Sensortechnologie helpt senioren
Op de Vexpan nieuwjaarsbijeenkomst reageerde Pieter Hansum, Sales Director van Vexpanlid Abel Sensors op het vlak daarvoor gepubliceerde artikel ‘Wat is nodig om parkeergarages seniorproof te maken?’ van Vexpansie redactielid Jitze Rinsma. Hansum: “Mooi en zinvol artikel maar ik heb nog een aanvulling. Namelijk dat sensortechnologie het parkeren makkelijker kan maken”. En zie hier, het door Bart Knol, Product Owner Abels Sensors, geschreven artikel over wayfinding-systemen.
Van de redactie Vexpansie | Bart Knol, Product Owner bij Abel Sensors
Wayfinding-systemen kunnen aanzienlijk bijdragen aan een betere en veiligere parkeergarage voor senioren om verschillende redenen:
1. Duidelijke navigatie: Senioren kunnen soms moeite hebben met het navigeren in complexe omgevingen zoals parkeergarages. Wayfinding-systemen bieden duidelijke en begrijpelijke aanwijzingen, waardoor senioren gemakkelijker hun weg kunnen vinden naar parkeerplaatsen, in- en uitgangen, en andere belangrijke locaties in de garage.
2. Reductie van stress en verwarring: Het kan voor senioren stressvol zijn om zich in onbekende omgevingen te begeven, vooral als deze groot en ingewikkeld zijn. Wayfinding-systemen verminderen verwarring door heldere instructies te geven, waardoor senioren zich zelfverzekerder voelen bij het navigeren in de parkeergarage.
3. Veiligheid bevorderen: Door senioren efficiënt naar de parkeerplaatsen en uitgangen te leiden, vermindert een wayfinding-systeem het risico op verwarring en mogelijke gevaren. Dit draagt bij aan een veiligere omgeving voor senioren, die mogelijk kwetsbaarder zijn voor ongelukken.
4. Aanpassing aan mobiliteitsbeperkingen: Wayfinding-systemen kunnen rekening houden met mobiliteitsbeperkingen van senioren, zoals aangepaste routes voor rolstoelgebruikers of aanduidingen van liften en roltrappen. Dit verbetert de toegankelijkheid en maakt het gemakkelijker voor senioren om de parkeergarage te gebruiken.
5. Informatie over beschikbaarheid van parkeerplaatsen: Sommige geavanceerde wayfinding-systemen kunnen real-time informatie verstrekken over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen. Dit is vooral handig voor senioren, omdat ze mogelijk minder goed ter been zijn en graag weten waar ze het dichtst bij de ingang kunnen parkeren.
6. Visuele en auditieve signalen: Wayfinding-systemen kunnen gebruikmaken van visuele en auditieve signalen om senioren te begeleiden. Heldere bewegwijzering en gesproken aanwijzingen kunnen de algemene oriëntatie vergemakkelijken en het voor senioren eenvoudiger maken om de juiste route te volgen.
Al met al dragen wayfinding-systemen bij aan het verbeteren van de algemene ervaring van senioren in parkeergarages door hen te helpen bij het veilig en efficiënt navigeren in deze complexe omgevingen.
Meer informatie
> Abel Sensors
Bekijk meer artikelen
Programma webinar Parkeren volop in beweging!
CROW, GNMI, SHPV en Vexpan bundelen de krachten en initiëren het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Wij lanceren ons initiatief op dinsdag 12 april met het gratis webinar ‘Parkeren volop in beweging’.
Lees meerAutobezit en autogebruik onder jongvolwassenen en visies ten aanzien van deelmobiliteit
Internationaal onderzoek laat zien dat in veel landen het autobezit en autogebruik daalt, vooral onder jongvolwassenen. TU Delft onderzoekt hoe deze trends zich in Nederland ontwikkelen.
Lees meerNieuwe Landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata
Bedrijven en overheden hebben samen de landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata gedefinieerd voor gesloten parkeerlocaties en straatparkeren.
Lees meerLancering krachtenbundeling CROW-GNMI-SHPV-Vexpan
CROW, GNMI, SHPV en Vexpan bundelen de krachten en initiëren het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Wij lanceren ons initiatief op dinsdag 12 april met het gratis webinar ‘Parkeren volop in beweging’.
Lees meerBuiten grote stad steeds afhankelijker van auto
Het verdwijnen van basisvoorzieningen als huisarts, scholen of supermarkt maakt Nederlanders buiten de grote steden steeds afhankelijker van de auto. Dat meldt onderzoekers van KiM
Lees meer30 jaar fiscalisering, wat vooraf ging (deel 1)
Fiscalisering is een per 1 januari 1991 doorgevoerde decentralisatie van beleidsuitvoering van het parkeren naar gemeenten. Een decentralisatie met een enorme impact. Interessant om terug te kijken in dit eerste artikel.
Lees meer