30 jaar fiscalisering deel 4: Bebording

In de eerste twee artikelen in Vexpansie 1 en 2 is aan de orde geweest wat voorafging aan de fiscalisering en de regelgeving op rijksniveau. In deel 3 ging het over Fiscalisering Parkeer(belasting) verordeningen en beleidsregels en in dit deel over de geschiedenis van de fiscalisering kijken we terug op de ontwikkeling van de bebording. Via bebording herkent de parkeerder het ter plaatse geldende parkeerregiem.

 

Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2022-3 | Tekst Jitze Rinsma

 

Het parkeerregiem heeft geleid tot veel discussie tussen parkeerders en de parkeercontroleur. Het regiem dient duidelijk te zijn en heeft zich in de loop van de jaren ontwikkeld (zie ook publicaties van onder andere het CROW).

Het lijkt zo voor de hand liggend: het moet duidelijk zijn dat er voor het parkeren betaald moet worden. Daarom is het van belang te zorgen voor goed leesbare, duidelijke en sluitende bebording. Bestuurders moeten in één oogopslag kunnen zien dat er betaald moet worden. Voor de komst van een uniform verkeersbord ‘knutselden’ gemeenten met de beste bedoelingen zelf aan de bebording. Dit betekende dat er allerlei borden ontstonden, niet zelden met uitgebreide teksten, zie afbeelding A in het artikel in Vexpansie 3.

 

 

Op zich waren deze borden niet onjuist, maar, mede vanwege buitenlandse bezoekers en het toenemend gebruik van pictogrammen, wordt inmiddels de voorkeur gegeven aan het gebruik van uitsluitend pictogrammen. Dit resulteerde in het huidige bord ‘P-handje-muntje’ of ‘P-handje-kaart’

Om te voorkomen dat dergelijke borden na elke zijstraat moeten worden herhaald, kiezen veel gemeenten voor borden in een zone-uitvoering, waarbij begin-zone-borden worden geplaatst aan de rand van het gebied waar het betaald parkeren van kracht is. Het einde van de zone betaald parkeren wordt aangegeven met einde-zone-borden. Ter wille van de duidelijkheid wordt er in geval van brede of drukke straten vaak gekozen om de begin-zone-borden aan beide zijden van de weg te plaatsen. Zonebebording moet ‘sluitend’ zijn, dat wil zeggen dat alle begin-zone-borden compleet, duidelijk zichtbaar, leesbaar, schoon en intact moeten zijn. Is dat niet het geval, dan zou in geval van bezwaar of beroep tegen een naheffingsaanslag parkeerbelasting kunnen worden aangevoerd dat belanghebbende niet wist dat er betaald moest worden voor het parkeren. Om die reden is het goed om bij elke parkeercontrole, handmatig of met scanauto’s, steeds de bebording te controleren. Zo kan direct actie worden ondernomen als een bord bijvoorbeeld verdraaid is of door takken aan het zicht onttrokken is. Bij plaatsing dient ook rekening met de zichtlijnen -gezien vanuit de positie van de bestuurder- te worden gehouden. Die kunnen anders zijn dan ingeval van bijvoorbeeld controle te voet.

Soms is de zone betaald parkeren zo groot of kan het door lokale omstandigheden, zoals een woonstraat met relatief lage parkeerdruk, onduidelijk zijn dat er voor het parkeren betaald moet worden. In die gevallen kunnen herhalingsborden worden geplaatst.

 

Parkeerautomaat

De rechter beschouwt een parkeerautomaat doorgaans ook als een aanduiding dat er betaald parkeren van kracht is, mits de automaat uiteraard goed zichtbaar is en als zodanig herkenbaar is. Nog beter is het om boven de parkeerautomaat een verlicht verkeersbord, al dan niet met de code voor belparkeren, aan te brengen. Verder kan het vooral in gebieden waar relatief weinig parkeerautomaten staan, goed zijn om verwijsbordjes naar die automaten te plaatsen, zie afbeelding B in  het artikel in Vexpansie 3.

 

Het is voor de parkeerder belangrijk dat de nummers van de parkeerzones voor belparkeren goed zichtbaar zijn, zodat de parkeerzone op afstand leesbaar is en gecheckt kan worden met de door de app getoonde parkeerzone x). Het heeft de voorkeur om zone-aanduiding op de lichtbak boven de automaten te vermelden. Parkeerzones kunnen (ook) op onderborden worden weergegeven. Korte en bondige teksten en pictogrammen op de onderborden is de norm, zodat deze rijdend kunnen worden gelezen en begrepen. Lange teksten of -als gevolg daarvan- kleine letters komen de duidelijkheid meestal niet ten goede. Een combinatie van verschillende borden en regimes is evenmin duidelijk, zie afbeelding C in het artikel in Vexpansie 3.

 

Belangrijke wijzigingen in bijvoorbeeld het ter plaatse geldend parkeerregime (zoals invoering van betaald parkeren in plaats van een parkeerschijfzone) of in de tijden of tarieven, wordt aangegeven door het plaatsen van tijdelijke (gele) bebording, naast onder andere informatiebrieven aan bewoners en bedrijven. Gebruikelijk is om die tijdelijke bebording ten minste twee weken voor tot twee weken na de wijziging te plaatsen.

 

Wegslepen

Binnen de zone betaald parkeren kunnen voertuigen worden weggesleept op grond van het ‘Besluit wegslepen van voertuigen’ van 5 juli 2001. Dit besluit omvat nadere regels ter uitvoering van de in de Wegenverkeerswet 1994 opgenomen wegsleepregeling. Deze bevoegdheid kan worden toegepast in geval van foutparkeren op bijvoorbeeld een invalidenparkeerplaats, laden/lossenplaats of –strook, taxistandplaats, vergunninghoudersparkeerplaats (niet zijnde een fiscale parkeervergunning), artsenparkeerplaats, autodeelparkeerplaats of oplaadplaats voor elektrische voertuigen. Dit wordt vaak ter plaatse met een onderbord aangegeven. In een gemeentelijke verordening of besluit kunnen ook regels worden vastgelegd om voertuigen weg te slepen op fiscale parkeerplaatsen, bijvoorbeeld als een bepaald aantal naheffingsaanslagen parkeerbelasting niet betaald is.

 

Jitze Rinsma redactie Vexpansie

met medewerking van Henk Steennis, gemeente Amsterdam (op persoonlijke titel)

 

Kader

Bij het beschikbaar komen van de checklist keurmerk straatparkeren in 2006 was een belangrijk criterium dat vanuit elke parkeerplaats een parkeerautomaat zichtbaar diende te zijn. Belparkeren heeft door zijn eenvoud en betrouwbaarheid een zeer groot aandeel gekregen in het krijgen van parkeerrechten. Door de ontwikkeling van de apps wordt bij het openen van de app de laatste jaren de belcode veelal getoond. Daarmee boet de eis van zichtbaarheid van automaten in. We zijn benieuwd hoe dit verder gaat.

 

Tags

fiscalisering parkeerbelasting regelgeving bebording parkeerverordening parkeerautomaat beleidregels parkeercontrole

Bekijk meer artikelen

ElaadNL introduceert laadplanologie: laadvraag geografisch verplaatsen om stroomnet te ontlasten

Netcongestie en de groei van elektrisch vervoer maken het noodzakelijk om niet alleen te kijken naar wanneer het beste kan worden opgeladen (slim laden), maar ook waar het beste in de laadvraag voorzien kan worden.

Lees meer

Netbewust laden elektrische auto maakt verschuiving laadpiek mogelijk

Uit een grote proef van Enexis, Vattenfall, de provincies Noord-Brabant en Limburg blijkt dat het netbewust laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen een verschuiving van de laadpiek mogelijk maakt.

Lees meer

Nieuwegein staat opladen elektrische auto met kabel over stoep toe

Nieuwegein maakt het voor inwoners zonder eigen oprit mogelijk om hun elektrische auto op te laden met stroom vanuit huis. Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Lees meer

Digitaal ‘vangnet’ maakt weg vrij voor elektrische auto’s laden zonder overbelasting stroomnet

Door het opladen van elektrische auto’s lokaal slim aan te sturen en een digitaal ‘vangnet’ toe te voegen, kunnen veel meer EV's probleemloos geladen worden binnen zonder overbelasting van het stroom. Het onderzoeksproject SmoothEMS met Gridshield, wordt hiermee succesvol afgerond.

Lees meer

Provincie Gelderland hergebruikt 191 oude laadpalen

Provincie Gelderland en Park&Charge gaan 191 laadpalen hergebruiken. Na een concessieperiode van 10 jaar zijn de laadpalen in 4 maanden tijd gereviseerd om minimaal tot 2032 in exploitatie te gaan volgens de nieuwe normen van de NEN.

Lees meer

Toelichting Vexpan op brandveiligheid in parkeergarages

Namens de parkeerbranche geeft Vexpan een nadere toelichting op brandveiligheid in parkeergarages. Dit is, niet alleen in de context van EV-voertuigen, al decennia lang een integraal onderdeel bij het ontwerp en de bouw van parkeerfaciliteiten.

Lees meer
1 2 3 20