Primeur: energiepositieve houten parkeerhub

Continental Car Parks heeft een nieuw bouwsysteem ontwikkeld voor een energiepositieve houten parkeervoorziening. Het concept genaamd CircuHUB is speciaal ontwikkeld voor bovengrondse parkeergarages en mobiliteitshubs. Commercieel directeur Jeroen Drenth: “Wij merken steeds meer interesse in parkeervoorzieningen van hout. Daarnaast is er behoefte is aan duurzame en efficiënte parkeeroplossingen binnen gebiedsontwikkelingen.”

 

[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2021-2. | Tekst: Femke Klooster-Borgonje]

 

Mobiliteit en parkeervraagstukken maken de laatste jaren een enorme verandering door. De geplande energietransitie, ruimtegebrek, deelmobiliteit en elektrische auto’s vragen om creatieve oplossingen. De coronapandemie doet daar nog een schepje bovenop doordat men steeds flexibeler kijkt naar de invulling van ruimtes. Al deze ontwikkelingen vragen om inventieve en toekomstbestendige oplossingen. Continental Car Parks ziet daar haar uitdaging en de kans om een nieuw concept te ontwikkelen. “CircuHUB is onze energiepositieve houten mobiliteitshub. Slim gebruik van de beschikbare ruimte, circulaire materialen en energiepositiviteit maken het dé oplossing voor gebiedsontwikkelingen”, vertelt Jeroen Drenth, commercieel directeur van Continental Car Parks.

 

Flexibiliteit
CircuHUB is modulair en volledig demontabel en heeft daarmee een uitstekende circulaire potentie. Deze flexibiliteit zorgt ervoor dat er eenvoudig kan worden ingespeeld op de klantvraag. Als de vraag naar parkeercapaciteit wijzigt of er is behoefte aan andere functies, dan is de voorziening eenvoudig aan te passen of te demonteren. Doordat het gebouw en de materialen grotendeels opnieuw inzetbaar zijn ontstaat een hoge mate van circulariteit.

 

Het concept is in verschillende samenstellingen in te zetten op straat-, buurt- of regionaal niveau. Het bouwsysteem bestaat voornamelijk uit houten bouwelementen. “We gebruiken speciale modules om de hub multifunctioneel te maken. Zo kunnen we er bijvoorbeeld een pakketafhaalpunt, fietsenstalling of ontmoetingsruimte aan toevoegen”, aldus Drenth. Uiteraard is er ook ruimte gereserveerd voor deelmobiliteit zoals elektrische auto’s, fietsen en scooters.

 

Hout is veilig en duurzaam
Na onderzoek blijkt dat hout uitermate geschikt is voor het realiseren van parkeergarages. “Wij lieten verschillende partijen onderzoek doen naar de haalbaarheid van de houten parkeergarage”, vertelt Drenth. “We dachten eerst dat je bij brand aan de goden bent overgeleverd en hadden onze vraagtekens bij de belastbaarheid van hout. Ook vroegen wij ons af hoe duurzaam hout is.” Onderzoek nam alle twijfel weg. “Bovendien merken wij dat zowel gemeenten als projectontwikkelaars veel interesse hebben in onze houten parkeeroplossing. Het concept past vaak goed binnen de bestaande ideeën om met hout aan de slag te gaan. De fundatie van de parkeergarage maken we nog wel van beton, de liggers en de vloeren zijn van hout. Ongeveer tachtig procent van de voorziening bestaat uit houten onderdelen.” CircuHUB is minder zwaar dan traditionele bouwsystemen wat resulteert in een lichtere constructie.

 

Bouwen met hout is qua bijdrage aan de CO2-belasting dubbel aantrekkelijk: Ten opzichte van staal en beton komt bij de productie van hout nauwelijks CO2 vrij. Hout slaat zelfs langdurig CO2 op. “Een hub van ca. 165 parkeerplaatsen houdt ca. 1.500 ton CO2 langdurig vast en groeit gemiddeld in ca. 400 seconden weer aan. Dus op duurzaamheid scoort hout ook zeker goed.”

 

Energietransitie
Het concept speelt in op de geplande energietransitie. “Zonnepanelen zijn tegenwoordig van hoge kwaliteit en daarmee maken wij ons concept energiepositief. Het dak van de parkeervoorziening gebruiken we voor een veld van zonnepanelen, waarmee de garage meer energie levert dan het gebruikt. De opgewekte energie kan je gebruiken voor het opladen van elektrische auto’s, maar ook om de andere functionaliteiten van de hub of in de omgeving van energie te voorzien. Je kunt onze hub op deze manier zelfs gebruiken als buurtbatterij.”

 

Uitstraling
Binnen gebiedsontwikkelingen is de inpasbaarheid van een voorziening een belangrijk onderdeel. Zowel de gemeente als bewoners zitten vaak niet te wachten op een betonnen parkeergarage. “Omdat ons concept van hout is en een natuurlijke, warme uitstraling heeft is het veel makkelijker draagvlak te creëren. Houten parkeergarages worden minder gezien als noodzakelijk kwaad. Zeker als je er ook nog eens handige functionaliteiten aan toevoegt. Dan is een spectaculaire gevel niet eens meer nodig. In de basis is houtbouw wel iets duurder dan een garage van staal en beton”, geeft Drenth toe. “Echter omdat het gebouw al een mooi uiterlijk heeft kun je flink besparen op het bouwen van een gevel.”
CircuHUB is gemaakt van Europees grenenhout. Het hout wordt eerst bewerkt tegen bacteriën en invloeden van buitenaf. Vervolgens wordt het materiaal brandwerend gemaakt.

 

Circulaire parkeeroplossing
Nederland staat voor een enorme woningbouwopgave. De komende jaren moeten er 300.000 woningen worden gebouwd om het woontekort op te lossen. Mobiliteit maakt daar een onlosmakelijk deel van uit. Ondergrondse parkeergarages worden vanuit veiligheidsoogpunt steeds risicovoller en dus kostbaarder. Het wordt daarom steeds belangrijker efficiënt om te gaan met de schaarse ruimte en fraaie invullingen mee te nemen in gebiedsontwikkelingen. “Onze CircuHUB speelt in op deze behoefte. Met ons concept blijven woonwijken autoluw en goed bereikbaar en is er meer ruimte om de leefbaarheid van het gebied te vergroten in de vorm van bijvoorbeeld groen of ontmoetingsplekken. De modulaire, circulaire en duurzame eigenschappen van onze houten CircuHUB zijn een primeur op het gebied van mobiliteitshubs,” aldus Drenth.

 

Koppeling parkeermanagementsysteem
Door de ontwikkeling van elektrische auto’s wordt ook de vraag naar het vooraf kunnen reserveren van oplaadpunten actueel. Want wat is er prettiger dan de garantie van een opgeladen auto na je bezoek aan een wijk of stad. Continental Car Parks maakte in het concept van de CircuHUB een cross-over tussen het parkeermanagementsysteem en de laadpaal. En dat met eigen duurzaam gewonnen energie. “Dat is als businessmodel nieuw in de markt en daar zijn we best trots op”, sluit Drenth af.

 

> Tekst: Femke Klooster-Borgonje, Communicatiemedewerker Aan de Stegge Twello B.V.
> Beeld: CircuHUB, de houten energiepositieve mobiliteitshub van Continental Car Parks

Tags

parkeerhub hout circulair

Bekijk meer artikelen

Hoeveel elektrische auto's kan de wereld aan?

Als iedereen elektrisch gaat rijden hebben we geen fossiele uitstoot meer, maar voor de productie van de batterijen en elektromotoren van die auto’s zijn veel grondstoffen nodig.

Lees meer

Zware auto's moeten meer parkeergeld betalen in Parijs, opkomst referendum laag

Mensen die met een zware auto in Parijs willen parkeren, krijgen te maken met fors hogere parkeertarieven. Bij een referendum hierover heeft iets meer dan de helft van de kiezers (54,5 procent) voor een plan van de gemeente gestemd.

Lees meer

Deelmobiliteit: zware motiveringsplicht bij ruimtelijke inpassing van projecten

In dit artikel zal uiteen worden gezet welke eisen de jurisprudentie stelt aan de inzet van deelmobiliteit.

Lees meer

Hart van de Waalsprong: eerste energieneutrale winkelcentrum met parkeerhuis

In Nijmegen is het eerste energieneutrale winkelcentrum van Nederland opgeleverd, inclusief een parkeerhuis met 300 parkeerplekken. Een project van Ontwikkelcombinatie Hart van de Waalsprong.

Lees meer

Stand van zaken: flexibele parkeermachtiging deelauto's

Eén auto, elektrische scooter of fiets die gebruikt wordt door veel reizigers: deelmobiliteit belooft minder vervoersmiddelen in de stad. Wat is de stand van zaken van het deelprojecten Flexibel parkeren voor deelauto’s?

Lees meer

Groningen ziet vraag naar autodelen groeien en helpt bewoners

Duurzaam Groningen, het duurzaamheidsplatform van de gemeente, ziet een groeiende vraag naar autodelen. Samen met DEEL gaat zij zoveel mogelijk buurten gratis begeleiden.

Lees meer
1 2 3 13