Europees akkoord vernieuwde AFIR-regels elektrisch rijden
Snelladen met een elektrische auto in Europa wordt nog makkelijker. Deze week is de handtekening onder het akkoord voor de vernieuwde AFIR-regels, die begin dit jaar werden voorgesteld, gezet. Waar gaat het precies om?
TEN-T Netwerk
Een van de belangrijkste punten is dat er straks om elke 60 kilometer een snellaadstation moet staan langs de Europese hoofdwegen. Het gaat dan om het TEN-T Netwerk. Het gaat hier om een minimum van 60 kilometer, dus op veel snelwegen zul je ook al snelladers zien die dichter bij elkaar liggen.
Dan zijn er ook eisen vastgesteld voor die laadstations. Ze moeten een minimaal vermogen van 400 kW hebben. Ook moet elk station minstens 4 stekkers hebben, zodat er 4 auto’s tegelijk kunnen opladen. Vanaf 2026 moet je ook eenvoudig kunnen betalen zónder tussenkomst van een derde partij. Reizigers kunnen vanaf dat moment eenvoudig met hun eigen bankaccount betalen bij een snellader. Ook moet het duidelijk zijn wat de prijs voor een kWh of laadsessie is.
Verdere uitbreiding
Dat betekent niet dat we er vanaf 2026 al zijn, en dat weet de Europese Unie ook. Zo is nu ook al vastgesteld dat er in 2027 een digitale omgeving actief moet zijn waarin reizigers kunnen zien wat de actuele prijs bij een laadstation is, hoeveel lader in gebruik zijn en of er een wachtrij bij een specifiek station is. Vanaf 2028 moet het laadvermogen van de snelladers in Europa al zijn bijgesteld. Dan dient een station een minimum vermogen van 600 kW te hebben.
Meer informatie
> De volledige overeenkomst kun je lezen op de website van het Europees Parlement.
> Bron: Vereniging Elektrische Rijders
Meer nieuws
Haarlem staat ‘kabelarm’ toe, laadkabels voortaan door de lucht
De kabelarm en de kabelgoot is in gemeente Haarlem binnenkort niet meer verboden. Het initiatiefvoorstel tot het wijzigen van de wet van de Christenunie is onlangs aangenomen door de gemeenteraad.
Lees meerStand convenant laadinfrastructuur in parkeergarages | Interview Vexpan met De Telegraaf
'Flink tekort aan laadpalen in parkeergarages: overvol stroomnet en brandveiligheid gooien roet in het eten.' De Telegraaf over stand van zaken Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) van Vexpan en Ministerie I&W.
Lees meerLaadpalen Gelderland en Utrecht kunnen uitgezet bij krapte op stroomnet
In meerdere gemeenten in Gelderland en Utrecht kunnen laadpalen binnenkort worden uitgezet als het stroomnetwerk overbelast is. De 191 laadpalen komen onder het beheer van Park&Charge en gaan “netbewust laden”. Dat betekent dat er minder of geen stroom naar de palen toegaat als er minder stroom beschikbaar is.
Lees meerParking Centrum Oosterdok grootste aantal binnenstedelijke laadplekken van Nederland
Het aantal laadplekken in de parkeergarage bij Oosterdok in Amsterdam is verdubbeld met 76 nieuwe oplaadpunten. Deze uitbreiding biedt elektrische rijders de zekerheid van een laadpaal in het hart van Amsterdam.
Lees meerNieuwe regels van kracht voor prijstransparantie laden elektrische auto’s
Vanaf 13 april gelden nieuwe regels over het laden van elektrische auto’s bij laadpalen. De Europese verordening AFIR zorgt in Europa voor meer laadstations, makkelijker laden en duidelijke communicatie over de kosten.
Lees meerEV Infrastructure & Parking: Will supply ever meet demand?
There are always some fascinating discussions circulating around the electric vehicle (EV) sector. Two inextricably linked bones of contention that will be discussed during next month’s Intertraffic Amsterdam 2024 summit programme are supply and demand.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.