Nationaal Parkeercongres 2021 goed ontvangen

Gepubliceerd op: 17 september 2021

Tijdens Vexpan Nationaal Parkeercongres 2021 hebben we stilgestaan bij de toekomst van parkeren: Parking Re-invented. Inspirerende keynote sprekers als Thomas Rau en Paul Iske deelden creatieve ideeën en briljante mislukkingen. Uit de reacties op de borrel en LinkedIn blijkt dat het online congres als ‘zeer interessant en leerzaam’ is ervaren.

 

Dagvoorzitter Lars Duursma en Vexpan bestuurslid Daniël di Tella heetten bijna 100 virtuele deelnemers welkom. De eerste spreker is Thomas Rau, die graag bijdraagt aan de discussie over duurzaamheid. De architect vraagt aandacht voor de verantwoordelijkheid die we hebben als gasten van de aarde. In zijn visie spreek je niet over klimaatverandering maar over bewustzijnsverandering.

 

Voordenken voor duurzaamheid
De visionair heeft het niet over nadenken maar voordenken. Niet over vastgoed, maar losgoed. Niet over producten, maar service. Hij nam duurzame voorbeelden mee met de circulaire verlichting op Schiphol, de 100% remontabele kantoorgebouw van de Triodos bank en zijn radicale ontwerp voor een turnaround terminal. Vergelijkbaar met een automatische parkeergarage waarbij auto’s bij een portaal automatisch worden opgenomen en op verzoek van de klant weer bij een centraal punt worden afgeleverd. Dat was toch jaren geleden al futuristisch.

 

Break-outsessies
In de break-out sessies ging Zeger Baelde van RDW in op de noodzaak van duurzaamheid in mobiliteit. De groei van elektrische auto’s, en daaraan parallel de ontwikkeling van laadinfrastructuur, gaat langzamer dan verwacht. Hij ziet noodzaak tot gedragsverandering met het doorvoeren van milieuzones voor een leefbaardere binnenstad met meer groen.

Parallel lichtte Eric Dubois van het Parkeeragentschap Brussel het gewestelijk mobiliteitsplan ‘Good Move 2020-2030’ toe. Het reduceren van aantal parkeerplaatsen op straat gaat niet lukken wanneer gemeenten vasthouden aan goedkope parkeervergunningen op straat. Henk Meurs van de Radboud Universiteit gaf zijn visie op de toekomstige mobiliteitsontwikkeling.

Axel Verstrael van Streetwaves vertelde over de slimme combinatie van een e-bikestalling met bergruimte en laadpunt die je met je eigen fietsslot afsluit. Er passen 7 stallingsplekken op 1 parkeerplek. Streetwaves is één van de 25 start-ups van het Mobility Lab programma.

 

Paul Rooijmans van Tranzer presenteerde de vele apps om allerlei onderdelen in de mobiliteitsketen te verkennen, boeken en betalen. Tranzer biedt met API’s de mogelijkheid om deze te koppelen op één platform. Met de mogelijkheid om mobiliteitsgedrag te sturen om capaciteitsproblemen te voorkomen. Denk aan inzicht geven in  reistijd per vervoersmodus en prijsvariatie op piekmomenten.

 

Briljante mislukkingen
De inspirerende afsluiting is aan Paul Iske, Chief Faillure Officer van het “Instituut voor Briljante Mislukkingen”. Plan en realiteit vallen niet altijd samen. Dat is geen FAIL, maar een ‘first attempt in learning’. Dat mag wat hem betreft opgenomen worden als Universeel Mensenrecht: om briljant te mogen mislukken en daarvan te leren. Je wordt helemaal ‘Faalintelligent’ als je de patronen herkent.

Zijn voorstel voor een Vexpan Award voor de meest briljante mislukking op gebied van parkeren in Nederland vond veel bijval onder de deelnemers aan deze dag. Daarover werd in kleinere groepjes nog nagepraat tijdens de borrel, onder genot van de bij alle deelnemers thuisbezorgde BORRLBOX. De presentaties zijn opgenomen. De deelnemers aan Vexpan Nationaal Parkeercongres 2021 ontvangen de link.

 

Wij willen de sprekers bedanken, maar ook de projectgroep en onze premium partners en sponsors voor het mogelijk maken van dit Vexpan Nationaal Parkeercongres.

Tags

nationaal parkeercongres verenigingsnieuws

Meer nieuws

Samenwerking Vexpan met HAN Automotive

Vexpan gaat samenwerken met Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). De branchevereniging staat voor kennis opbouwen en delen. Daarin is HAN Automotive een waardevolle toevoeging.

Lees meer

Behoefte aan betaalbare parkeergarage om de hoek

Hoe denkt Nederland over parkeren op straat en in garages? EasyPark deed onderzoek. Automobilisten willen best parkeren in garages, maar vinden kosten te hoog.

Lees meer

Abel Sensors nieuw lid Vexpan

Vexpan heet Abel Sensors welkom als nieuw lid van Platform voor Parkeren Nederland. Dit technologisch ontwikkelbedrijf in Delft maakt realtime dataoplossingen door toepassing van slimme sensoren.

Lees meer

Voorbereiden op Wet kwaliteitsborging (Wkb) voor het bouwen

Bouwend Nederland licht de belangrijkste informatie over de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen kort en krachtig toe op hun site, inclusief een animatievideo. Wkb gaat vooralsnog in op 1 januari 2024.

Lees meer

Volautomatische parkeergarage Vijzelgracht Amsterdam geopend

De garage, die bovenop het metrostation ligt, telt 270 parkeerplekken en zit op een heel andere manier in elkaar dan de meeste parkeergarages.

Lees meer

Vier op de tien Nederlanders willen af van autobezit

Ruim vier op de tien Nederlanders zijn van mening dat we af moeten van het idee dat iedereen een eigen auto moet hebben. Met name de milieu-impact van autorijden wordt hiervoor als argument aangehaald.

Lees meer
1 2 3 32