Parkeren onderwerp nieuwjaarstoespraken burgemeesters
Rondom het invoeren van nieuw parkeerbeleid organiseert de gemeente Haarlem in 2024 een parkeerreferendum. In Amersfoort heeft dit al plaatsgevonden. Dit levert discussie op met de inwoners. Het is dan ook niet gek dat parkeren wordt aangehaald in de nieuwjaarstoespraken van de burgemeesters.
Burgemeester Wienen: ‘Haarlemmers moeten perikelen rondom parkeren en andere zaken met ‘warm hart en koel hoofd’ tegemoet treden.’ In Amersfoort sprak burgemeester Bolsius: ‘Alles bij het oude laten, is geen optie.’
Passage speech burgemeester van Haarlem
We hadden onze eigen heftige discussies over parkeerbeleid en de vraag of er een referendum moet komen over de plannen van het college. Gaat het om de effecten op de portemonnee? Gaat het om de zorg dat je straks geen parkeerplek meer kunt vinden en draagt betaald parkeren dan bij aan de oplossing of aan het probleem? Hoeveel plek mag de auto innemen in de openbare ruimte als we in deze dichtbevolkte stad nog duizenden woningen toevoegen?
In een compacte stad is het lastig manoeuvreren in de openbare ruimte. Soms merk je dat op het trottoir, waar te weinig ruimte is voor kinderwagens of rolstoelen of zelfs gewone voetgangers, terwijl ondernemers zoeken naar ruimte voor terrassen, bewoners een geveltuin of een bankje willen plaatsen, kinderen willen spelen en jongeren elkaar willen ontmoeten, terwijl mensen ook een plek willen voor hun fiets of auto.
Terecht wordt er gekeken naar de gemeente. Goede regels, stevige handhaving. Maar er is meer nodig. We zullen samen moeten zoeken naar oplossingen. Is het lekker uit je dak gaan als je weet dat een ander er wakker van ligt? Is het lekker je gelijk halen als je weet dat je er de vrijheid van een ander mee beknot?
Samen leven met een warm hart en een koel hoofd. Er liggen genoeg vraagstukken die daar baat bij hebben. Bijvoorbeeld het veranderende klimaat, overlast in de binnenstad, handhaving van regels, aanpak van discriminatie, tweedeling in de maatschappij, hoge parkeerdruk.
Het zijn problemen die je niet oplost door alleen maar naar je directe eigen belang te kijken. Als we bereid zijn om te luisteren en de argumenten en standpunten van de ander echt te horen, dan krijgen we misschien dit jaar ook hoopgevende oplossingen in beeld. Samen werken aan een mooie stad, een leefbare stad, een rechtvaardige stad, een sociale stad waarin veel burgers meedenken, meepraten en meewerken met het bestuur aan Haarlem, de stad van ons allemaal, dat wens ik u toe.
Inhaken parkeren in Amersfoort
Burgemeester van Amersfoort: ‘Zoals de afgelopen vijftig jaar, zo zal Amersfoort ook de komende tijd hard blijven groeien. We ontkomen niet aan scherpe keuzes. Energietransitie, klimaatverandering, biodiversiteit, mobiliteit en de bouw van woningen. En dat allemaal op de drukke grond binnen onze gemeentegrens.’
In dat verband stond hij ook nog even stil bij het referendum. ‘Mij past geen oordeel hoe om te gaan met het referendum. Maar denken dat we alles bij het oude kunnen laten, is geen optie. Dat hebben de afgelopen vijftig jaar ruimschoots bewezen.’
Meer informatie
> Raad Amersfoort stemt ondanks referendum wel in met parkeerplannen
> Raadgevend referendum: veel Amersfoorters tegen nieuw parkeerbeleid
> Bron Haarlem website gemeente
> Bron AD Amersfoort
Meer nieuws
Vervoerwijzekeuze naar centrumgebieden - verleden, heden en toekomst
Sjoerd Stienstra en Robin van Lieshout beschouwen op basis van verschillende onderzoeken de ontwikkeling van de vervoerwijzekeuze naar centrumgebieden en de economische effecten daarvan. Verleden, heden en toekomst.
Lees meerMeer ruimte voor woningbouw door flexibele parkeernormen
Gemeenten kunnen méér ruimte maken voor optopprojecten. De provincies Utrecht en Zuid-Holland, Platform31 en Aedes ontwikkelden een handreiking voor slim omgaan met parkeernormen.
Lees meerCBS: Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder
Personenauto’s zijn de afgelopen tien jaar gemiddeld 94 kilo, 8,1 procent, zwaarder geworden. Ook zijn nieuwere auto’s gemiddeld steeds langer en breder. Dit meldt het CBS.
Lees meerInformatiebijeenkomst NEN 9120 Toegankelijkheid van Gebouwen
NEN organiseert 16 mei een informatiebijeenkomst over NEN 9120. Deze beschrijft wat er nodig is om gebouwen toegankelijk en bruikbaar te maken voor een brede groep gebruikers. Vexpan heeft aanvullend advies.
Lees meerWeesauto’s: een probleem op straat, maar weinig zicht op beleid
Wegslepen van auto’s is een wezenlijk onderdeel van parkeerregulering. Een bijzonder type, zijn de zogeheten weesauto’s. Hoe gaat gemeente Amsterdam hiermee om? Een vraag van de redactie van Vexpansie.
Lees meerRenkum kiest voor mensgerichte mobiliteit
Gemeente Renkum heeft een vernieuwde Mobiliteitsvisie met een koerswijziging: van een traditionele, verkeerskundige benadering naar mensgericht. Dit beleid is in eigen beheer ontwikkeld.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.