Europees akkoord vernieuwde AFIR-regels elektrisch rijden
Snelladen met een elektrische auto in Europa wordt nog makkelijker. Deze week is de handtekening onder het akkoord voor de vernieuwde AFIR-regels, die begin dit jaar werden voorgesteld, gezet. Waar gaat het precies om?
TEN-T Netwerk
Een van de belangrijkste punten is dat er straks om elke 60 kilometer een snellaadstation moet staan langs de Europese hoofdwegen. Het gaat dan om het TEN-T Netwerk. Het gaat hier om een minimum van 60 kilometer, dus op veel snelwegen zul je ook al snelladers zien die dichter bij elkaar liggen.
Dan zijn er ook eisen vastgesteld voor die laadstations. Ze moeten een minimaal vermogen van 400 kW hebben. Ook moet elk station minstens 4 stekkers hebben, zodat er 4 auto’s tegelijk kunnen opladen. Vanaf 2026 moet je ook eenvoudig kunnen betalen zónder tussenkomst van een derde partij. Reizigers kunnen vanaf dat moment eenvoudig met hun eigen bankaccount betalen bij een snellader. Ook moet het duidelijk zijn wat de prijs voor een kWh of laadsessie is.
Verdere uitbreiding
Dat betekent niet dat we er vanaf 2026 al zijn, en dat weet de Europese Unie ook. Zo is nu ook al vastgesteld dat er in 2027 een digitale omgeving actief moet zijn waarin reizigers kunnen zien wat de actuele prijs bij een laadstation is, hoeveel lader in gebruik zijn en of er een wachtrij bij een specifiek station is. Vanaf 2028 moet het laadvermogen van de snelladers in Europa al zijn bijgesteld. Dan dient een station een minimum vermogen van 600 kW te hebben.
Meer informatie
> De volledige overeenkomst kun je lezen op de website van het Europees Parlement.
> Bron: Vereniging Elektrische Rijders
Meer nieuws
LINDA is live: één landelijk dataportaal voor laadpaalgebruik
Het landelijke dataportaal LINDA (LaadINfraDAta) is operationeel voor beleidsmakers, exploitanten en mobiliteitsprofessionals. Eén uniforme plek voor gebruiksgegevens van publieke laadpalen in Nederland.
Lees meerNederland breidt laadinfrastructuur snel uit met 1600 nieuwe laadpunten per maand
Nederland breidt in rap tempo het netwerk van publieke laadpunten uit. Het ministerie van IenW meldt dat er gemiddeld 1600 publieke laadpunten per maand worden bijgebouwd. Hierdoor is de landelijke dekking gestegen naar 83%.
Lees meerSlim laden EV ontlast stroomnet met 70%, laadbeurt goedkoper
Een proef met Actief Slim Laden in Amsterdam heeft positieve resultaten opgeleverd. Gebruikers krijgen korting en het stroomnet wordt minder belast. Equans, ANWB, Gemeente Amsterdam en Deftpower verlengen de proef tot eind november.
Lees meerInternetconsultatie wijziging Bbl met nieuwe eisen laadinfrastructuur
Het ministerie van VROM is de internetconsultatie gestart van een wijziging Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Daarin worden nieuwe eisen gesteld aan nieuwe én bestaande gebouwen wat betreft laadpalen en laadinfrastructuur.
Lees meerVvE’s met laadpalen definitief btw-plichtig, tot duizenden euro’s financieel voordeel
Gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen hebben samen met aanbieders, RDW, SHPV en het ministerie van IenW gewerkt aan de Flexibele Parkeermachtiging. Deze oplossing is nu beschikbaar voor álle gemeenten.
Lees meerLaadpaalexploitanten gaan stroomnet provincie Utrecht ontlasten met netbewust laden
Laadpaalexploitanten en netbeheerder Stedin slaan in provincie Utrecht de handen ineen om het stroomnet te ontlasten. Door 'netbewust laden' wordt het laadvermogen tijdens piekmomenten verlaagd, terwijl elektrische auto's toch volledig opgeladen worden.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.