Sensortechnologie helpt senioren
Op de Vexpan nieuwjaarsbijeenkomst reageerde Pieter Hansum, Sales Director van Vexpanlid Abel Sensors op het vlak daarvoor gepubliceerde artikel ‘Wat is nodig om parkeergarages seniorproof te maken?’ van Vexpansie redactielid Jitze Rinsma. Hansum: “Mooi en zinvol artikel maar ik heb nog een aanvulling. Namelijk dat sensortechnologie het parkeren makkelijker kan maken”. En zie hier, het door Bart Knol, Product Owner Abels Sensors, geschreven artikel over wayfinding-systemen.
Van de redactie Vexpansie | Bart Knol, Product Owner bij Abel Sensors
Wayfinding-systemen kunnen aanzienlijk bijdragen aan een betere en veiligere parkeergarage voor senioren om verschillende redenen:
1. Duidelijke navigatie: Senioren kunnen soms moeite hebben met het navigeren in complexe omgevingen zoals parkeergarages. Wayfinding-systemen bieden duidelijke en begrijpelijke aanwijzingen, waardoor senioren gemakkelijker hun weg kunnen vinden naar parkeerplaatsen, in- en uitgangen, en andere belangrijke locaties in de garage.
2. Reductie van stress en verwarring: Het kan voor senioren stressvol zijn om zich in onbekende omgevingen te begeven, vooral als deze groot en ingewikkeld zijn. Wayfinding-systemen verminderen verwarring door heldere instructies te geven, waardoor senioren zich zelfverzekerder voelen bij het navigeren in de parkeergarage.
3. Veiligheid bevorderen: Door senioren efficiënt naar de parkeerplaatsen en uitgangen te leiden, vermindert een wayfinding-systeem het risico op verwarring en mogelijke gevaren. Dit draagt bij aan een veiligere omgeving voor senioren, die mogelijk kwetsbaarder zijn voor ongelukken.
4. Aanpassing aan mobiliteitsbeperkingen: Wayfinding-systemen kunnen rekening houden met mobiliteitsbeperkingen van senioren, zoals aangepaste routes voor rolstoelgebruikers of aanduidingen van liften en roltrappen. Dit verbetert de toegankelijkheid en maakt het gemakkelijker voor senioren om de parkeergarage te gebruiken.
5. Informatie over beschikbaarheid van parkeerplaatsen: Sommige geavanceerde wayfinding-systemen kunnen real-time informatie verstrekken over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen. Dit is vooral handig voor senioren, omdat ze mogelijk minder goed ter been zijn en graag weten waar ze het dichtst bij de ingang kunnen parkeren.
6. Visuele en auditieve signalen: Wayfinding-systemen kunnen gebruikmaken van visuele en auditieve signalen om senioren te begeleiden. Heldere bewegwijzering en gesproken aanwijzingen kunnen de algemene oriëntatie vergemakkelijken en het voor senioren eenvoudiger maken om de juiste route te volgen.
Al met al dragen wayfinding-systemen bij aan het verbeteren van de algemene ervaring van senioren in parkeergarages door hen te helpen bij het veilig en efficiënt navigeren in deze complexe omgevingen.
Meer informatie
> Abel Sensors
Bekijk meer artikelen
Bestemmingsplan als kapstok voor parkeerbeleid
Een bestemmingsplan dient te beschikken over een parkeerregeling. Een concreet bouwplan dat niet past binnen het bestemmingsplan wordt getoetst aan parkeeronderbouwing.
Lees meerCanadees parkeren
Het Canadees parkeren, oftewel het met twee wielen op het trottoir parkeren is in veel steden een probleem. Zowel voor voetgangers als hulpdiensten.
Lees meerVan vloeistof naar vast; beter, robuuster en veiliger!
De Solid State batterij. Van vloeistof naar vast; beter, robuuster en veiliger!
Lees meerHoe kijken parkeerprofessionals naar initiatief Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven?
Gastsprekers gingen in op een aantal van de thema's van het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Het initiatief en de krachtenbundeling van CROW
Lees meerKrachtenbundeling voor Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven
Het initiatief van CROW, GNMI, SHPV en Vexpan om tot een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven te komen, is dinsdag 12 april door parkeerprofessionals goed ontvangen.
Lees meerGeen bekeuring voor Oekraïners die foutparkeren in grote steden
Auto's met een Oekraïens nummerbord die foutgeparkeerd staan in de vier grote steden Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht krijgen daarvoor geen bekeuring.
Lees meer