BMW en gemeente Rotterdam helpen elektrische rijders

Gepubliceerd op: 10 februari 2023

Met het pilotproject Charge & Repark dat na de eerste week van februari van start is gegaan, proberen BMW en de gemeente Rotterdam elektrische rijders op een positieve manier te stimuleren om de laadpaal vrij te maken zodra hun elektrische of plug-in hybride auto voldoende is opgeladen.

 

Hoewel het aantal (semi-)publieke laadpunten in Nederland vooralsnog sneller groeit (+44% van 2022 op 2021)* dan de hoeveelheid elektrische en plug-in hybride auto’s op de Nederlandse wegen (+35% van 2022 op 2021)*, moet elke (semi-)publieke laadpaal ruim vier auto’s bedienen. Bovendien verschilt de laadinfrastructuur sterk per regio of wijk. Rotterdam werkt aan een dekkend netwerk, maar in sommige wijken met een hoge parkeerdruk kan het fijn zijn als zoveel mogelijk mensen van de laadpalen gebruik kunnen maken.

 

John Akkerhuis, adviseur Mobiliteit bij de Gemeente Rotterdam: “Het aantal elektrische auto’s in Nederland zal exponentieel groeien in de komende jaren. Dat vinden wij als stad een geweldige ontwikkeling, maar al die elektrische auto’s moeten ook opladen. Om de kans te verkleinen dat er te weinig laadpalen beschikbaar zijn in de stad om je auto op te laden, zet de gemeente nu vooral in op het bijplaatsen van laadpalen. Maar sommige bestuurders bezetten te lang een laadpaal, terwijl de batterij voldoende of geheel is opgeladen. Die mensen willen we positief stimuleren hun auto te verplaatsen en zo de laadplek vrij te maken voor een ander. ”Dion van der Heijden, E-Mobility Services Manager bij BMW Group Nederland, voegt daaraan toe: “Met Charge & Repark maken we elektrisch rijden toegankelijker, aangezien de beschikbaarheid van de laadinfrastructuur verbetert.”

 

Akkerhuis: “Tegelijkertijd onderzoeken we ‘bi-directioneel laden’, ofwel auto’s die hun stroom terug kunnen leveren aan het net of een lokaal elektriciteitsnetwerk als er een hoge elektriciteitsvraag is. Als dat in de toekomst grootschalig mogelijk wordt, is het juist wél handig dat er volgeladen auto’s aan laadpalen zijn aangesloten. Dit helpt de energietransitie ook. Met de verschillende partners onderzoeken we wat de mogelijkheden zijn om het laadnetwerk optimaal in te richten.”

 

Samenwerking sinds 2018
Een veilige, gezonde en leefbare stad staat hoog op de agenda van de gemeente Rotterdam. Dat vraagt om een nieuwe visie op toekomstige mobiliteit, waarin duurzaamheid, verkeersveiligheid, toegankelijkheid en doorstroming een belangrijke rol spelen. Al sinds 2018 werken BMW en Rotterdam samen om deze gedeelde ambities te realiseren.

 

Meer informatie
> Bron: persbericht BMW Group
> Gemeente Rotterdam, lid van Vexpan en Vexpan Commissie Gemeenten

Tags

gemeente elektrisch rijden e-laden

Meer nieuws

Slimme laadpleinen breken door in Nederland

Laadpleinen waar groepen elektrische auto’s slim opgeladen worden, zijn definitief doorgebroken in Nederland. Dat is de conclusie van de Proeftuin Slimme Laadpleinen

Lees meer

Elektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL

Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.

Lees meer

Elektrisch of waterstof?

Maatregelen tegen klimaatverandering, luchtverontreiniging en terugdringing van fossiele brandstoffen hebben tot gevolg dat de auto met verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Alternatieven voor de toekomst zijn enerzijds (volledig) elektrische auto’s, en anderzijds waterstofauto’s.

Lees meer

Snelladen niet populair bij ev-rijders

De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.

Lees meer

Wanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?

Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.

Lees meer

Zonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk

De klimaatwet in Frankrijk bepaalt: Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto's kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen. 

Lees meer
1 12 13 14 15 16 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief