35.000 laadpunten voor 3 provincies
De provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht krijgen er de komende 4 jaar maximaal 35.000 publieke laadpunten bij. Het projectbureau MRA-Elektrisch heeft hiertoe voor 74 gemeenten een aanbesteding georganiseerd die gewonnen is door Shell ubitricity, Vattenfall InCharge en TotalEnergies. De 3 bedrijven gaan de laadpalen plaatsen, beheren en exploiteren.
Medio 2024
De eerste palen kunnen al vanaf medio 2024 op straat staan. ‘Het aantal elektrische auto’s groeit als het goed is de komende jaren door’, vertelt Jeroen Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland toe. ‘Met deze gezamenlijke aanbesteding zijn wij op die groei voorbereid. De gunning gaat naar 3 partijen die ook goed gekeken hebben naar hoe de nieuwe generatie laadpalen moeten functioneren en eruit moeten zien.’
Op verzoek
De betrokken gemeenten willen dat laadpalen op straat goed worden gebruikt en daarom gebeurt het plaatsen van laadpalen op verzoek van elektrische rijders. Daarnaast worden als uit de data blijkt dat een laadpaal drukbezet is extra laadpalen in de buurt bijgeplaatst.
De 3 winnaars van de concessie zich volgens MRA-Elektrisch onder meer met hun ideeën voor de functionaliteit en het ontwerp van de laadpaal. Het ontwerp zorgt voor een nieuwe laadpaal die minder plek inneemt en in het straatbeeld past. Gemeenten hebben bovendien de mogelijkheid om te kiezen voor een specifieke kleur en dankzij netbewust laden wordt rekening gehouden met netcongestie.
Standaard slim laden
Bij deze nieuwe publieke laadpalen wordt slim laden bovendien de standaard. Dat betekent dat er vooral wordt geladen als het rustiger is op het elektriciteitsnet, op momenten waarop er veel groene stroom wordt opgewekt met windmolens of zonnepanelen en de stroomprijs laag is. Dit gebeurt automatisch waardoor de elektrische rijder er niets van hoeft te merken.
Dankzij slim laden wordt de laadsessie verschoven naar een gunstiger tijdstip: bijvoorbeeld van de avond naar midden in de nacht. Alle 3 de laadpaalexploitanten laten de elektrische rijder hier via variabele laadtarieven van meeprofiteren, waardoor deze goedkoper uit is.
Netbewust laden
Met de aanbesteding is ook geanticipeerd op netcongestie. Net als bij snelladers – die om een zware netaansluiting vragen – speelt de drukte op het steeds vollere stroomnet ook bij de reguliere laadpalen een rol. De nieuwe laadpalen zijn geschikt voor ‘netbewust laden’.
Samen met de netbeheerders werd eind 2023 de handreiking netbewust laden gepresenteerd om knelpunten op het net op te lossen. Op die plekken op het elektriciteitsnet waar de vraag naar elektriciteit even te groot is, kunnen de laadpaalexploitanten het vermogen van de laadpalen dan tijdelijk verminderen.
Meer informatie
> Bron: nederlandelektrisch.nl
> Meer over laadpunten op deze site vind je onder het Thema: E-laden
Meer nieuws
Nederlandse communicatieprotocollen voor laden elektrische auto’s de standaard in de VS
Om de VS versneld over te laten schakelen op elektrisch rijden, is een belangrijke rol weggelegd voor in Nederland ontwikkelde technologie bij laadinfrastructuur: OCPP en OCPI. 'Nu Europa nog.'
Lees meerVoorkomen van corrosie door laadpalen parkeergarages?
Door de energietransitie krijgen we steeds meer te maken met systemen die DC-stromen produceren en erop werken. Zoals laadpalen. Veel produceren een te hoge DC-lekstroom met alle bijkomende gevaren.
Lees meerNieuw afwegingskader voor plaatsen snelladers
Waar en hoe kunnen gemeenten het beste snelladers plaatsen binnen de openbare laadinfrastructuur? Nieuwe afwegingskader van NKL Nederland.
Lees meerFifi4Marine nieuw lid Vexpan
Graag heet Vexpan FiFi4Marine van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. FiFi4Marine (FF4M) ontwikkelt en produceert een compleet assortiment ECO-brandblusapparatuur en standalone systemen, speciaal voor het blussen van branden veroorzaakt door Lithium batterijen.
Lees meerHelft EV-rijders stapt over als fiscale voordelen wegvallen
Als de MRB voor elektrische auto's hoger wordt dan voor vergelijkbare brandstofauto's, blijft bijna de helft van de EV-rijders niet elektrisch rijden. Dat blijkt uit het Nationaal EV en Berijdersonderzoek 2022.
Lees meerPrijsbarrière elektrische auto wordt groter
Elektrisch rijden is in 2022 duurder geworden. Toch blijft elektrisch rijden nog altijd goedkoper dan rijden in een benzineauto. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2022 van de ANWB.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.