B&W Amstelveen: 'Betaald parkeren geen melkkoe'

Gepubliceerd op: 03 januari 2025

Het parkeerbeleid in Amstelveen geen melkkoe, zo schrijft het college van Amstelveen in een raadsbrief. Het plan om betaald parkeren stapsgewijs in bijna heel de gemeente in te voeren, stuitte op weerstand van bewoners en werd eerder al deels van tafel geveegd door een bezwaarcommissie. “Het parkeerbeleid is niet gericht op het maximaliseren van inkomsten, maar op het voorkomen van parkeeroverlast voor inwoners.”

 

“In tegenstelling tot andere gemeenten is het tarief voor parkeervergunningen in Amstelveen kostendekkend. De som van de totale inkomsten uit alle parkeervergunningen samen en de daaraan gerelateerde uitgaven zijn ongeveer even hoog.” Ook lukt het om de vergunningen relatief goedkoop te houden, omdat de kosten van de parkeerhandhaving verrekend worden in de kosten van de parkeerboetes en niet in de vergunningen, zo beargumenteert het college. Dankzij die regeling kost een eerste bewonersvergunning in Amstelveen 40 euro in het eerste jaar. “In bijvoorbeeld Amsterdam kost een eerste bewonersvergunning tussen de 110 euro en 650 euro per jaar.”

 

Eind oktober kondigde het gemeentebestuur aan betaald parkeren in heel Amstelveen te willen invoeren. Het college zag steeds meer bezoekers van Amsterdam, werknemers van de Zuidas of reizigers van Schiphol die Amstelveen als gratis ‘parkeerterrein’ gebruiken. Om parkeeroverlast voor bewoners tegen te gaan moest er betaald parkeren komen. “Dit veroorzaakt echter vaak een olievlekwerking, waardoor de overlast zich binnen de gemeentegrenzen verplaatst. Daarom wil het college betaald parkeren in heel Amstelveen invoeren.”

 

Meer informatie
> Raadsbrief 

Tags

betaald parkeren gemeentebeleid

Meer nieuws

Vervoerwijzekeuze naar centrumgebieden - verleden, heden en toekomst

Sjoerd Stienstra en Robin van Lieshout beschouwen op basis van verschillende onderzoeken de ontwikkeling van de vervoerwijzekeuze naar centrumgebieden en de economische effecten daarvan. Verleden, heden en toekomst.

Lees meer

Meer ruimte voor woningbouw door flexibele parkeernormen

Gemeenten kunnen méér ruimte maken voor optopprojecten. De provincies Utrecht en Zuid-Holland, Platform31 en Aedes ontwikkelden een handreiking voor slim omgaan met parkeernormen.

Lees meer

CBS: Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder

Personenauto’s zijn de afgelopen tien jaar gemiddeld 94 kilo, 8,1 procent, zwaarder geworden. Ook zijn nieuwere auto’s gemiddeld steeds langer en breder. Dit meldt het CBS.

Lees meer

Informatiebijeenkomst NEN 9120 Toegankelijkheid van Gebouwen

NEN organiseert 16 mei een informatiebijeenkomst over NEN 9120. Deze beschrijft wat er nodig is om gebouwen toegankelijk en bruikbaar te maken voor een brede groep gebruikers. Vexpan heeft aanvullend advies.

Lees meer

Weesauto’s: een probleem op straat, maar weinig zicht op beleid

Wegslepen van auto’s is een wezenlijk onderdeel van parkeerregulering. Een bijzonder type, zijn de zogeheten weesauto’s. Hoe gaat gemeente Amsterdam hiermee om? Een vraag van de redactie van Vexpansie.

Lees meer

Renkum kiest voor mensgerichte mobiliteit

Gemeente Renkum heeft een vernieuwde Mobiliteitsvisie met een koerswijziging: van een traditionele, verkeerskundige benadering naar mensgericht. Dit beleid is in eigen beheer ontwikkeld.

Lees meer
1 2 3 47

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief