60 jaar betaald parkeren Amsterdam

Gepubliceerd op: 13 mei 2024

Het Parool besteedt aandacht aan 60 jaar betaald parkeren in Amsterdam. In de maand dat de parkeermeter in de hoofdstad zijn zestigste verjaardag vierde, kondigde het stadsbestuur een uitbreiding aan van het betaald parkeren in de stadsdelen Noord, Nieuw-West en Zuidoost. Eind volgend jaar zal in de hele stad moeten worden betaald voor het parkeren van een auto, met uitzondering van de dorpen in landelijk Noord.

 

In een korte serie blikt Het Parool de komende weken terug op zestig jaar betaald parkeren in Amsterdam, van de komst van de klassieke parkeermeter tot het parkeerbeleid van vandaag de dag. Hoe verliep de ontwikkeling van de klassieke parkeermeter naar de moderne parkeerautomaat? Hoe veranderde het beeld van de auto in de stad door de jaren heen? En wat woog zwaarder in het parkeerbeleid: pragmatisme of politiek?

 

In een liveblog bundelen ze alle afleveringen en reacties van lezers.

 

Meer informatie
> Volg de blog
> Gemeente Amsterdam
> Lees ook het Vexpansie artikel over de impact over het verhogen van de parkeertarieven

Tags

verenigingsnieuws nieuw lid

Meer nieuws

Aan buitenlandse verkeersboete ontsnap je niet meer

Voertuigautoriteiten binnen de Europese Unie (EU) stellen hun kentekenregisters open voor afhandeling van verkeersboetes. De voertuigautoriteit in Nederland is de RDW.

Lees meer

Steeds vaker betaald parkeren: is parkeerbelasting een melkkoe voor gemeenten?

Nieuwsberichten over parkeergeld roepen vaak veel negatieve reacties op. "Parkeerbelasting is puur de gemeentekas spekken" of "Burgers pesten, dat doen ze graag de politieke elite." Giuliano Mingardo beantwoord 5 prangende vragen.

Lees meer

Europees akkoord vernieuwde AFIR-regels elektrisch rijden

Snelladen met een elektrische auto in Europa wordt nog makkelijker. Er is een handtekening onder het akkoord voor de vernieuwde AFIR-regels gezet. Waar gaat het precies om?

Lees meer

Amsterdam peilt parkeerbeleid tegen 'autobesitas' Franse en Duitse steden

Grote auto's als SUV's die veel parkeerruimte innemen. De ergernis groeit. Franse en Duitse steden ontwikkelen plannen om 'auto's met overgewicht' meer parkeergeld te laten betalen.

Lees meer

Mogelijke oplossing overlast kuststrook Den Haag door onderzoek naar reisgedrag bezoekers

Een herkenbaar beeld voor strandbezoekers: aansluiten in de file en lang zoeken naar een parkeerplek. Adviesbureau Goudappel onderzoekt met veldwerkbureau NDC voor gemeente Den Haag hoe zulke (over)last op piekdagen te verminderen.

Lees meer

Zwolle: Plannen voor eerste mobiliteitshub in Weezenlanden-Noord

De binnenstad van Zwolle is volop in ontwikkeling. Voor de auto wil de gemeente rondom het centrum zogenaamde mobiliteitshubs bouwen. 'Daarmee houden we de binnenstad bereikbaar en toegankelijk.'

Lees meer
1 41 42 43 44 45 72

Nog geen lid?

Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:

  • Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
  • Korting op diverse evenementen zoals de lunchbijeenkomsten
  • Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen
Meer voordelen als lid