'Flexibele parkeerplek is antwoord op autostroom'

Gepubliceerd op: 10 januari 2024

Het aantal auto’s in Nederland bereikt een recordhoogte. Hoe houden gemeenten de stad leefbaar en bereikbaar? Het aantal personenauto’s op de Nederlandse wegen steeg in 2023 met ruim 180.000, een bijna twee keer zo grote toename als de jaren daarvoor. We koersen af op 10 miljoen auto’s in 2030. Wat betekent dit voor het beleid van veel gemeenten om de auto uit de stad te weren? Walther Ploos van Amstel, lector city logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, reageert in Binnenlands Bestuur.

 

Was de toename voor u verrassend?
‘Nee. Staatssecretaris Mark Harbers heeft daar een half jaar geleden al op gewezen. Een auto biedt flexibiliteit en geeft je vrijheid. Daarbij is het met het openbaar vervoer in Nederland momenteel rampzalig gesteld. Treinen zitten bomvol en zijn de laatste tijd vaak vertraagd. Metro’s idem. Bussen sluiten vaak slecht aan. En deelmobiliteit komt in Nederland niet van de grond. Ik was onlangs in een Limburgs gemeente waar maar één deelauto beschikbaar was, en die moet je dan een half jaar van tevoren reserveren. Ik ga inmiddels acht jaar autoloos door het leven, maar overweeg ook zelf om nu toch weer een auto aan te schaffen. En dan heb ik niet eens een gezin.’

 

Wat betekent dat voor de autoluwe plannen van gemeenten?
‘Je ziet dat autoluwe wijken de eerste jaren vaak prima werken. Totdat de mensen die er zijn gaan wonen, zelf kinderen krijgen. Dan rukt de auto alsnog op.’

 

Veel steden proberen het autobezit terug te dringen. Bijvoorbeeld door de tweede auto in een gezin zwaarder te belasten. Is dat een kansrijke strategie?
‘Dat kan, maar je moet je wel afvragen welke bewoners je in de stad overhoudt. Of het niet te elitair wordt omdat je mensen met een smallere portemonnee zo de stad uit jaagt. Gemeenten lossen dat soms op door vergunninghouders een plek in een parkeergarage aan te bieden. Maar als je kijkt naar de kosten van het bouwen van stand alone-parkeergarages en hoe je dat dan met parkeertarieven zou moeten terugverdienen, dan is dat nauwelijks een duurzame oplossing.’

 

Walther Ploos van Amstel gaat verder in op waar het autoprobleem het meest knelt. En hoe ook uitsluitend voor elektrische auto’s gereserveerde plekken de parkeerdruk opvoeren.

 

Lees het volledige artikel op BinnenlandsBestuur.nl

 

Tags

flexibele parkeerplek leefbaarheid toename auto's beleid gemeenten

Meer nieuws

Coördinatie EPA initiatieven vanwege impact EU op parkeersector

De EPA ontplooit verschillende initiatieven rond digitalisering & data die van belang zijn voor de toekomst van onze parkeersector. Werkgroep WG D&D coördineert en prioriteert deze initiatieven. Een toelichting van Ties de Groot.

Lees meer

Gemeente Den Haag stopt proef met hoge parkeertarieven

De gemeente Den Haag stapt af van het hoge parkeertarief in delen van de stad. In plaats daarvan moet er een systeem komen waarbij het per uur duurder wordt om je auto te parkeren.

Lees meer

Nieuwe parkeerkencijfers vormen basis voor parkeernormering

CROW heeft de publicatie 381 'Toekomstbestendig parkeren' vervangen door publicatie 744 'Parkeerkencijfers, basis voor parkeernormering'. Bij de update is rekening gehouden met de laatste parkeerontwikkelingen.

Lees meer

Rechtvaardige straten in schoolomgevingen

Hoe is in Nederland het halen en brengen van kinderen bij schoollocaties georganiseerd? Vanuit de redactie van Vexpansie deelt senior beleidsadviseur Christian Ratering een aantal visies en onderzoeken.

Lees meer

Aftrap ‘Samen aan de slag met Fietsparkeren’

Vorige week vond het Vexpan Seminar Fietsparkeren plaats. Bekijk de terugblik en ontdek hoe Vexpan en partners samenwerken aan innovatieve oplossingen voor fietsparkeren.

Lees meer

Van elkaar leren: Rotterdam verbetert continu proces fiscale handhaving

Gemeente Rotterdam kwam in de media over 'onterechte parkeerboetes'. Zij verbetert continu het proces van fiscale handhaving. Wat kunnen we van elkaar leren?

Lees meer
1 2 3 39

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief