Het gebruik van grondstoffen heeft een grote ecologische en financiële impact. Het minimaliseren ervan zorgt dat grondstoffen ook op lange termijn beschikbaar blijven. Daarom maakt Nederland in 2050 een omslag naar een honderd procent circulaire economie. Verdere exploitatie en ontginning van schaarse materialen moet worden voorkomen. Naar verwachting zullen andere Europese landen vergelijkbare doelen stellen.
Naar een circulaire laadindustrie voor elektrische voertuigen
Verkennen van kansen bij overheid en marktpartijen
De industrie voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen (EV) heeft wereldwijd te maken met materiaalschaarste. Een voorbeeld hiervan is silicium, dat is nodig voorhalfgeleiders, een belangrijk onderdeel van EV-laders. Daarom werkt NKL samen met Cenex Nederland aan een circulair ecosysteem voor de laadindustrie van elektrische voertuigen. Dit begint met het verkennen van de kansen en belemmeringen bij het ontwerpen, exploiteren en onderhouden van laadpalen. NKL en Cenex Nederland brengen industriële partijen, beleidsmakers en aanbesteders met elkaar in contact om de kansen en uitdagingen binnen deze circulaire transitie in kaart te brengen. Twee rondetafelgesprekken vormen de start: één voor de industrie en één voor beleidsmakers en aanbesteders.
Doelstellingen
De Rijksoverheid drie doelstellingen geformuleerd: productieprocessen maken efficiënter gebruik van grondstoffen; de gebruikte grondstoffen zijn zoveel mogelijk hernieuwbaar en algemeen beschikbaar en nieuwe producten hebben een circulair ontwerp. Wat betekent dit nu voor de laadinfrastructuur?
Meer informatie
> Lees verder op nklnederland.nl
Meer nieuws
ElaadNL introduceert laadplanologie: laadvraag geografisch verplaatsen om stroomnet te ontlasten
Netcongestie en de groei van elektrisch vervoer maken het noodzakelijk om niet alleen te kijken naar wanneer het beste kan worden opgeladen (slim laden), maar ook waar het beste in de laadvraag voorzien kan worden.
Lees meerNetbewust laden elektrische auto maakt verschuiving laadpiek mogelijk
Uit een grote proef van Enexis, Vattenfall, de provincies Noord-Brabant en Limburg blijkt dat het netbewust laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen een verschuiving van de laadpiek mogelijk maakt.
Lees meerNieuwegein staat opladen elektrische auto met kabel over stoep toe
Nieuwegein maakt het voor inwoners zonder eigen oprit mogelijk om hun elektrische auto op te laden met stroom vanuit huis. Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Lees meerDigitaal ‘vangnet’ maakt weg vrij voor elektrische auto’s laden zonder overbelasting stroomnet
Door het opladen van elektrische auto’s lokaal slim aan te sturen en een digitaal ‘vangnet’ toe te voegen, kunnen veel meer EV's probleemloos geladen worden binnen zonder overbelasting van het stroom. Het onderzoeksproject SmoothEMS met Gridshield, wordt hiermee succesvol afgerond.
Lees meerProvincie Gelderland hergebruikt 191 oude laadpalen
Provincie Gelderland en Park&Charge gaan 191 laadpalen hergebruiken. Na een concessieperiode van 10 jaar zijn de laadpalen in 4 maanden tijd gereviseerd om minimaal tot 2032 in exploitatie te gaan volgens de nieuwe normen van de NEN.
Lees meerToelichting Vexpan op brandveiligheid in parkeergarages
Namens de parkeerbranche geeft Vexpan een nadere toelichting op brandveiligheid in parkeergarages. Dit is, niet alleen in de context van EV-voertuigen, al decennia lang een integraal onderdeel bij het ontwerp en de bouw van parkeerfaciliteiten.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.