B&W Amstelveen: 'Betaald parkeren geen melkkoe'
Het parkeerbeleid in Amstelveen geen melkkoe, zo schrijft het college van Amstelveen in een raadsbrief. Het plan om betaald parkeren stapsgewijs in bijna heel de gemeente in te voeren, stuitte op weerstand van bewoners en werd eerder al deels van tafel geveegd door een bezwaarcommissie. “Het parkeerbeleid is niet gericht op het maximaliseren van inkomsten, maar op het voorkomen van parkeeroverlast voor inwoners.”
“In tegenstelling tot andere gemeenten is het tarief voor parkeervergunningen in Amstelveen kostendekkend. De som van de totale inkomsten uit alle parkeervergunningen samen en de daaraan gerelateerde uitgaven zijn ongeveer even hoog.” Ook lukt het om de vergunningen relatief goedkoop te houden, omdat de kosten van de parkeerhandhaving verrekend worden in de kosten van de parkeerboetes en niet in de vergunningen, zo beargumenteert het college. Dankzij die regeling kost een eerste bewonersvergunning in Amstelveen 40 euro in het eerste jaar. “In bijvoorbeeld Amsterdam kost een eerste bewonersvergunning tussen de 110 euro en 650 euro per jaar.”
Eind oktober kondigde het gemeentebestuur aan betaald parkeren in heel Amstelveen te willen invoeren. Het college zag steeds meer bezoekers van Amsterdam, werknemers van de Zuidas of reizigers van Schiphol die Amstelveen als gratis ‘parkeerterrein’ gebruiken. Om parkeeroverlast voor bewoners tegen te gaan moest er betaald parkeren komen. “Dit veroorzaakt echter vaak een olievlekwerking, waardoor de overlast zich binnen de gemeentegrenzen verplaatst. Daarom wil het college betaald parkeren in heel Amstelveen invoeren.”
Meer informatie
> Raadsbrief
Meer nieuws
Programma webinar Parkeren volop in beweging!
CROW, GNMI, SHPV en Vexpan bundelen de krachten en initiëren het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Wij lanceren ons initiatief op dinsdag 12 april met het gratis webinar ‘Parkeren volop in beweging’.
Lees meerAutobezit en autogebruik onder jongvolwassenen en visies ten aanzien van deelmobiliteit
Internationaal onderzoek laat zien dat in veel landen het autobezit en autogebruik daalt, vooral onder jongvolwassenen. TU Delft onderzoekt hoe deze trends zich in Nederland ontwikkelen.
Lees meerNieuwe Landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata
Bedrijven en overheden hebben samen de landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata gedefinieerd voor gesloten parkeerlocaties en straatparkeren.
Lees meerLancering krachtenbundeling CROW-GNMI-SHPV-Vexpan
CROW, GNMI, SHPV en Vexpan bundelen de krachten en initiëren het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Wij lanceren ons initiatief op dinsdag 12 april met het gratis webinar ‘Parkeren volop in beweging’.
Lees meerBuiten grote stad steeds afhankelijker van auto
Het verdwijnen van basisvoorzieningen als huisarts, scholen of supermarkt maakt Nederlanders buiten de grote steden steeds afhankelijker van de auto. Dat meldt onderzoekers van KiM
Lees meer30 jaar fiscalisering, wat vooraf ging (deel 1)
Fiscalisering is een per 1 januari 1991 doorgevoerde decentralisatie van beleidsuitvoering van het parkeren naar gemeenten. Een decentralisatie met een enorme impact. Interessant om terug te kijken in dit eerste artikel.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.