35.000 laadpunten voor 3 provincies
De provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht krijgen er de komende 4 jaar maximaal 35.000 publieke laadpunten bij. Het projectbureau MRA-Elektrisch heeft hiertoe voor 74 gemeenten een aanbesteding georganiseerd die gewonnen is door Shell ubitricity, Vattenfall InCharge en TotalEnergies. De 3 bedrijven gaan de laadpalen plaatsen, beheren en exploiteren.
Medio 2024
De eerste palen kunnen al vanaf medio 2024 op straat staan. ‘Het aantal elektrische auto’s groeit als het goed is de komende jaren door’, vertelt Jeroen Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland toe. ‘Met deze gezamenlijke aanbesteding zijn wij op die groei voorbereid. De gunning gaat naar 3 partijen die ook goed gekeken hebben naar hoe de nieuwe generatie laadpalen moeten functioneren en eruit moeten zien.’
Op verzoek
De betrokken gemeenten willen dat laadpalen op straat goed worden gebruikt en daarom gebeurt het plaatsen van laadpalen op verzoek van elektrische rijders. Daarnaast worden als uit de data blijkt dat een laadpaal drukbezet is extra laadpalen in de buurt bijgeplaatst.
De 3 winnaars van de concessie zich volgens MRA-Elektrisch onder meer met hun ideeën voor de functionaliteit en het ontwerp van de laadpaal. Het ontwerp zorgt voor een nieuwe laadpaal die minder plek inneemt en in het straatbeeld past. Gemeenten hebben bovendien de mogelijkheid om te kiezen voor een specifieke kleur en dankzij netbewust laden wordt rekening gehouden met netcongestie.
Standaard slim laden
Bij deze nieuwe publieke laadpalen wordt slim laden bovendien de standaard. Dat betekent dat er vooral wordt geladen als het rustiger is op het elektriciteitsnet, op momenten waarop er veel groene stroom wordt opgewekt met windmolens of zonnepanelen en de stroomprijs laag is. Dit gebeurt automatisch waardoor de elektrische rijder er niets van hoeft te merken.
Dankzij slim laden wordt de laadsessie verschoven naar een gunstiger tijdstip: bijvoorbeeld van de avond naar midden in de nacht. Alle 3 de laadpaalexploitanten laten de elektrische rijder hier via variabele laadtarieven van meeprofiteren, waardoor deze goedkoper uit is.
Netbewust laden
Met de aanbesteding is ook geanticipeerd op netcongestie. Net als bij snelladers – die om een zware netaansluiting vragen – speelt de drukte op het steeds vollere stroomnet ook bij de reguliere laadpalen een rol. De nieuwe laadpalen zijn geschikt voor ‘netbewust laden’.
Samen met de netbeheerders werd eind 2023 de handreiking netbewust laden gepresenteerd om knelpunten op het net op te lossen. Op die plekken op het elektriciteitsnet waar de vraag naar elektriciteit even te groot is, kunnen de laadpaalexploitanten het vermogen van de laadpalen dan tijdelijk verminderen.
Meer informatie
> Bron: nederlandelektrisch.nl
> Meer over laadpunten op deze site vind je onder het Thema: E-laden
Meer nieuws
Duurzame laadoplossingen die inspelen op een snel veranderende behoefte
De transitie naar duurzame energie gaat wellicht te snel voor het stroomnet. Het net moet verzwaard worden om aan de stijgende vraag te kunnen blijven voldoen. Daarom is het gebruik van groene energie cruciaal.
Lees meerIedereen zijn eigen elektrische auto, moeten we dat willen?
De winning van lithium is enorm vervuilend en schadelijk voor de natuur. Ook is het met de huidige geo-politieke spanningen maar zeer de vraag of de beschikbaarheid voldoende gewaarborgd is. Is het tijd om een stapje terug te doen?
Lees meerEuropees akkoord vernieuwde AFIR-regels elektrisch rijden
Snelladen met een elektrische auto in Europa wordt nog makkelijker. Er is een handtekening onder het akkoord voor de vernieuwde AFIR-regels gezet. Waar gaat het precies om?
Lees meerBeeld over brandveiligheid in parkeergarages belangrijk aandachtsveld
Brandveiligheid in parkeergarages is een belangrijk aandachtsveld voor Vexpan. Zeker gezien de toename van EV's en uitbreiding van laadinfrastructuur. Tijdens de netwerkborrel toonde NAL aan dat er weinig branden bekend zijn met EV’s.
Lees meerNaar een circulaire laadindustrie voor elektrische voertuigen
De industrie voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen (EV) heeft wereldwijd te maken met materiaalschaarste. Daarom werkt NKL samen met Cenex Nederland aan een circulair ecosysteem voor de laadindustrie van EV.
Lees meerKNVB en Revolt sluiten partnership om voetbalverenigingen te verduurzamen
KNVB en Revolt, een Nederlandse start-up gespecialiseerd in laadpalen, zijn een samenwerking aangegaan om Nederlandse voetbalverenigingen te verduurzamen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.