Gastcolumn 'Over en uit voor de parkeergarage'

In de toekomst hebben we geen parkeergarages meer nodig. Als er straks gedeelde autonome auto’s rondrijden heeft immers niemand meer een auto in bezit dus valt er ook niks te parkeren. De robotaxi’s rijden af en aan en als het wat rustiger wordt, parkeert een deel daarvan zich ver buiten stad waar parkeren niet zo’n probleem is. Bovendien: de jeugd wil helemaal geen auto meer. En als we allemaal in drones van A naar B vliegen hebben we niet eens meer een weg nodig, laat staan een parkeergarage.

 

Dit is in elk geval het beeld dat je overhoudt als je een paar TED-X- of YouTubefilmpjes kijkt van trendwatchers die de toekomst van mobiliteit voorspellen. Maar drones zullen geen serieus alternatief voor personenvervoer blijken en zo’n wereld vol zelfrijdende deelauto’s berust op twee veelgemaakte vergissingen. Ten eerste betekent ‘autonoom’ voorlopig nog niet ‘zonder chauffeur’. Dat is iets waar we nog heel ver vanaf zijn. Als het al ooit zover komt. Autonome auto’s zullen voorlopig slechts gedeelten van de rit gaan overnemen, en dan vooral de vervelende delen. Dat zal autorijden alleen maar populairder maken, waarmee de parkeerbehoefte eerder zal toenemen dan afnemen. Overigens zie ik wel voor me dat de auto zichzelf parkeert. Dat scheelt een hoop in- en uitstapruimte, wat betekent dat er meer auto’s in een parkeergarage passen.

 

Het tweede punt dat vaak wordt vergeten: autonoom rijden is slechts één van de trends in een lange lijst ontwikkelingen die van invloed zijn op onze parkeerbehoefte. Sommige daarvan zullen tot vermindering van de parkeerbehoefte leiden maar er zijn ook trends die de behoefte aan parkeerplaatsen voor auto’s zullen doen toenemen. Op 13 oktober mag ik op het Vexpan Nationaal Parkeercongres in de openingskeynote de zin van de onzin rondom al die voorspellingen gaan scheiden. En gebaseerd daarop zal ik mijn blik in de toekomst van parkeren delen.

 

Ik kan alvast voorzichtig melden dat het er voor parkeergarages allesbehalve slecht uitziet. Dus vergeef me de wat chargerende titel en inleiding, ik praatte slechts wat van die vele doorgeslagen trendwatchers na. Graag tot ziens op 13 oktober.

 

 

[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2022-3 | Tekst Dr. Ir. Carlo JT van de Weijer.

General Manager EAISI, Eindhoven AI Systems Institute

Keynote spreker op het Vexpan Nationaal Parkeercongres

 

 

 

Tags

gastcolumn parkeergarage autonome auto's

Bekijk meer artikelen

Markante personen uit de parkeerwereld | Angelique Breukel: 'Parkeren is nooit saai!'

In haar loopbaan werkte Angelique Breukel bij diverse takken van de overheid. Nu is zij ook adjunct-directeur van adviesbureau Spark en is vanuit die rol direct betrokken bij alle facetten van het parkeervak.

Lees meer

Onderzoek studenten HAN Automotive voor VEXPAN: Fietsmobiliteit in 2040

HAN studenten onderzochten voor Vexpan de opkomende trends en rol van de lichtste mobiliteit in een binnenstedelijke omgeving. Het onderzoek moet helpen om te komen met oplossingen voor de dan geldende fietsparkeerproblematiek.

Lees meer

Themadag Gemeenten: Participeren & Parkeren – Een perfecte combinatie?

Vexpan Themadag Gemeenten 2024 bewijst ook deze editie weer dat het een boeiende bijeenkomst is, nu over ‘Participeren kan je leren’. Hierbij kwamen onder meer gemeentelijke parkeermanagers samen om kennis te delen over hoe je (burger)participatie effectief kan inzetten bij parkeerbeleid.

Lees meer

Overheden versnellen gezamenlijk deelmobiliteit

Gemeenten, samenwerkingsregio’s en het Rijk slaan de handen ineen om het aanbod en gebruik van deelauto’s en –tweewielers flink te laten groeien. Dat staat in het Programmaplan van het samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd als onderdeel van de Voortgangsbrief deelmobiliteit.

Lees meer

NEN 2443: nieuwe inzichten in de toepassing

Als ontwerper van een nieuwe parkeervoorziening houd je rekening met eisen waaraan de voorziening moet voldoen. De Nederlandse norm Parkeren en stallen van personenauto’s op terreinen en in parkeergarages, NEN 2443, beschrijft deze eisen.

Lees meer

Langzaam maar zeker begint de fietsparkeerdata te stromen

Ook in het mobiliteitsbeleid wordt het verzamelen en ontsluiten van data steeds belangrijker. Voor het onderwerp fietsparkeren heeft CROW-Fietsberaad de afgelopen jaren verschillende initiatieven genomen om aan te haken bij deze datatrend. Voorzichtig boeken we enige resultaten, maar het gaat langzaam.

Lees meer
1 2 3 37