60 jaar betaald parkeren Amsterdam
Het Parool besteedt aandacht aan 60 jaar betaald parkeren in Amsterdam. In de maand dat de parkeermeter in de hoofdstad zijn zestigste verjaardag vierde, kondigde het stadsbestuur een uitbreiding aan van het betaald parkeren in de stadsdelen Noord, Nieuw-West en Zuidoost. Eind volgend jaar zal in de hele stad moeten worden betaald voor het parkeren van een auto, met uitzondering van de dorpen in landelijk Noord.
In een korte serie blikt Het Parool de komende weken terug op zestig jaar betaald parkeren in Amsterdam, van de komst van de klassieke parkeermeter tot het parkeerbeleid van vandaag de dag. Hoe verliep de ontwikkeling van de klassieke parkeermeter naar de moderne parkeerautomaat? Hoe veranderde het beeld van de auto in de stad door de jaren heen? En wat woog zwaarder in het parkeerbeleid: pragmatisme of politiek?
In een liveblog bundelen ze alle afleveringen en reacties van lezers.
Meer informatie
> Volg de blog
> Gemeente Amsterdam
> Lees ook het Vexpansie artikel over de impact over het verhogen van de parkeertarieven
Meer nieuws
Nieuwe ontwikkelingen EPA
EPA heeft een nieuwe verenigingsstructuur. Tijdens de ALV is Peter Dingemans als bestuurslid verkozen tot een nieuwe termijn. Bovendien is hij vanuit het EPA bestuur gevraagd om voorzitter te worden van de nieuwe werkgroep op het gebied van EV-laden en brandveiligheid.
Lees meerMaximumtarief naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2024
Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2024 vastgesteld op € 76,70 (was € 72,90).
Lees meerAutoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen
De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen.
Lees meerUtrecht eerste stad wereldwijd die elektrische deelauto’s gebruikt als grootschalige buurtbatterijen
Inwoners van Vexpan lid Utrecht krijgen als eerste in Nederland de kans om grootschalig te ervaren wat een ‘rijdende buurtbatterij’ kan betekenen.
Lees meerSamenwerking Vexpan met HAN Automotive
Vexpan gaat samenwerken met Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). De branchevereniging staat voor kennis opbouwen en delen. Daarin is HAN Automotive een waardevolle toevoeging.
Lees meerBehoefte aan betaalbare parkeergarage om de hoek
Hoe denkt Nederland over parkeren op straat en in garages? EasyPark deed onderzoek. Automobilisten willen best parkeren in garages, maar vinden kosten te hoog.
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de lunchbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen