Autoluwe woonwijken: hoe regel je het parkeren?
De druk op de (binnenstedelijke) ruimte is veelal groot, zeker bij inbreidingsplannen. Mede omwille van de leefbaarheid en/of duurzaamheidsambities kan een autoluwere omgeving worden beoogd met minder parkeerplaatsen. Dit vergt specifiek mobiliteits-/parkeerbeleid. Voorkomen moet worden dat het parkeren uitwijkt naar omliggende wijken/buurten. Met een goede onderbouwing kan aannemelijk worden gemaakt dat een vermindering van het aantal parkeerplaatsen niet tot overlast in de omgeving leidt.
Van de redactie Vexpansie / Tekst: Maaike de Wit
In de Utrechtse inbreilocatie aan de Omloop, is dergelijk beleid met minder parkeerplaatsen goed afgelopen. Het plan voorziet in de sloop van bijna 170 woningen voor nieuwbouw van bijna 300 sociale en middenhuurwoningen. Meer woningen dus. Om te bepalen hoeveel parkeerplaatsen er nodig zouden zijn, werd de parkeerbehoefte van de bestaande woningen gerelateerd aan de parkeerbehoefte van de nieuwbouw. Hierbij werd evenwel met twee maten gemeten, nu voor de bestaande bouw werd gerekend met het maximum van de bandbreedte qua parkeerbehoefte, maar voor de nieuwbouw met het minimum van de bandbreedte. Ter onderbouwing hiervan wees de gemeente op de verwachting dat in de toekomst het autobezit zal gaan afnemen. De Afdeling ging hierin mee, waarbij opvalt dat deze toekomstige ontwikkelingen niet onderbouwd lijken te zijn. Dat binnen de bandbreedte uit het gemeentelijk beleid wordt gebleven, lijkt hierbij van belang. De Afdeling:
‘10.1. De Afdeling neemt in ogenschouw dat de raad ter zitting toegelicht heeft dat de bestuurlijke wens bestaat het autogebruik in het binnenstedelijke gebied te verminderen, waardoor de leefbaarheid van het gebied wordt bevorderd. Ook heeft de raad ter zitting toegelicht dat voor een gedeelte van het aan de orde zijnde gebied betaald parkeren geldt en de verwachting is dat in de toekomst het autobezit in de binnenstad door allerlei alternatieve vervoersmogelijkheden zal afnemen. Gelet op deze toelichting ziet de Afdeling geen aanleiding dat de benadering waarbij bij de te slopen woningen wordt uitgegaan van het maximum van de bandbreedte, terwijl bij de nieuwe woningen van het minimum va de bandbreedte wordt uitgegaan niet door de raad bij de vaststelling van het bestemmingsplan toegepast zou mogen worden. Daarbij is nog van belang dat binnen de betrokken bandbreedte wordt gebleven.
Nieuwegein
Anders dan in Utrecht, ging het in buurtgemeente Nieuwegein mis met het beoogde autoluw maken van de binnenstad. Relevant hierbij is dat de gemeente (fors) had afgeweken van de parkeernormen uit haar eigen belang zonder dat dit volgens de Afdeling voldoende is onderbouwd. De Afdeling:
19.3. Het bestemmingsplan maakt de bouw van ongeveer 1370 woningen mogelijk.
19.4. Uit de Nota Parkeernormen 2011-2015 volgt dat voor gestapelde woningen zonder parkeren op eigen terrein binnen de categorie “Wonen” in het Centrum een parkeernorm geldt van 1,2 tot 1,25 parkeerplaatsen per woning. Er kan een parkeernorm van 1,0 parkeerplaats per woning worden toegepast, als uit een mobiliteitstoets blijkt dat die norm toelaatbaar is. Het Koersdocument 2020-2025 biedt de mogelijkheid om in een bestemmingsplan van de normen in de Nota Parkeernormen 2011-2015 af te wijken. De raad heeft gebruik gemaakt van die mogelijkheid om een lagere norm toe te passen dan de norm die in de Parkeernota 2011-2015 staat. Anders dan de raad stelt, is in de planregels geen parkeernorm van 0,5 per woning, maar een van (0,25 + 0,05 +0,1=) 0,4 per woning opgenomen. Dat is verlaging met meer dan de helft ten opzichte van de parkeerplaatsen die volgens de vrijstellingsnorm uit de Nota Parkeernormen 2011-2015 nodig zouden zijn. Bij dit bestemmingsplan gaat dat, wanneer uit wordt gegaan van een maximumaantal van 1370 woningen, om ongeveer 822 parkeerplaatsen minder. Anders dan de raad stelt, is voor deze parkeernorm niet aangesloten bij de “Gebiedsopgave 2019”, omdat daaruit in ieder geval volgt dat de parkeernorm minimaal 0,5 per woning is. De Afdeling is van oordeel dat de raad ook met verwijzing naar de Mobiliteitstoets 2017, de Actualisatietoets 2020 en de Mobiliteitsvisie Nieuwegein 2030 niet voldoende heeft gemotiveerd dat er in dit geval volstaan kan worden met een parkeernorm van 0,4 per woning. Uit deze stukken volgt het beleidsvoornemen van de raad om auto’s te weren uit het plangebied. Niet duidelijk is of alleen sprake is van een beleidsvoornemen, of dat dit beleidsvoornemen ook is onderbouwd met feiten die dit voornemen kunnen dragen. Het besluit is daarom in zoverre in strijd met het zorgvuldigheidsbeginsel en het motiveringsbeginsel.
Praktijk
Uit beide uitspraken blijkt opnieuw het belang van een goede onderbouwing. Als de wens bestaat om de auto minder te faciliteren en in minder parkeerplaatsen te voorzien, dan kan dat in een bestemmingsplan worden verankerd op voorwaarde dat dit in overeenstemming is met geldend beleid dan wel een goede onderbouwing van een afwijking daarvan.
Maaike de Wit, advocaat partner Straatman Koster Advocaten
Meer nieuws
Vernieuwde Beleidsregels Parkeren Nijmegen
Bijna jaarlijks worden de Beleidsregels Parkeren herzien, passend binnen vastgestelde Parkeernota. Hierin staan de parkeernormen bij ruimtelijke ontwikkelingen in Nijmegen voor de komende jaren.
Lees meerParkeerbeleid in Beverwijk duidelijker en simpeler
Gemeente Beverwijk versimpelt het parkeerbeleid. Iedereen kan vanaf 1 januari 2025 elke dag het eerste uur gratis parkeren. Dit heeft de gemeenteraad besloten op 14 november.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld | Martin Bartels: ‘Correcte handhaving is het fundament voor parkeerbeheer’
Martin Bartels is al lange tijd werkzaam bij Parkeerbeheer in de gemeente Roosendaal. Met passie vertelt hij over zijn werk, over de stad en over de uitdagingen waar hij dagelijks mee te maken heeft.
Lees meerOff-street parkeren zonder slagbomen
Met de ervaring van EasyPark in diverse landen sprak André Wielaard over parkeren zonder slagboom. Vanuit regelgeving blijkt nog een sterke beperking in Nederland om deze comfortabele wijze van parkeren voor de gebruikers in te voeren.
Lees meerNijmegen: parkeerplekken voor de deur moeten weg
Hij is donker, eng en te ver weg. De parkeergarage die als alternatief moet dienen voor de parkeerplaatsen voor de deur die de bewoners kwijtraken. Volgens de gemeente Nijmegen moet het groener in de stad.
Lees meerEindrapportage Deelmobiliteit in Gebiedsontwikkeling
In opdracht van het nationale samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit is een nader onderzoek gedaan naar casuïstiek, dilemma’s en al geleerde lessen van deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.