Europees akkoord vernieuwde AFIR-regels elektrisch rijden
Snelladen met een elektrische auto in Europa wordt nog makkelijker. Deze week is de handtekening onder het akkoord voor de vernieuwde AFIR-regels, die begin dit jaar werden voorgesteld, gezet. Waar gaat het precies om?
TEN-T Netwerk
Een van de belangrijkste punten is dat er straks om elke 60 kilometer een snellaadstation moet staan langs de Europese hoofdwegen. Het gaat dan om het TEN-T Netwerk. Het gaat hier om een minimum van 60 kilometer, dus op veel snelwegen zul je ook al snelladers zien die dichter bij elkaar liggen.
Dan zijn er ook eisen vastgesteld voor die laadstations. Ze moeten een minimaal vermogen van 400 kW hebben. Ook moet elk station minstens 4 stekkers hebben, zodat er 4 auto’s tegelijk kunnen opladen. Vanaf 2026 moet je ook eenvoudig kunnen betalen zónder tussenkomst van een derde partij. Reizigers kunnen vanaf dat moment eenvoudig met hun eigen bankaccount betalen bij een snellader. Ook moet het duidelijk zijn wat de prijs voor een kWh of laadsessie is.
Verdere uitbreiding
Dat betekent niet dat we er vanaf 2026 al zijn, en dat weet de Europese Unie ook. Zo is nu ook al vastgesteld dat er in 2027 een digitale omgeving actief moet zijn waarin reizigers kunnen zien wat de actuele prijs bij een laadstation is, hoeveel lader in gebruik zijn en of er een wachtrij bij een specifiek station is. Vanaf 2028 moet het laadvermogen van de snelladers in Europa al zijn bijgesteld. Dan dient een station een minimum vermogen van 600 kW te hebben.
Meer informatie
> De volledige overeenkomst kun je lezen op de website van het Europees Parlement.
> Bron: Vereniging Elektrische Rijders
Meer nieuws
‘Kunstmatige intelligentie helpt energieconsumptie elektrisch vervoer slim te sturen’
Netbeheerders en energieleveranciers krijgen technologie tot hun beschikking om binnen Europa de energievraag en het stroomverbruik van elektrisch vervoer te kunnen sturen. Het Arnhemse bedrijf Deftpower ontwikkelt een platform.
Lees meerElektrische deelauto's gaan in Utrecht stroom terugleveren om netcongestie tegen te gaan
Vijfhonderd elektrische deelauto's van MyWheels worden vanaf maart 2025 in Utrecht ingezet als rijdende 'superbatterijen'. Op die manier willen projectpartners een overvol stroomnet tegengaan.
Lees meerOpening zonnepark in Almere: lokale stroom voor laadpalen
TotalEnergies heeft een zonnepark in Almere gebouwd om lokaal 100% groene stroom te leveren aan haar elektrische laadpalen in de regio.
Lees meerVexpan Netwerkborrel: nieuwe inzichten e-laden en brandveiligheid in parkeergarages
De Vexpan werkgroep CLIP & Brandveiligheid initieerde 19 september wederom een gethematiseerde netwerkbijeenkomst om met de Vexpan leden de uitdagingen rond over e-laden in parkeergarages door te praten. De aanwezigen kijken terug op een inspirerende bijeenkomst.
Lees meerHaarlem staat ‘kabelarm’ toe, laadkabels voortaan door de lucht
De kabelarm en de kabelgoot is in gemeente Haarlem binnenkort niet meer verboden. Het initiatiefvoorstel tot het wijzigen van de wet van de Christenunie is onlangs aangenomen door de gemeenteraad.
Lees meerStand convenant laadinfrastructuur in parkeergarages | Interview Vexpan met De Telegraaf
'Flink tekort aan laadpalen in parkeergarages: overvol stroomnet en brandveiligheid gooien roet in het eten.' De Telegraaf over stand van zaken Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) van Vexpan en Ministerie I&W.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.