Autodelen is nu ook gemeengoed buiten de Randstad
Autodelen beperkt zich niet tot de Randstad of sterk stedelijke gebieden. Dat blijkt uit onderzoek van CROW onder 63 gemeenten. Van de 52 gemeenten die deelautobeleid hebben ontwikkeld, liggen er 25 buiten de Randstad.
In het kader van de Toolkit autodelen heeft CROW begin 2023 een verkenning gedaan naar de mate waarin gemeenten parkeerbeleid hebben geactualiseerd en daarin deelauto’s hebben meegenomen. Ook is nagegaan of in deze gemeenten deelauto’s worden aangeboden, ongeacht of aandacht voor deelauto’s is opgenomen in het parkeerbeleid.
Kleine gemeenschappen
Van de 52 gemeenten met deelautobeleid vallen er 10 onder de categorie ‘zeer sterk stedelijk’ volgens de CBS-indeling van stedelijkheidsgraad. 21 gemeenten vallen onder sterk stedelijk, 8 onder matig stedelijk en maar liefst 13 onder weinig stedelijk. Dus ook in relatief kleine gemeenschappen zien mensen mogelijkheden om autodelen toe te passen. Van die laatste groep liggen 7 gemeenten buiten de Randstad.
Uit het onderzoek van CROW, dat betrekking heeft op de periode september 2020 tot januari 2023, lieten 63 van de 342 gemeenten weten parkeerbeleid te hebben geactualiseerd en vastgesteld. Hiervan hebben 49 gemeenten het toepassen van deelmobiliteit genoemd in hun parkeerbeleid; 31 gemeenten zonder verdere uitwerking en 18 met uitwerking. De uitwerking is meestal gekoppeld aan aangescherpte parkeernormen.
Haalbaarheidsonderzoek
Van de 14 gemeenten die deelmobiliteit niet in hun parkeerbeleid hebben opgenomen, zijn er slechts 4 waar autodelen nog niet is toegepast en ook niet in ruimtelijke plannen is opgenomen. Onder die 14 gemeenten waren er enkele die een paar jaar geleden nog vermoedden dat in hun gemeenschap onvoldoende draagvlak zou zijn voor deelauto’s, maar waar nu toch deelauto’s staan. Ook zijn er gemeenten die momenteel de mogelijkheden van autodelen verkennen, onder meer via een haalbaarheidsonderzoek onder inwoners.
Van de gemeenten die autodelen in hun beleid hebben opgenomen wachten er 7 op de eerste ervaringen hiermee. Ze zijn dus voorbereid en laten zien dat ze ontwikkelingen verwachten op het gebied van deelautobeleid.
Meer informatie
> Toolkit Autodelen
> CROW, samenwerkingspartner Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven
> NRC artikel over succes deelauto: Je hoeft geen auto meer te bezitten om te rijden. ‘Elke deelauto haalt elf privéauto’s van de straat’
Meer nieuws
Q-Park Arsenaal in Venlo open
De nieuwe parkeergarage Q-Park Arsenaal in Venlo-Oost is recent geopend. De vier-laags parkeerlocatie betekent dat er 260 parkeerplaatsen beschikbaar zijn gekomen, inclusief mindervalidenplaatsen bij de ingangen en oplaadpunten voor elektrische auto’s.
Lees meerAan de Stegge Twello realiseert parkeergarage Bio Science Park Leiden
Aan de Stegge Twello en de Universiteit Leiden hebben een aannemingsovereenkomst gesloten voor de realisatie van een parkeervoorziening op het Bio Science Park.
Lees meerDronten haalt energie uit parkeren: groen licht!
Groen licht voor het EFRO-project PowerParking in de gemeente Dronten. EFRO staat voor Europees Fonds Regionale Ontwikkeling. Parkeren onder de 1100 zonnepanelen
Lees meerG40 doen aanbod aan nieuw kabinet: meer samenwerking steden en Rijk voor slimme duurzame verstedelijking
Nederland kent een aantal grote opgaven op het gebied van wonen, klimaat, digitalisering, mobiliteit, energietransitie en informatiesamenleving, die snel en concreet moeten worden opgepakt.
Lees meerDatagedreven parkeren voor een gezondere stad
De vraag naar meer datagestuurd en flexibel beheer van de openbare ruimte is tijdens de coronacrisis flink gestegen.
Lees meerZonnepanelen parkeergarage Berlijnplein
In opdracht van de gemeente Utrecht heeft Zon & Zo Parkeergarage Berlijnplein in Utrecht voorzien van zonnepanelen. Het Berlijnplein maakt deel uit van Leidsche Rijn Centrum
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.