden EV's
Data-onderzoekers van ElaadNL hebben laadprofielen opgesteld die inzicht geven op welke wijze het stroomnet belast wordt door het laden van elektrische auto’s in 2030.
Lees meerOpen Innovatie Programma: TenneT op zoek naar the Holy Grail
De razendsnelle opkomst van o.a. elektrische auto’s hebben ertoe geleid dat het elektriciteitsnetwerk op springen staat. Het gebrek aan capaciteit is inmiddels zo groot dat TenneT de handen ineenslaat.
Lees meerMicrocar
Er is sinds begin 2022 een elektrische microcar op de markt die een serieus alternatief is voor de auto.
Lees meerGebruikersgroep laadinfradata NDW van start
NDW start in 2023 met het realiseren van een ontsluiting van laadinfradata. Deze data geeft inzichten die nodig zijn voor beleidskeuzes rondom de energietransitie, elektrisch rijden en het gebruik van geplaatste laadpalen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.