Beperkte netcapaciteit geen belemmering meer voor snelladen
NXT Mobility is de Nederlandse distributeur voor de ultrasnellaad oplossingen van ADS-TEC Energy. De met een booster accu uitgevoerde ultrasnelladers maken met slechts een kleinverbruikaansluiting tot 320 kW ultrasnelladen mogelijk. Hierdoor wordt de uitrol van ultrasnelladen bij elektrische auto’s niet meer belemmerd door de in toenemende mate beperkte netcapaciteit.
Het aantal elektrische personenauto’s zal de komende jaren naar verwachting enorm groeien. Om de EV-revolutie te laten slagen, is een meer dan evenredige groei van het aantal oplaadpunten nodig. Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) zijn er in Nederland op dit moment zo’n 202.000 particuliere en 83.000 openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s, waarvan meer dan 1.250 oplaadpunten met een laadsnelheid van 100 kW of meer.
In lijn met de overheidsplannen, moet het aantal oplaadpunten de komende 9 jaar worden verhoogd tot 1,7 miljoen. Ondanks dat de vraag naar elektriciteit de komende jaren flink zal groeien, heeft het Nederlandse elektriciteitsnet op veel plaatsen al de maximale capaciteit bereikt. Dit vormt een steeds groter probleem voor elektrificatie. Het ChargeBox ultrasnellaadsysteem van ADS-TEC Energy maakt, met een beperkt inputvermogen, snelladen mogelijk. Waarbij één auto met een laadsnelheid van 320 kW of twee auto’s tegelijkertijd met een laadsnelheid van 160 kW kunnen laden. In 10 minuten kan tot wel 250 kilometer bereik worden geladen.
“Met het oog op de toenemende elektrificatie van het wagenpark gaan we ons eigen tankstationnetwerk voorzien van snelladers”, zegt Pieter Talsma, directeur van GP Groot brandstoffen en oliehandel, waarvan NXT Mobility onderdeel is. “Uit de eerste inventarisatie bleek dat op veel locaties de capaciteit van het elektriciteitsnet te beperkt is om snelladers te realiseren. De krapte op het stroomnet zal de komende jaren alleen maar toenemen. We ontvangen zelfs brieven van de netbeheerder waarin wordt aangegeven dat verzwaring van de bestaande stroomaansluitingen de komende jaren niet mogelijk is. Dit stokt de hoognodige uitbreiding van snellaadcapaciteit en remt de energietransitie. We zijn op zoek gegaan naar een oplossing en hebben die gevonden in de innovatieve ChargeBox ultrasnellaadsystemen van ADS-TEC Energy.”
GP Groot is door ADS-TEC Energy aangesteld als de Nederlandse distributeur van haar ultrasnelle laadsystemen. GP Groot streeft ernaar om in het eerste jaar van de samenwerking minimaal 50 ChargeBox systemen te implementeren.
Thomas Speidel, CEO en oprichter van ADS-TEC Energy: “Nederland is één van de dichtstbevolkte landen van Europa en is daarbij een land waar elektrische mobiliteit in sneltreinvaart wordt opgenomen. Dit leidt in het hele land tot een toenemende vraag naar snellaadoplossingen. Onze technologie zorgt voor ultrahoge laadsnelheden op plekken waar onvoldoende netwerkcapaciteit is. Het past daarom perfect bij de Nederlandse situatie, die overigens ook voor veel andere landen en steden typerend is.”
Meer nieuws
Nederlandse communicatieprotocollen voor laden elektrische auto’s de standaard in de VS
Om de VS versneld over te laten schakelen op elektrisch rijden, is een belangrijke rol weggelegd voor in Nederland ontwikkelde technologie bij laadinfrastructuur: OCPP en OCPI. 'Nu Europa nog.'
Lees meerVoorkomen van corrosie door laadpalen parkeergarages?
Door de energietransitie krijgen we steeds meer te maken met systemen die DC-stromen produceren en erop werken. Zoals laadpalen. Veel produceren een te hoge DC-lekstroom met alle bijkomende gevaren.
Lees meerNieuw afwegingskader voor plaatsen snelladers
Waar en hoe kunnen gemeenten het beste snelladers plaatsen binnen de openbare laadinfrastructuur? Nieuwe afwegingskader van NKL Nederland.
Lees meerFifi4Marine nieuw lid Vexpan
Graag heet Vexpan FiFi4Marine van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. FiFi4Marine (FF4M) ontwikkelt en produceert een compleet assortiment ECO-brandblusapparatuur en standalone systemen, speciaal voor het blussen van branden veroorzaakt door Lithium batterijen.
Lees meerHelft EV-rijders stapt over als fiscale voordelen wegvallen
Als de MRB voor elektrische auto's hoger wordt dan voor vergelijkbare brandstofauto's, blijft bijna de helft van de EV-rijders niet elektrisch rijden. Dat blijkt uit het Nationaal EV en Berijdersonderzoek 2022.
Lees meerPrijsbarrière elektrische auto wordt groter
Elektrisch rijden is in 2022 duurder geworden. Toch blijft elektrisch rijden nog altijd goedkoper dan rijden in een benzineauto. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2022 van de ANWB.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.