Beperkte netcapaciteit geen belemmering meer voor snelladen

Gepubliceerd op: 19 januari 2022

NXT Mobility is de Nederlandse distributeur voor de ultrasnellaad oplossingen van ADS-TEC Energy. De met een booster accu uitgevoerde ultrasnelladers maken met slechts een kleinverbruikaansluiting tot 320 kW ultrasnelladen mogelijk. Hierdoor wordt de uitrol van ultrasnelladen bij elektrische auto’s niet meer belemmerd door de in toenemende mate beperkte netcapaciteit.

 

Het aantal elektrische personenauto’s zal de komende jaren naar verwachting enorm groeien. Om de EV-revolutie te laten slagen, is een meer dan evenredige groei van het aantal oplaadpunten nodig. Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) zijn er in Nederland op dit moment zo’n 202.000 particuliere en 83.000 openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s, waarvan meer dan 1.250 oplaadpunten met een laadsnelheid van 100 kW of meer.

 

In lijn met de overheidsplannen, moet het aantal oplaadpunten de komende 9 jaar worden verhoogd tot 1,7 miljoen. Ondanks dat de vraag naar elektriciteit de komende jaren flink zal groeien, heeft het Nederlandse elektriciteitsnet op veel plaatsen al de maximale capaciteit bereikt. Dit vormt een steeds groter probleem voor elektrificatie. Het ChargeBox ultrasnellaadsysteem van ADS-TEC Energy maakt, met een beperkt inputvermogen, snelladen mogelijk. Waarbij één auto met een laadsnelheid van 320 kW of twee auto’s tegelijkertijd met een laadsnelheid van 160 kW kunnen laden. In 10 minuten kan tot wel 250 kilometer bereik worden geladen.

 

“Met het oog op de toenemende elektrificatie van het wagenpark gaan we ons eigen tankstationnetwerk voorzien van snelladers”, zegt Pieter Talsma, directeur van GP Groot brandstoffen en oliehandel, waarvan NXT Mobility onderdeel is. “Uit de eerste inventarisatie bleek dat op veel locaties de capaciteit van het elektriciteitsnet te beperkt is om snelladers te realiseren. De krapte op het stroomnet zal de komende jaren alleen maar toenemen. We ontvangen zelfs brieven van de netbeheerder waarin wordt aangegeven dat verzwaring van de bestaande stroomaansluitingen de komende jaren niet mogelijk is. Dit stokt de hoognodige uitbreiding van snellaadcapaciteit en remt de energietransitie. We zijn op zoek gegaan naar een oplossing en hebben die gevonden in de innovatieve ChargeBox ultrasnellaadsystemen van ADS-TEC Energy.”

 

GP Groot is door ADS-TEC Energy aangesteld als de Nederlandse distributeur van haar ultrasnelle laadsystemen. GP Groot streeft ernaar om in het eerste jaar van de samenwerking minimaal 50 ChargeBox systemen te implementeren.
Thomas Speidel, CEO en oprichter van ADS-TEC Energy: “Nederland is één van de dichtstbevolkte landen van Europa en is daarbij een land waar elektrische mobiliteit in sneltreinvaart wordt opgenomen. Dit leidt in het hele land tot een toenemende vraag naar snellaadoplossingen. Onze technologie zorgt voor ultrahoge laadsnelheden op plekken waar onvoldoende netwerkcapaciteit is. Het past daarom perfect bij de Nederlandse situatie, die overigens ook voor veel andere landen en steden typerend is.”

 

Lees het hele artikel van NXT Mobility

Tags

netwerkcapaciteit elektrisch rijden e-laden

Meer nieuws

ElaadNL introduceert laadplanologie: laadvraag geografisch verplaatsen om stroomnet te ontlasten

Netcongestie en de groei van elektrisch vervoer maken het noodzakelijk om niet alleen te kijken naar wanneer het beste kan worden opgeladen (slim laden), maar ook waar het beste in de laadvraag voorzien kan worden.

Lees meer

Netbewust laden elektrische auto maakt verschuiving laadpiek mogelijk

Uit een grote proef van Enexis, Vattenfall, de provincies Noord-Brabant en Limburg blijkt dat het netbewust laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen een verschuiving van de laadpiek mogelijk maakt.

Lees meer

Nieuwegein staat opladen elektrische auto met kabel over stoep toe

Nieuwegein maakt het voor inwoners zonder eigen oprit mogelijk om hun elektrische auto op te laden met stroom vanuit huis. Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Lees meer

Digitaal ‘vangnet’ maakt weg vrij voor elektrische auto’s laden zonder overbelasting stroomnet

Door het opladen van elektrische auto’s lokaal slim aan te sturen en een digitaal ‘vangnet’ toe te voegen, kunnen veel meer EV's probleemloos geladen worden binnen zonder overbelasting van het stroom. Het onderzoeksproject SmoothEMS met Gridshield, wordt hiermee succesvol afgerond.

Lees meer

Provincie Gelderland hergebruikt 191 oude laadpalen

Provincie Gelderland en Park&Charge gaan 191 laadpalen hergebruiken. Na een concessieperiode van 10 jaar zijn de laadpalen in 4 maanden tijd gereviseerd om minimaal tot 2032 in exploitatie te gaan volgens de nieuwe normen van de NEN.

Lees meer

Toelichting Vexpan op brandveiligheid in parkeergarages

Namens de parkeerbranche geeft Vexpan een nadere toelichting op brandveiligheid in parkeergarages. Dit is, niet alleen in de context van EV-voertuigen, al decennia lang een integraal onderdeel bij het ontwerp en de bouw van parkeerfaciliteiten.

Lees meer
1 2 3 20

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief