EPA Toolbox Brandveiligheid: Richtlijn voor EV-opladers
Peter Dingemans, Vexpan bestuurslid en voorzitter van de EPA (European Parking Association) EV & Fire Safety-werkgroep, lanceert de EV & Fire Safety Toolbox voor parkeergarages. De toolbox biedt richtlijnen op het gebied van persoonlijke veiligheid, eigendomsbescherming en operationele continuïteit en bevat een aantal casestudies. Dit EPA document is beschikbaar voor leden van EPA en Vexpan.
De uitrol en brede acceptatie van elektrische voertuigen (EV’s) vraagt om de benodigde laadinfrastructuur. Dit betekent dat er renovatie nodig is bij een grote voorraad bestaande parkeergebouwen, evenals de introductie van oplaadfaciliteiten binnen nieuwe gebouwontwerpen. Tegelijkertijd kunnen branden waarbij moderne auto’s betrokken zijn (niet alleen EV’s) groter zijn dan bij oudere voertuigen en het potentieel hebben om een grotere impact. Dit heeft ertoe geleid dat de bestaande brandveiligheidsvoorzieningen in parkeergarages onder de loep zijn genomen.
De toolbox is gebaseerd op de huidige kennis en is dat ook aan verandering onderhevig als gevolg van verdere ontwikkelingen uit het brandveiligheidsonderzoek. Het document bevat tabellen die kwalitatief de merites van elke maatregel weergeven, evenals de omstandigheden en doelstellingen waarvoor deze relevant zijn. De gebruiksscenario’s omvatten afgesloten/open parkeergarages en brandbeveiligingsdoelen voor persoonlijke veiligheid en eigendomsbescherming/operationele continuïteit. De toolbox is uitsluitend bedoeld als leidraad voor eigenaren/exploitanten die van plan zijn EV-laders op hun parkeerterreinen te installeren. Het vervangt niet de noodzaak om aan lokale vereisten te voldoen.
Download de EPA Fire Safety Toolbox
Meer informatie
> EPA
> Werkgroep CLIP – Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages
> Bekijk de AI gegenereerde introductievideo
Meer nieuws
Slimme laadpleinen breken door in Nederland
Laadpleinen waar groepen elektrische auto’s slim opgeladen worden, zijn definitief doorgebroken in Nederland. Dat is de conclusie van de Proeftuin Slimme Laadpleinen
Lees meerElektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL
Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.
Lees meerElektrisch of waterstof?
Maatregelen tegen klimaatverandering, luchtverontreiniging en terugdringing van fossiele brandstoffen hebben tot gevolg dat de auto met verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Alternatieven voor de toekomst zijn enerzijds (volledig) elektrische auto’s, en anderzijds waterstofauto’s.
Lees meerSnelladen niet populair bij ev-rijders
De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.
Lees meerWanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?
Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.
Lees meerZonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk
De klimaatwet in Frankrijk bepaalt: Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto's kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.