Autodelen is nu ook gemeengoed buiten de Randstad

Gepubliceerd op: 15 februari 2023

Autodelen beperkt zich niet tot de Randstad of sterk stedelijke gebieden. Dat blijkt uit onderzoek van CROW onder 63 gemeenten. Van de 52 gemeenten die deelautobeleid hebben ontwikkeld, liggen er 25 buiten de Randstad.

 

In het kader van de Toolkit autodelen heeft CROW begin 2023 een verkenning gedaan naar de mate waarin gemeenten parkeerbeleid hebben geactualiseerd en daarin deelauto’s hebben meegenomen. Ook is nagegaan of in deze gemeenten deelauto’s worden aangeboden, ongeacht of aandacht voor deelauto’s is opgenomen in het parkeerbeleid.

 

Kleine gemeenschappen
Van de 52 gemeenten met deelautobeleid vallen er 10 onder de categorie ‘zeer sterk stedelijk’ volgens de CBS-indeling van stedelijkheidsgraad. 21 gemeenten vallen onder sterk stedelijk, 8 onder matig stedelijk en maar liefst 13 onder weinig stedelijk. Dus ook in relatief kleine gemeenschappen zien mensen mogelijkheden om autodelen toe te passen. Van die laatste groep liggen 7 gemeenten buiten de Randstad.

 

Uit het onderzoek van CROW, dat betrekking heeft op de periode september 2020 tot januari 2023, lieten 63 van de 342 gemeenten weten parkeerbeleid te hebben geactualiseerd en vastgesteld. Hiervan hebben 49 gemeenten het toepassen van deelmobiliteit genoemd in hun parkeerbeleid; 31 gemeenten zonder verdere uitwerking en 18 met uitwerking. De uitwerking is meestal gekoppeld aan aangescherpte parkeernormen.

 

Haalbaarheidsonderzoek
Van de 14 gemeenten die deelmobiliteit niet in hun parkeerbeleid hebben opgenomen, zijn er slechts 4 waar autodelen nog niet is toegepast en ook niet in ruimtelijke plannen is opgenomen. Onder die 14 gemeenten waren er enkele die een paar jaar geleden nog vermoedden dat in hun gemeenschap onvoldoende draagvlak zou zijn voor deelauto’s, maar waar nu toch deelauto’s staan. Ook zijn er gemeenten die momenteel de mogelijkheden van autodelen verkennen, onder meer via een haalbaarheidsonderzoek onder inwoners.

 

Van de gemeenten die autodelen in hun beleid hebben opgenomen wachten er 7 op de eerste ervaringen hiermee. Ze zijn dus voorbereid en laten zien dat ze ontwikkelingen verwachten op het gebied van deelautobeleid.

 

Meer informatie
> Toolkit Autodelen
> CROW, samenwerkingspartner Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven
> NRC artikel over succes deelauto: Je hoeft geen auto meer te bezitten om te rijden. ‘Elke deelauto haalt elf privéauto’s van de straat’

Tags

autodelen toolkit duurzaamheid

Meer nieuws

Parkeergaragebouw met speciale knowhow

In Duitsland is het bouwbedrijf Goldbeck marktleider in de bouw van parkeergarages: vijftig procent van alle nieuw te bouwen parkeergarages komt van deze specialist voor elementaire bouw.

Lees meer

Parkeren en gebiedsontwikkeling rond knooppunten

De afgelopen jaren is uit meerdere onderzoeken gebleken dat parkeerbeleid groot effect kan hebben op duurzame gebiedsontwikkeling met laag autobezit- en gebruik.

Lees meer

Lichtmanagement: tien jaar licht in Piet Heingarage Amsterdam Innovatie & duurzaamheid

Ledverlichting, sensoren en 3D software realiseren samen een energiebesparing van circa zeventig procent per jaar. Een contract voor tien jaar waarbij monitoring, onderhoud en besparingsprestaties niet liggen bij de eigenaar van de garage, maar bij de leverancier van verlichting.

Lees meer
1 12 13 14

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief