Autodelen is nu ook gemeengoed buiten de Randstad
Autodelen beperkt zich niet tot de Randstad of sterk stedelijke gebieden. Dat blijkt uit onderzoek van CROW onder 63 gemeenten. Van de 52 gemeenten die deelautobeleid hebben ontwikkeld, liggen er 25 buiten de Randstad.
In het kader van de Toolkit autodelen heeft CROW begin 2023 een verkenning gedaan naar de mate waarin gemeenten parkeerbeleid hebben geactualiseerd en daarin deelauto’s hebben meegenomen. Ook is nagegaan of in deze gemeenten deelauto’s worden aangeboden, ongeacht of aandacht voor deelauto’s is opgenomen in het parkeerbeleid.
Kleine gemeenschappen
Van de 52 gemeenten met deelautobeleid vallen er 10 onder de categorie ‘zeer sterk stedelijk’ volgens de CBS-indeling van stedelijkheidsgraad. 21 gemeenten vallen onder sterk stedelijk, 8 onder matig stedelijk en maar liefst 13 onder weinig stedelijk. Dus ook in relatief kleine gemeenschappen zien mensen mogelijkheden om autodelen toe te passen. Van die laatste groep liggen 7 gemeenten buiten de Randstad.
Uit het onderzoek van CROW, dat betrekking heeft op de periode september 2020 tot januari 2023, lieten 63 van de 342 gemeenten weten parkeerbeleid te hebben geactualiseerd en vastgesteld. Hiervan hebben 49 gemeenten het toepassen van deelmobiliteit genoemd in hun parkeerbeleid; 31 gemeenten zonder verdere uitwerking en 18 met uitwerking. De uitwerking is meestal gekoppeld aan aangescherpte parkeernormen.
Haalbaarheidsonderzoek
Van de 14 gemeenten die deelmobiliteit niet in hun parkeerbeleid hebben opgenomen, zijn er slechts 4 waar autodelen nog niet is toegepast en ook niet in ruimtelijke plannen is opgenomen. Onder die 14 gemeenten waren er enkele die een paar jaar geleden nog vermoedden dat in hun gemeenschap onvoldoende draagvlak zou zijn voor deelauto’s, maar waar nu toch deelauto’s staan. Ook zijn er gemeenten die momenteel de mogelijkheden van autodelen verkennen, onder meer via een haalbaarheidsonderzoek onder inwoners.
Van de gemeenten die autodelen in hun beleid hebben opgenomen wachten er 7 op de eerste ervaringen hiermee. Ze zijn dus voorbereid en laten zien dat ze ontwikkelingen verwachten op het gebied van deelautobeleid.
Meer informatie
> Toolkit Autodelen
> CROW, samenwerkingspartner Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven
> NRC artikel over succes deelauto: Je hoeft geen auto meer te bezitten om te rijden. ‘Elke deelauto haalt elf privéauto’s van de straat’
Meer nieuws
Vernieuwde parkeergarage Cityplaza
Wereldhave en gemeente Nieuwegein hebben de vernieuwde parkeergarage Cityplaza in Nieuwegein feestelijk geopend. De verouderde parkeergarage is volledig vernieuwd
Lees meerElaadNL kennis en innovatie om groei elektrisch rijden te ondersteunen
Sinds de intrede van elektrische auto’s in Nederland in 2009 is ElaadNL actief. Maar wat is hun rol nu precies? We enkele vragen aan twee medewerkers van ElaadNL: Nazir Refa (Senior data analist) en Daan Hammer (Projectmanager marktontwikkeling).
Lees meerOntwikkeling Singelgrachtgarage-Marnix
De gemeente Amsterdam heeft als doelstelling om meer ruimte en leefbaarheid op straat te creëren. Een van de maatregelen is het ondergronds brengen van parkeerplaatsen. De ontwikkeling van de Singelgrachtgarage-Marnix in de drukke binnenstad van Amsterdam
Lees meerNationaal Laadonderzoek 2021
Het Nationaal Laadonderzoek 2021 is verschenen over het laden van EV’s in Nederland. Met ervaringen en meningen van EV-rijders. Het Nationaal Laadonderzoek is een initiatief
Lees meerPrimeur: energiepositieve houten parkeerhub
Continental Car Parks heeft een nieuw bouwsysteem ontwikkeld voor een energiepositieve houten parkeervoorziening. Het concept genaamd CircuHUB is speciaal
Lees meerAutobranche pleit voor kilometerheffing om C02-doelen te halen
Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.