Beperkte netcapaciteit geen belemmering meer voor snelladen

Gepubliceerd op: 19 januari 2022

NXT Mobility is de Nederlandse distributeur voor de ultrasnellaad oplossingen van ADS-TEC Energy. De met een booster accu uitgevoerde ultrasnelladers maken met slechts een kleinverbruikaansluiting tot 320 kW ultrasnelladen mogelijk. Hierdoor wordt de uitrol van ultrasnelladen bij elektrische auto’s niet meer belemmerd door de in toenemende mate beperkte netcapaciteit.

 

Het aantal elektrische personenauto’s zal de komende jaren naar verwachting enorm groeien. Om de EV-revolutie te laten slagen, is een meer dan evenredige groei van het aantal oplaadpunten nodig. Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) zijn er in Nederland op dit moment zo’n 202.000 particuliere en 83.000 openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s, waarvan meer dan 1.250 oplaadpunten met een laadsnelheid van 100 kW of meer.

 

In lijn met de overheidsplannen, moet het aantal oplaadpunten de komende 9 jaar worden verhoogd tot 1,7 miljoen. Ondanks dat de vraag naar elektriciteit de komende jaren flink zal groeien, heeft het Nederlandse elektriciteitsnet op veel plaatsen al de maximale capaciteit bereikt. Dit vormt een steeds groter probleem voor elektrificatie. Het ChargeBox ultrasnellaadsysteem van ADS-TEC Energy maakt, met een beperkt inputvermogen, snelladen mogelijk. Waarbij één auto met een laadsnelheid van 320 kW of twee auto’s tegelijkertijd met een laadsnelheid van 160 kW kunnen laden. In 10 minuten kan tot wel 250 kilometer bereik worden geladen.

 

“Met het oog op de toenemende elektrificatie van het wagenpark gaan we ons eigen tankstationnetwerk voorzien van snelladers”, zegt Pieter Talsma, directeur van GP Groot brandstoffen en oliehandel, waarvan NXT Mobility onderdeel is. “Uit de eerste inventarisatie bleek dat op veel locaties de capaciteit van het elektriciteitsnet te beperkt is om snelladers te realiseren. De krapte op het stroomnet zal de komende jaren alleen maar toenemen. We ontvangen zelfs brieven van de netbeheerder waarin wordt aangegeven dat verzwaring van de bestaande stroomaansluitingen de komende jaren niet mogelijk is. Dit stokt de hoognodige uitbreiding van snellaadcapaciteit en remt de energietransitie. We zijn op zoek gegaan naar een oplossing en hebben die gevonden in de innovatieve ChargeBox ultrasnellaadsystemen van ADS-TEC Energy.”

 

GP Groot is door ADS-TEC Energy aangesteld als de Nederlandse distributeur van haar ultrasnelle laadsystemen. GP Groot streeft ernaar om in het eerste jaar van de samenwerking minimaal 50 ChargeBox systemen te implementeren.
Thomas Speidel, CEO en oprichter van ADS-TEC Energy: “Nederland is één van de dichtstbevolkte landen van Europa en is daarbij een land waar elektrische mobiliteit in sneltreinvaart wordt opgenomen. Dit leidt in het hele land tot een toenemende vraag naar snellaadoplossingen. Onze technologie zorgt voor ultrahoge laadsnelheden op plekken waar onvoldoende netwerkcapaciteit is. Het past daarom perfect bij de Nederlandse situatie, die overigens ook voor veel andere landen en steden typerend is.”

 

Lees het hele artikel van NXT Mobility

Tags

netwerkcapaciteit elektrisch rijden e-laden

Meer nieuws

Handreiking brandbestrijding ondergrondse parkeergarages

De Brandweeracademie van het IFV biedt de handreiking voor de voorbereiding op en de aanpak van de brandbestrijding in ondergrondse parkeergarages.

Lees meer

Elektrische auto’s blijken relatief veel minder in brand te vliegen

Voor het eerst werden er in 2021 cijfers over elektrische autobranden verzameld. De cijfers zijn bemoedigend. Zo is te lezen in onder andere Trouw. 

Lees meer

Rotterdam krijgt 100 slimme laadpalen in eerste kwartaal

Slimme laadpalen voor elektrische auto’s kunnen het elektriciteitsnet helpen stabiliseren. Daarom plaatst Rotterdam in de eerste drie maanden van dit jaar honderd van zulke laadpunten.

Lees meer

Elektrisch laden in gemeentelijke garages Rotterdam op stoom

Rotterdam heeft in 2020 ambitieuze doelstellingen geformuleerd om binnen enkele jaren in al haar garages elektrisch laden mogelijk te maken. Zij volgt daar een meersporenbeleid

Lees meer

Verantwoordelijkheden en risico’s bij laadpalen in parkeergarages

Nederland ziet steeds meer elektrische auto’s en daarmee ook een groeiende vraag naar laadpalen. Tegelijkertijd zijn veel private en publieke garage-eigenaren en VvE’s beducht voor de gevaren die laadpalen in garages

Lees meer

VvE's bang voor elektrische auto in garage

Media berichten dat verenigingen van eigenaren (VvE’s) elektrische auto’s soms weigeren in de garages onder hun appartementencomplex uit toenemende vrees voor brand

Lees meer
1 11 12 13 14 15 17

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief