B&W Amstelveen: 'Betaald parkeren geen melkkoe'
Het parkeerbeleid in Amstelveen geen melkkoe, zo schrijft het college van Amstelveen in een raadsbrief. Het plan om betaald parkeren stapsgewijs in bijna heel de gemeente in te voeren, stuitte op weerstand van bewoners en werd eerder al deels van tafel geveegd door een bezwaarcommissie. “Het parkeerbeleid is niet gericht op het maximaliseren van inkomsten, maar op het voorkomen van parkeeroverlast voor inwoners.”
“In tegenstelling tot andere gemeenten is het tarief voor parkeervergunningen in Amstelveen kostendekkend. De som van de totale inkomsten uit alle parkeervergunningen samen en de daaraan gerelateerde uitgaven zijn ongeveer even hoog.” Ook lukt het om de vergunningen relatief goedkoop te houden, omdat de kosten van de parkeerhandhaving verrekend worden in de kosten van de parkeerboetes en niet in de vergunningen, zo beargumenteert het college. Dankzij die regeling kost een eerste bewonersvergunning in Amstelveen 40 euro in het eerste jaar. “In bijvoorbeeld Amsterdam kost een eerste bewonersvergunning tussen de 110 euro en 650 euro per jaar.”
Eind oktober kondigde het gemeentebestuur aan betaald parkeren in heel Amstelveen te willen invoeren. Het college zag steeds meer bezoekers van Amsterdam, werknemers van de Zuidas of reizigers van Schiphol die Amstelveen als gratis ‘parkeerterrein’ gebruiken. Om parkeeroverlast voor bewoners tegen te gaan moest er betaald parkeren komen. “Dit veroorzaakt echter vaak een olievlekwerking, waardoor de overlast zich binnen de gemeentegrenzen verplaatst. Daarom wil het college betaald parkeren in heel Amstelveen invoeren.”
Meer informatie
> Raadsbrief
Meer nieuws
Parkeerkorting voor elektrische auto’s vanaf volgend jaar
Gemeenten mogen vanaf volgend jaar lagere parkeertarieven rekenen voor elektrische auto’s en auto’s die op waterstof rijden. Het kabinet is van plan de Gemeentewet daarvoor aan te passen.
Lees meerDeelmobiliteit: leren van parkeren
Het feit dat wetenschappers regelmatig bezig zijn met parkeren is al een enorme ontwikkeling. De sector is volwassener geworden. Parkeerprofessionals worden vaak al in een vroeg stadium betrokken.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Hans van Roosmalen
De visie van Hans van Roosmalen op gemeentelijk parkeren.
Lees meerParkeren met maximale tijdsduur afgeschaft
Op sommige plekken in Amsterdam kan men in bepaalde gevallen ook tegen een laag tarief, voor een beperkte tijd parkeren. Wie er langer staat, ontvangt een parkeerbon. De Hoge Raad heeft echter bepaald dat dit niet mag.
Lees meerAmersfoort autoluwe binnenstad
De binnenstad van Amersfoort wordt meer autoluw gemaakt. Medewerkers van de afdeling Stad & Ontwikkeling vertellen hoe het proces is verlopen.
Lees meerDaadwerkelijke autobezit inzichtelijk via passendeparkeernorm.nl
Gemeentelijke parkeernormen kunnen een fors remmend effect hebben op nieuwe woningbouw. Dit komt omdat ze soms (flink) te hoog zijn. Goudappel heeft onderzoek gedaan naar het autobezit
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.