Advies aan Hoge Raad over rechterlijke toetsing kosten naheffing parkeerbelasting
In een artikel in Vexpansie begin 2024 “Fiscale parkeren met de menselijke maat” is aandacht besteed aan juridische ontwikkelingen. De afgelopen jaren komt stijging van het aantal bezwaren en procederen voor door de opkomst van de no cure no pay bedrijven. Recent heeft de rechtbank Oost Brabant bij de behandeling van een bezwaar een opmerkelijke richting gekozen.
De rechtbank heeft geen uitspraak gedaan, maar een aantal vragen gesteld aan de Hoge Raad met het verzoek aan haar daar een uitspraak over te doen. In de kern gaat het er de rechtbank om of persoonlijke omstandigheden van de eiser bij de beoordeling kunnen worden betrokken.
> Het (omvangrijke advies) van Advocaat Generaal Pauwels.
Update 11 november 2024:
De Hoge Raad geeft daarbij antwoord op prejudiciële vragen over rechtelijke toetsing van kosten bij naheffingsaanslag parkeerbelasting. Het besluit is in lijn met het advies van Advocaat Generaal: Het (omvangrijke advies) van Advocaat Generaal Pauwels. Dit betekent dat het antwoord op de prejudiciële niet zal leiden tot andere uitspraken van de rechtbanken ten gevolge daarvan.
> De uitspraak en de toelichting erop is hier te lezen.
Meer informatie
> Bron: www.hogeraad.nl
> Vexpansie: Fiscale parkeerhandhaving met de menselijke maat
> Bron update: www.hogeraad.nl
Meer nieuws
Hoe een gestroomlijnde aanpak een complexe transitie in goede banen kan leiden
De wereld om ons heen verandert. Zo ook de kijk op parkeren. In veel steden zijn om die reden grote gemeentelijke transities naar digitale parkeerketens gaande. Dergelijke veranderingen staan of vallen met een gedegen ingericht proces.
Lees meerParkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030
Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Wat zijn de uitgangspunten hoe hangt dit samen met nieuwe autoparkeernormen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.
Lees meerBeter passende parkeernormen voor woningen
In Nederland is tot 2035 behoefte aan driekwart miljoen extra woningen. Om dit te bereiken is het noodzakelijk dat investeringen door beleggers, ontwikkelaars en corporaties rendement opleveren dan wel binnen financiële kaders blijven; dit voor een sluitende businesscase.
Lees meerParkeren doet ertoe!
Hoe kunnen we parkeermanagement nauwer aansluiten aan het stedelijk mobiliteitsbeleid? Die vraag behandelt het Europees onderzoeksproject Park4SUMP
Lees meerBewustzijn creëren voor stedelijke toegangsregels
Stel je een stad voor met veel minder voertuigen dan vandaag, met alleen de meest noodzakelijke en milieuvriendelijke. Dit vergt echter een betere toepassing van de toegangsregels voor voertuigen in de stad (UVARs).
Lees meerDe afmetingen van een parkeervak
De functionele eisen en prestatie-eisen waaraan parkeerterreinen, parkeergarages en stallingsgarages moeten voldoen, zijn vastgelegd in de Nederlandse norm NEN-2443,
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.